benq Startet 23.September.2009 Link til dette innlegget Startet 23.September.2009 Kan en "Garmin 126/128" kobles opp mot en ny Raymarin 2000 + autopilot, og hvilke kabler må jeg eventuelt ha? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) ikke annet enn jeg vet, så har de garminene NMEA, så da burde det gå greit :-) Svart fra GPS til BÅDE 0 fra strømforsyning OG "common" på autopiloten; NMEA OUT fra GPS til Data IN/NMEA IN på autopiloten. Strømkilde til GPS - sjekk hvilken spenning GPSen vil ha, hvis det er greit med 12V så blir batteripluss til rød(tror jeg) kabel på GPS. Lurer på om det var link til en manual for 126 på googlesøk på "GPS 126". Redigert 23.September.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mulligan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jepp. Den har RS232 utgang. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 23.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Skulle gjerne ha en Norsk bruksanvisning da jeg ikke er så stø i "utenlandsk" og spesielt når det blir teknisk språk . Det finnes sikkert norsk utgave, men hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Alt som eksisterer av Garmin dokumentasjon finner du her. Det ser ut som det finnes kun engelsk utgave for GPSen din. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
benq Svart 23.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det virker som om det er ett klenodie jeg har ombord , den finnes iallfall ikke i den linken du henviser til . Må kanskje begynne å dekke den til når jeg ligger ved kai , dette bare i tilfelle riksantikvaren tilfeldigvis kommer spaserende på kaia så må han jo ikke få se den, kanskje den er verneverdig ? Og da har han kanskje rett til å ta den?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Klenodium er den nok ikke, jeg har en fullt fungerende Garmin GPS 75 som er flere år eldre. Din GPS er en 'moderne' 12-kanals parallellmottaker, mens min er en 8-kanals sekvensiell mottaker. Og både Garmin GPS 126 og GPS 128 står i listen til Garmin. Velg 'Marine' i feltet til venstre, så 'Discontinued' i midtfeltet og i det siste feltet finner du så både GPS 126 og 128. Lars H. Redigert 23.September.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
benq Svart 23.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg fant, jeg fant som Askeladden sa så nå er det å få den oversatt til norsk. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Pass på at pinne 3 på utgangen (NMEA ut) går til autopiloten i tillegg til felles jord tilkobling, så skulle det hele gå bra. Forsøk å lage en sirkelrute med 8 veipunkter og la GPSen din sende disse til autopiloten. Da vil du i tillegg se hvordan GPSen kan styre autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 26.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 "Neppe En pr. definisjon RS232-port har et helt lass av kontrollsignaler i tillegg til datalinjen (RC/TX) , og konfigurasjonen er avhengig av om utsyret er definert som Data Communicaton Equipment (DCE) eller Data Terminal Equipment (DTE). Og som om det ikke var nok, gjorde alle som produserte utstyr med RS232 sine egne varianter som avvek fra standarden i større eller mindre grad. Kort oppsummert: RS232 var et mareritt. Hver gang. I dag har USB løst alle praktiske problemer for de fleste. Men en liten bit av RS232 henger igjen ennå i den maritime verden, men der er det som regel bare TX og RX man trenger forholde seg til på hardwiresiden, og så må man sette riktig BAUD-rate og bitkonfigurasjon. Peace of cake " Hva mener du med dette??? Kan den brukes eller ikke etter dine definisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 26.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 "Neppe En pr. definisjon RS232-port har et helt lass av kontrollsignaler i tillegg til datalinjen (RC/TX) , og konfigurasjonen er avhengig av om utsyret er definert som Data Communicaton Equipment (DCE) eller Data Terminal Equipment (DTE). Og som om det ikke var nok, gjorde alle som produserte utstyr med RS232 sine egne varianter som avvek fra standarden i større eller mindre grad. Kort oppsummert: RS232 var et mareritt. Hver gang. I dag har USB løst alle praktiske problemer for de fleste. Men en liten bit av RS232 henger igjen ennå i den maritime verden, men der er det som regel bare TX og RX man trenger forholde seg til på hardwiresiden, og så må man sette riktig BAUD-rate og bitkonfigurasjon. Peace of cake " Hva mener du med dette??? Kan den brukes eller ikke etter dine definisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Gammel Båtplassenlek. Smartere-enn-deg-leken. Den er elektrisk lik RS232. Altså singleended. Er autopiloten din likeda, er det bare å koble i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Ja, men hardware handshake brukes ikke i slike applikasjoner. Og man holder seg spenningsmessig til RS232. Selv om konnektoren ikke ser ut som en DB9. Jeg vet at denne Garminen kan kobles til AP. Du forholder deg kun til Rx, Tx og GND. Jeg har hatt en slik mottager. Eller rettere sagt, jeg har den enda inntil jeg finner noe annet å plassere i hullet i panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Neppe Spiller ingen rolle. Den har NMEA-utgang. Det er det som teller. NMEA prater med data inn, data ut og ground i RS232-kontakter på PC, og med NMEA-tilkoplinger i andre enheter. En GPS med bare USBtilkopling vil ikke kunne prate med NMEA-enheter (det finnes et unntak for nüvi 350, men det er uaktuelt for det maritime miljøet) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
benq Svart 26.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Båten står på land i Tromsø, men etter alt dette skriveriet så er det nesten slik at jeg ser meg nødt til å dra dit, bare for å se baksiden av GPSen , med de tilkoblings mulighetene som er på den. 14 mil hver vei. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) Manualen for Garmin GPS128 finner du her: www.garmin.com/manuals/82_OwnersManual.pdf Oops, så nettopp at du hadde allerede funnet denne. Jeg har en slik GPS. Denne har en eneste multiplugg på baksiden. Den tilhørende kabelen kommer med multiplugg på ene siden og uterminerte ledere på den andre. Tilkoblingene er beskrevet på side 59. Redigert 26.September.2009 av pat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Det er godt at det er noen som kan rettlede oss (sitat) " mosegrodde datafolk" Kan man ikke så kan man ikke, så enkelt er det, men det kan jo være litt smertefullt også. Kommer helt sikkert tilbake med mange nye dumme spørsmål til våren når alt skal kobles opp. Redigert 27.September.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.