Jump to content

Eldre Mercedes Diesel blåser olje ut av oljepåfyllet, er det håp?


JanS/EIR

Recommended Posts

Min gamle 2 liters Mercedes diesel blåser olje på toppen når jeg skrur opp oljepåfyllet.

Temperatur og oljetrykk er som det alltid har vært, og den starter og drar normalt.

Merket først lukt av varm olje i motorrommet. Er den blitt rom i sylindrene eller er det ventiler som er utette?

Er det noen som kjenner til problemet?

mvh

JanS

Redigert av jan.stroemman@loqal.no (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Joa, men det er alltid overtrykk i bunnpannen. Vanligvis suges dette trykket tilbake til innsugsmanifold. Men hvis oljepåfyllingslokket ikke er tett, fiser dampen ut der.

 

Har hatt det samme på et par motorer. Byttet lokk og problemet forsvant. I en del instruksjoner er det anbefaling til at lokke byttes f.eks. hvert annet år. Hvilket som regel går i glemmeboka.

Link to post
Share on other sites

... I en del instruksjoner er det anbefaling til at lokke byttes f.eks. hvert annet år. Hvilket som regel går i glemmeboka.

 

What? Skifte lokket anna kvart år? Eg har vore bort i ein del motorer, men kan aldri huske at der har stått noko om å skifte oljepåfyllingslokk. Er det andre som har erfaring rundt dette?

Link to post
Share on other sites

What? Skifte lokket anna kvart år?
Ja, faktisk selv om det høres underlig ut. Men det gjelder motorer som har lufting i lokket, og jeg mener at lokket skal skiftes når det blir tett, og ikke skiftes for å bli tett. Slike motorer har som regel ikke lufting i toppdeksel utenom. Motorer har gjerne lufting nede på blokka som skal trekkes inn i lufttilførsel, men går denne tett får toppdekselet ekstra mye luft å slippe ut. Det skal en god del til før det tetter seg her, men noen har et filter som minner om grov stålull som skal renses fra tid til annen.

Det er mulig Hulda snakker om vanlige tette lokk og de skal selvfølgelig være tette. Jeg tenker på lokk med lufting ,eksempel BMC og noen volvoer som skal slippe overtrykk ut gjennom lokket og ikke har lufting fra toppdekselet utenom.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

What? Skifte lokket anna kvart år? Eg har vore bort i ein del motorer, men kan aldri huske at der har stått noko om å skifte oljepåfyllingslokk. Er det andre som har erfaring rundt dette?

 

Den siste som fikk fikset oljedamp var min egen nyoverhalte GM 6,2L. Og i og med at den var boret med nye stempler og fjærer, kan man ikke beskylde den for blow by.

 

Ellers så kom jeg med en liten feilinformasjon, det var kondenseren for oljen som har periodisk skifteintervall. Lokket skal bare skiftes når det bli utett.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for tilbakemeldinger.

Det er når jeg tar av lokket at den blåser ut olje, ganske kraftig også.

Det er luftslange fra toppdekslet til luftfilteret. Lufting fra bunnpanna har jeg ikke funnet?

Er redd det er "blow by" i sylindrene, og i så fall er det vel bare å gå på jakt etter en

brukbar bruktmotor? Tror ikke denne motoren er verd en større overhaling?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei

Syns nå det er alvorlig å kondemnere motor pga olje ut påfylling lokk. Er det gjennom slag i motor kan jo dettte avdekkes med kompresjons test eller sylinder lekasje test.

Da førs kan man ta ett standpunkt til kondemnering.

 

Selvfølgelig er motot gammel og mann har lyst på ny Ja daså:)

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temperatur og oljetrykk er som det alltid har vært, og den starter og drar normalt.

mvh

JanS

 

Temp. og trykk kan godt vera bra sjølv om maskina er blitt rom.

På gamle Mercer opna vi alltid påfyllinga for å sjekke for trykk, du skal kunne legge eit sigarettpapir i holet på tomgang med varm motor.

Trykk her kan indikere gjennomslag men også at ventilinnstillinga er ute av "range".

