Aquadoren Startet 23.September.2009 Del på Facebook Startet 23.September.2009 Jeg har vært plaget med for lav ytelse/turtall og fikk målt turbotrykket i dag. 215kPa= 2,15 Bar ved 3500 RPM...som nå er maks turtall. Hva kan være galt? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Hvor målte dere turbotrykket, før eller etter ladeluftkjøler? Har hørt om tilfeller der slange mellom turbo og ladeluftkjøler er sprengt av overtrykk grunnet tett ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 VP-mekaniker målte, regner med han leste av vha diagnoseverktøyet. Noen som vet hvor trykksensoren sitter? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 på min KAD44 målte vi rett på manifolden. Trakk ut en bolt der, og satte på et trykkmåle verktøy. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SF Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Bare en tanke, jeg kjenner ikke KAD44 i detalj men om en målte rett ut av trykksida på turbo så vil du med tett ladeluftkjøler måle overtrykk før denne og for lavt ladetrykk etter denne. Følgelig også redusert turtall. Som sagt bare en tanke. Hva mente VP mekaniker da, for høyt ladetrykk og lav effekt henger liksom ikke sammen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 på min KAD44 målte vi rett på manifolden. Trakk ut en bolt der, og satte på et trykkmåle verktøy.mvh bavaria32sport Er det manifolden mellom turbo og ladeluftkjøler du mener? Ladeluftkjøler har nettop vært ute og blitt rengjort og trykktestet av radiatorservice. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
REM Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Turbotrykk måles i innsugsmanifoldet, der dieselpumpa henter trykk til røykbegrenseren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SF Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 (redigert) Nettopp rem, og når du måler for høyt ladetrykk ( om det er det som ble målt) så er spørsmålet om målingen er korrekt utført. Jeg ville forsikret meg om det før jeg gikk videre i feilsøkingen Redigert 23.September.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 Går luften fra ladeluftkjøleren inn i innsugningsmanifoilen? Beklager dumme spm, men jeg har ikke klart for meg hvordan dette fungerer... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
REM Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 KAD44 skal lade med min. 1.5BAR ved 3500 RPM. Hva årsaken er til at den lader så høyt er kan man jo lure på. Jeg ville kontrollsjekket med et manometer (turbotrykkmåler) fra Biltema. Det koster et par hundrelapper eller tre. Bor et hull i mutteren som sitter over hullet til frostpluggen i innsuget og hent signalet derfra. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Ja Aquadoren, den varme lufta fra turboen avkjøles i aftercooleren før den går til innsugsmanifoldet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Windy37GM Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 (redigert) Specen er vel mellom 0,9 og 1,8? I henhold til tekniske data side 23 skal den være 1,8 bar ved 3800 rpm. med manifolden mener jeg den svære jernklumpen som er boltet fast i kroppen på motoren :-) dvs etter ladeluftkjøler. PÅ side 20 i "Verkstedhåndbok Innlop Eksos og kjolesystem" vises bilde av KAD43. Du kan måle på samme sted på KAD44 mvh bavaria32sport Redigert 23.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dag-Håkon Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Høyt ladetrykk logges fra 190KPa i følge "EDC verkstadshandbok". Bilde viser ladetrykkskurven for KAD44. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Betyr dette at alt mellom 0,2 og 1,8BAR@3500RPM er OK? Det var da et voldsomt til sprang. 0,2BAR får vel neppe røkbegrenseren til å åpne en gang? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Aquadoren Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 Specen er vel mellom 0,9 og 1,8? I henhold til tekniske data side 23 skal den være 1,8 bar ved 3800 rpm. med manifolden mener jeg den svære jernklumpen som er boltet fast i kroppen på motoren :-) dvs etter ladeluftkjøler. PÅ side 20 i "Verkstedhåndbok Innlop Eksos og kjolesystem" vises bilde av KAD43. Du kan måle på samme sted på KAD44 mvh bavaria32sport I hvilken bok på side 23 leser du at trykket skal være1,8 bar ved 3800RPM? Hvor har du fått det fra at specen sier mellom 0,9 og 1,8? Spør fordi mekaniker mener 2,15 bar ikke er unormalt.... I instruksjonsbok ang feilmelding "Boost pressure" står det at dieselpumpen vil redusere dieseltilførsel ved for høyt turbotrykk. Mekaniker har målt kun vha diagnoseverktøy, mulig turbotrykksgiver er feil...har bedt han montere mekanisk trykkmåler og sjekke Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Thorlyn Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Bare så du ikke tar ivei.. Framnæs maritime som jeg kjenner godt til ,vet jeg har målt trykk opp i 2,5 både på 42,43,44,300, dette er ikke unormalt og ingen ting og bry seg med. Årsaken til manglende turtall er i hvertfall ikke ladetrykket ditt Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Aquadoren Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 Melding 5.6 i diagnosesystemet sier følgende: If the pressure is too high the system will reduce the volume of fuel injected until pressure has normalized(turbo protection). Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 (redigert) I hvilken bok på side 23 leser du at trykket skal være1,8 bar ved 3800RPM? Hvor har du fått det fra at specen sier mellom 0,9 og 1,8? Spør fordi mekaniker mener 2,15 bar ikke er unormalt.... Boken som er lastet ned fra Verdens beste båtforum vel :-) Ligger i dokument arkivet. Specen fikk jeg opplest av Vallø motor da min KAD 44 ble litt treg i aks ++, og da målte vi trykket til 0,9 som var akkurat innenfor i henhold til mekanikeren. Nå synes jeg at det var i minste laget så jeg byttet allikevel, og fikk 1,8 perfekt. mvh bavaria32sport Redigert 24.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 Boken som er lastet ned fra Verdens beste båtforum vel :-) Ligger i dokument arkivet. Specen fikk jeg opplest av Vallø motor da min KAD 44 ble litt treg i aks ++, og da målte vi trykket til 0,9 som var akkurat innenfor i henhold til mekanikeren. Nå synes jeg at det var i minste laget så jeg byttet allikevel, og fikk 1,8 perfekt. mvh bavaria32sport OK, men hvilken bok? Tittelen på boken, det finnes mange her... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 (redigert) https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16443 mvh bavaria32sport Redigert 24.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16443mvh bavaria32sport ok, var vanskelig dette...ligger masse manualer på den linken, er det instruksjonsbok, eksos og avløp system? Jeg trenger tittelen på boken for jeg finner ikke noe på side 23 i noen av de jeg har åpnet på denne linken.. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Gullfisk Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Betyr dette at alt mellom 0,2 og 1,8BAR@3500RPM er OK?Det var da et voldsomt til sprang. 0,2BAR får vel neppe røkbegrenseren til å åpne en gang? Hvordan fungerer en slik røykbegrenser i prinsippet? Skal den øke dieselmengden ettersom turbotrykk øker og motor får mere luft? Noen som har sprengtegning? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Hvis det blir for mye røyk/eksos, begrenser den dieselmengden. Vi skrudde den av på en av maskinene til fattern engang (den andre hadde ikke) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Hvordan fungerer en slik røykbegrenser i prinsippet? Den ligger å føler på turbotrykket, og åpner ikke for økt dieseltilførsel før trykket er over ett visst nivå. Dette for å redusere røykutvikling fra uforbrent diesel under akselerasjon. Jeg mener åpningstrykket ligger langt over 0,2BAR som synes å være angitt som nedre grense? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 OK, men hvilken bok? Tekniske Data side 20, anngir at KAD44 skal lade med min. 1,5BAR mellom 3500 og 3900RPM Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.