Jump to content

For høyt turbotrykk KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Bare en tanke, jeg kjenner ikke KAD44 i detalj men om en målte rett ut av trykksida på turbo så vil du med tett ladeluftkjøler måle overtrykk før denne og for lavt ladetrykk etter denne. Følgelig også redusert turtall.

 

Som sagt bare en tanke.

 

Hva mente VP mekaniker da, for høyt ladetrykk og lav effekt henger liksom ikke sammen?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
på min KAD44 målte vi rett på manifolden. Trakk ut en bolt der, og satte på et trykkmåle verktøy.

mvh

bavaria32sport

Er det manifolden mellom turbo og ladeluftkjøler du mener?

 

Ladeluftkjøler har nettop vært ute og blitt rengjort og trykktestet av radiatorservice.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Turbotrykk måles i innsugsmanifoldet, der dieselpumpa henter trykk til røykbegrenseren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

KAD44 skal lade med min. 1.5BAR ved 3500 RPM. Hva årsaken er til at den lader så høyt er kan man jo lure på.

Jeg ville kontrollsjekket med et manometer (turbotrykkmåler) fra Biltema. Det koster et par hundrelapper eller tre. Bor et hull i mutteren som sitter over hullet til frostpluggen i innsuget og hent signalet derfra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja Aquadoren, den varme lufta fra turboen avkjøles i aftercooleren før den går til innsugsmanifoldet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Specen er vel mellom 0,9 og 1,8? I henhold til tekniske data side 23 skal den være 1,8 bar ved 3800 rpm. med manifolden mener jeg den svære jernklumpen som er boltet fast i kroppen på motoren :-) dvs etter ladeluftkjøler.

 

PÅ side 20 i "Verkstedhåndbok Innlop Eksos og kjolesystem" vises bilde av KAD43. Du kan måle på samme sted på KAD44

 

mvh

 

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Betyr dette at alt mellom 0,2 og 1,8BAR@3500RPM er OK?

Det var da et voldsomt til sprang. 0,2BAR får vel neppe røkbegrenseren til å åpne en gang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Specen er vel mellom 0,9 og 1,8? I henhold til tekniske data side 23 skal den være 1,8 bar ved 3800 rpm. med manifolden mener jeg den svære jernklumpen som er boltet fast i kroppen på motoren :-) dvs etter ladeluftkjøler.

 

PÅ side 20 i "Verkstedhåndbok Innlop Eksos og kjolesystem" vises bilde av KAD43. Du kan måle på samme sted på KAD44

 

mvh

 

bavaria32sport

 

I hvilken bok på side 23 leser du at trykket skal være1,8 bar ved 3800RPM? Hvor har du fått det fra at specen sier mellom 0,9 og 1,8? Spør fordi mekaniker mener 2,15 bar ikke er unormalt....

 

I instruksjonsbok ang feilmelding "Boost pressure" står det at dieselpumpen vil redusere dieseltilførsel ved for høyt turbotrykk.

 

Mekaniker har målt kun vha diagnoseverktøy, mulig turbotrykksgiver er feil...har bedt han montere mekanisk trykkmåler og sjekke

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
I hvilken bok på side 23 leser du at trykket skal være1,8 bar ved 3800RPM? Hvor har du fått det fra at specen sier mellom 0,9 og 1,8? Spør fordi mekaniker mener 2,15 bar ikke er unormalt....

Boken som er lastet ned fra Verdens beste båtforum vel :-) Ligger i dokument arkivet. Specen fikk jeg opplest av Vallø motor da min KAD 44 ble litt treg i aks ++, og da målte vi trykket til 0,9 som var akkurat innenfor i henhold til mekanikeren. Nå synes jeg at det var i minste laget så jeg byttet allikevel, og fikk 1,8 perfekt.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Boken som er lastet ned fra Verdens beste båtforum vel :-) Ligger i dokument arkivet. Specen fikk jeg opplest av Vallø motor da min KAD 44 ble litt treg i aks ++, og da målte vi trykket til 0,9 som var akkurat innenfor i henhold til mekanikeren. Nå synes jeg at det var i minste laget så jeg byttet allikevel, og fikk 1,8 perfekt.

 

mvh

bavaria32sport

 

OK, men hvilken bok? Tittelen på boken, det finnes mange her...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Hvordan fungerer en slik røykbegrenser i prinsippet?

Den ligger å føler på turbotrykket, og åpner ikke for økt dieseltilførsel før trykket er over ett visst nivå. Dette for å redusere røykutvikling fra uforbrent diesel under akselerasjon. Jeg mener åpningstrykket ligger langt over 0,2BAR som synes å være angitt som nedre grense?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
OK, men hvilken bok?

Tekniske Data side 20, anngir at KAD44 skal lade med min. 1,5BAR mellom 3500 og 3900RPM

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...