Du seier at han starter normalt, første indikasjonen på gjennomslag eller feil ventilinnstilling er tungstart på kald motor.

Ventiljusteringa på eldre MB diesel "trekker" seg slik at du får same effekten som ved gjennomslag.

Før du gjer någe som helst ville eg justert ventilane, først då veit du kva utfordring du står over for.

Har vore borti mange gamle Mercedieslar som har vore gitt opp, justert ventilane og maskina har overlevd fleire karrosseri...

Du seier ingenting om oljeforbruket, har dette vore stabilt over tid eller har du sett auke den siste tida?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det er luftslange fra toppdekslet til luftfilteret.

 

Et tips:

Stak opp denne slangen. De kokser igjen, og da får ikke motoren kvitta seg med evt overtrykk.

 

 

Lufting fra bunnpanna har jeg ikke funnet?

 

Eventuelt overtrykk i bunnpanna går i rommet for registerkjede opp til ventildeksel, og videre i nevnte slange til luftfilter/ innsug. Som oftest bare motorer med registerreim som har utvendig slange for trykk-balansering.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hmm....interessante innlegg, takk igjen!

Lurer litt på det RITS sier om ventiler som "trekker" seg.

Såvidt jeg vet har det ikke vært rørt en skrue på denne

motoren siden den var ny, så det kan være rimelig med et ettersyn

på den saken. Får prøve å finne en "spesialist" som kan noe om dette.

 

Og som alltid er det gode tips å få her inne!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hmm....interessante innlegg, takk igjen!

Lurer litt på det RITS sier om ventiler som "trekker" seg.

Såvidt jeg vet har det ikke vært rørt en skrue på denne

motoren siden den var ny, så det kan være rimelig med et ettersyn

på den saken. Får prøve å finne en "spesialist" som kan noe om dette.

 

Då er det absolutt på tide å sjekke ventilinnstillinga.

Eg meiner å huske at ventilane på 4-syl diesel 200, 220, 240 og 240D-3.0 (5-syl, 3 liter med idiotisk MB benevning) skulle justerast på kvar 120 000 km.

Desse motorane stod i hovudsak i W114-115 ( /8 for dei innvidde) som blei produsert frå 68 til 75 og i W123 frå 75 til 85.

Eg kjøpte ein gong ein 220 D 73 mod som hadde stått i ein 608 varebil som Molde kommune hadde kassert fordi han nekta å starte utan motorvarmar.

Tanken var visst at maskina skulle mariniserast men hadde lagt i eit naust fleire år, prisen var 500 kroner og papirene på bilen viste 145 000 km (for det meste tomgang).

Fekk trødd maskina nedi og begynte å kinne. Tømte batteriet, reservebatteriet og batteriet til kompisens Rekord 76. Kinna så lenge at vi fekk utslag på temperaturmålaren. Til slutt fann vi fram slepetau, eit lite napp og maskina sveiv som ei klokke.

Neste dag justerte vi ventilane og stor var spenninga når eg vakna til 4 minusgrader dagen etter. Gløda som normalt og drog i startknappen og dyret starta som ei kule.

Det måtte ein fortauskant i Bergen til for å knekke "Moldemaskina" 13 år etterpå, hol i bunnpanna og ein lite årvåken sjåfør var ein dårleg kombinasjon.

Så sjå å få sjekka ventilklaringa di snøggast råd.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er gjennomblåsing i stempelfjærene. Ville ikke mistenkt ventilene i første omgang da disse ikke nødvendigvis lekker ned i bunnpanna. Er det eksosventilene som ikke lukker skikkelig så er det bare et tidsspørsmål før de blir blåst, og hvis innsugsventilene ikke lukker/ åpner korrekt så er min oppfatning den at det kun merkes på motorkraften. Uansett så må en eventuell ujustering i ventilene lekke forbi stempelfjærene for å komme ned i bunnpanna.

Igjen,.. hvis det skikkelig blåser opp av peilepinnehullet så mener jeg at en ganske sikkert kan konkludere med gjennomblåsing i stempelfjærer.

