Jump to content

Kan denne GPSen kobles opp mot autopilot

benq

Recommended Posts

ikke annet enn jeg vet, så har de garminene NMEA, så da burde det gå greit :-)

Svart fra GPS til BÅDE 0 fra strømforsyning OG "common" på autopiloten;

NMEA OUT fra GPS til Data IN/NMEA IN på autopiloten.

Strømkilde til GPS - sjekk hvilken spenning GPSen vil ha, hvis det er greit med 12V så blir batteripluss til rød(tror jeg) kabel på GPS.

Lurer på om det var link til en manual for 126 på googlesøk på "GPS 126".

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Klenodium er den nok ikke, jeg har en fullt fungerende Garmin GPS 75 som er flere år eldre. Din GPS er en 'moderne' 12-kanals parallellmottaker, mens min er en 8-kanals sekvensiell mottaker. Og både Garmin GPS 126 og GPS 128 står i listen til Garmin. Velg 'Marine' i feltet til venstre, så 'Discontinued' i midtfeltet og i det siste feltet finner du så både GPS 126 og 128.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Neppe En pr. definisjon RS232-port har et helt lass av kontrollsignaler i tillegg til datalinjen (RC/TX) , og konfigurasjonen er avhengig av om utsyret er definert som Data Communicaton Equipment (DCE) eller Data Terminal Equipment (DTE). Og som om det ikke var nok, gjorde alle som produserte utstyr med RS232 sine egne varianter som avvek fra standarden i større eller mindre grad. Kort oppsummert: RS232 var et mareritt. Hver gang.

I dag har USB løst alle praktiske problemer for de fleste.

Men en liten bit av RS232 henger igjen ennå i den maritime verden, men der er det som regel bare TX og RX man trenger forholde seg til på hardwiresiden, og så må man sette riktig BAUD-rate og bitkonfigurasjon. Peace of cake "

Hva mener du med dette??? Kan den brukes eller ikke etter dine definisjoner?

"Neppe En pr. definisjon RS232-port har et helt lass av kontrollsignaler i tillegg til datalinjen (RC/TX) , og konfigurasjonen er avhengig av om utsyret er definert som Data Communicaton Equipment (DCE) eller Data Terminal Equipment (DTE). Og som om det ikke var nok, gjorde alle som produserte utstyr med RS232 sine egne varianter som avvek fra standarden i større eller mindre grad. Kort oppsummert: RS232 var et mareritt. Hver gang.

I dag har USB løst alle praktiske problemer for de fleste.

Men en liten bit av RS232 henger igjen ennå i den maritime verden, men der er det som regel bare TX og RX man trenger forholde seg til på hardwiresiden, og så må man sette riktig BAUD-rate og bitkonfigurasjon. Peace of cake "

Hva mener du med dette??? Kan den brukes eller ikke etter dine definisjoner?

Neppe

Spiller ingen rolle. Den har NMEA-utgang. Det er det som teller. NMEA prater med data inn, data ut og ground i RS232-kontakter på PC, og med NMEA-tilkoplinger i andre enheter.

En GPS med bare USBtilkopling vil ikke kunne prate med NMEA-enheter (det finnes et unntak for nüvi 350, men det er uaktuelt for det maritime miljøet)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Manualen for Garmin GPS128 finner du her:

www.garmin.com/manuals/82_OwnersManual.pdf

Oops, så nettopp at du hadde allerede funnet denne.

Jeg har en slik GPS. Denne har en eneste multiplugg på baksiden. Den tilhørende kabelen kommer med multiplugg på ene siden og uterminerte ledere på den andre. Tilkoblingene er beskrevet på side 59.

Redigert av pat (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...