Videre mener jeg det skal gå an å høre denne lekkasjen ved tørning av motor.

Veivhusventilasjon har vel de fleste motorer, og veivhusgassen blir vel i alle tilfellene ført inn og tilbake i forbrenningen. Hvis denne forbindelsen går tett så kan en nok oppleve at trykk kommer ut av påfyllingslokket eller peilepinnehullet.....

 

Hvis en greier å lage seg en slangeforbindelse til veivhuset så kan en lett lage seg en måler for veivhustrykket. En "klar" gjennomsiktig slange festet på ev. ei plate i U-form og halvveis fyllt med vann gir en god indikasjon på om trykket er for stort. Hvis vannet blir blåst ut da kan vi nok sansynligvis konkludere med en gjennomblåsing ja. For den lærde kan det lett beregnes hvor stort trykket er. Husk at den frie ende av slangen må være åpen (atmosfæretrykk)..

 

Hvis det er av interesse så kan jeg kanskje greie å hoste opp en målsatt rekonstruksjon av denne trykkmåleren................Per

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle stempelmotorer blåser vel slik, Kålin. Ellers så ville vi ikke hatt dette som i den engelstkalende verden betegnes som 'positive crancase ventilation'. Hvis denne forbindelsen går tett, advarer alle fabrikanter mot konsekvenser som f.eks. bunnpanne- og veivlekkasjer. Blow by er mao. helt normalt.

 

Hvordan forbindelsen funker mellom ujusterte ventiler og trykk i bunnpannen, funderer også jeg over virkemåten. Hvis det da ikke er særs lekke ventilstyringer. Og dette siste har jeg opplevd selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sagt at det ikke er overtrykk i et veivhus uansett hvilken stempelmotor vi snakker om. Det er så godt som umulig og regne med at forbrenningstrykk ikke skal lekke ned i veivhuset. Det jeg prøver å beskrive er hvor mye trykk en skal tillate før en kan regne med at stempelfjærene/ sylindervegg begynner å bli så slitte at noe bør gjøres..

Hvis det blåser opp av peilestav(røra) eller ut av oljepåfyllingslokket så kan en være ganske sikker på at en snakker om det vi mekanikere kaller gjennomblåsing.

Med en 10mm klar plastslange så kan en lett se trykket på en vannsøyle og jeg mener å huske at vannet skal stige ca 15cm.

Dette er også en test som er utrolig enkel å gjennomføre. Trenger ikke noen "ekspert" for å gjøre dette

 

Ventilstyringer kan lekke til veivhus så absolutt, men da tror jeg det er rimelig god "klaring" i styringene ja.....og dette kan vel også bli forsterket av en ventil som ikke lukker. Det må i såfall være en innsugsventil. En eksosventil vil aldri kunne tåle å stå åpen i forbrenningsøyeblikket. Den vil bli brent temmelig momentant. En brent ventil kan ofte se ut som om den har vært utsatt for skjærebrenner...Og da høres det også

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jan.stroemman: Er redd det er "blow by" i sylindrene, og i så fall er det vel bare å gå på jakt etter en

brukbar bruktmotor? Tror ikke denne motoren er verd en større overhaling?

Skal du bytte motor kan du jo finne en lik (bilmotor) og flytte marineseringen over på den. Tror det vil være like enkelt som og tilpasse en annen bruktmotor med nye fester,eksos,elektrisk osv. Nbf bildeler har sikkert flere 2 liter mercedes som er brukbare.
Link to post
Share on other sites

En liten link for EXTRA interesserte:

 

http://www.filtercouncil.org/techdata/tsbs/94-2R1.pdf

 

En viktig grunn til at en ventilerer veivhuset er faktisk blant annet for å unngå at uforbrent drivstoff ødelegger smøreoljen, ...samt en rekke andre årsaker....noen er allerede nevnt..

 

Og som en liten kuriositet til slutt:.....jeg har hørt om gjennomblåsinger så kraftig at trykket har "spyttet" ut peilepinnen... :blush:

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...