jallis b Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) Har du sjekket wastegaten på turboen, som regulerer trykket. Du har nok innebygget wastegate på kkk turboen din. Redigert 26.September.2009 av jallis b (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 26.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) Er ikke wastegate på KAD44 etter det jeg har fått med meg Redigert 26.September.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) Jeg lurer på, har ikke denne motoren kompressor som mater når tubinen er ineffektiv? Dvs. når ladelufttrykket er for lavt så kobler kompressoren seg inn for deretter å koble seg ut når turbinen er effektiv, eller mao når ladelufttrykket er innenfor normale verdier? Kan det isåfall være at kompressoren ikke kobler seg ut men jobber hele tiden parallellt med turboen? I såfall vil du jo få et alt for høyt ladelufttrykk !! Bare brainstormer litt!! Bjørn Redigert 26.September.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Husk at den store prinsippforskjellen mellom dieselmotor og bensinmotor er tennpluggene. I en bensinmotor kjøler drivstoff/luftblandingen helt til gnisten antenner. I en dieselmotor smeller det så fort dieselen forlater dyseåpningen. Jeg kan ikke forstå at dette kan gi noen nevneverdig kjøleeffekt.Det finnes bensinmotorer som tilsettes 30% mer drivstoff kun pga ønsket kjøling. Gjør du det samme med en dieselmotor ryker det fra Rakke til Hvaler... Hmmm! Her er jeg nok uenig med deg dieselfan! I en dieselmotor så har du ALLTID en tenningsforsinkelse! Denne er så og si helt umulig å forutsi eksaktilig. Tenningsforsinkelsen er fra innsprøytning til tenning, og denne varierer utifra luftas sammensetning og temperatur, dieselens cetantall, motorens varme, etc. Det er kompresjonsvarmen som i hovedsak skaper varmen til tenning i en diesel motor. Dessuten foregår det en simultan forbrenning i en dieselmotor imotsetning til en en bensinmotor (ottoprinsippet) der tenningen er momentan ved gnist fra en tennplugg. Med simultan forbrenning menes at drivstoffet forbrennes mens det sprøytes inn i sylinderen. Med en momentan forbrenning så er korrekt luft/drivstoffblanding tilstedet, og sammen med kompresjonsvarmen er det kun gnisten fra pluggen som skal til for å tenne blandingen. Når det gjelder ladeluftens kjølende effekt, så er det ikke uvanlig at dagens dieselmotorer benytter nettopp ladeluften til nedkjøling av bl.a. nedre del av foringrene! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Windy37GM Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Kan det isåfall være at kompressoren ikke kobler seg ut men jobber hele tiden parallellt med turboen? I såfall vil du jo få et alt for høyt ladelufttrykk !! Da ville turtallet ikke kommet opp på 3500.. Det stopper rundt 2600 eller deromkring (andre kan kanskje korrigere?) med begge inne hvis kompressoren ikke slipper... mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
mask Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Temperatur og turtallstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Prøver et litt enklere spm: Kan feil på turboen forårsake for høyt ladetrykk? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Dersom torbuen har en dump valve som skal styre turbotrykket så kan feil på denne føre til for høyt turbotrykk. Det kan medføre totalt motorhavari. Jeg vet ikke om turboen din er styrt med en slik her er tegning av delene Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Kan feil på turboen forårsake for høyt ladetrykk? Generelt sett, så kan avleiringer på eksosturbinens dysering medføre økt omrdeiningshastiighet på turbinakselen som følge av høyere eksoshastighet i dyseringern. Dette vil naturlig nok medføre økt trykk på turboens luftside. Men da oppstår problemer med økt mottrykk i eksosmanifolden med dertil alt for høye eksostemperaturer. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Redigert 27.September.2009 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 kanskje du skal prøve en klassisk turbovask slik Yanmar foreskriver på en del av sine motorer. Spyl såpevann med eventuelt riskorn inn på skovlene mens turboen går. Men sjekk med noen "erfarne fjellfolk" før du gjør det Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Hmm! Ikke så lurt å forsøke "vask" av eksosturbinen hvis det ikke har vært gjort regelmessig. I værste fall kaan dette skape ubalanse i rotoren og derav turbinhavari! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dieselfan Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 ...mener å huske at du nevnte denne koksen i turboens utløp i en annen tråd, fjerna du det ikke?? om ikke, så få det bort uten å skade turboen eller få noe koks inn i turboen. Ta en kikk i eksosbendet også. All avleiring i dette området gir uønsket restriksjon... Lykke til, du har hatt mye pes, håper du kommer i mål snart. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 .hva er eksosturbinens dysering? Eksosturbinens dysering er en ring med dyser som leder eksosen mot turbinskovlene. Samtidig omsetter den eksosmottrykket til hastighet. Dette gjør at turbinen roterer optimalt. Det er ikke uvanlig at små turboladere har innsatser hvor "alt" er med. Dvs. rotor med opplagring,med dysering, eksosturbin, skillevegg, og turbinkompressoren. Er gjort i en fei å skifte! Nå kjenner jeg ikke til turboen på en KAD44, men undersøk med VP om evt. bytteinnsats. mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Aquadoren Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Det jeg er usikker på nå er om det er rett fremgangsmåte av VP-verksted å sende dieselpumpe og dyser inn til sjekk først(fordi om de samtidig får justert ventilene). Kanskje burde jeg gått på turboen først...jeg vet ikke så mye om utfallet endå.....uten at det blir dyrt... Nei, jeg har ikke rengjort dritten i utløpet av turboen ennå....var litt redd for å få koksen inn i turboen, derfor jeg ville måle turbotrykket først, for å få indikasjoner på feil med turbo Trodde jo evt at trykket skulle være for lavt....men nå er det jo for høyt...Mistenker at etter denne store (og dyre) sjekken så ender jeg allikevel opp med bytteturbo... Redigert 27.September.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Thorlyn Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Hvor mye koks har du så i tilfelle på utløpet av Turbo?? Har hvert borti Turbo på Kad tidligere som har gått mye på lavt turtall hvor det har hvert kokset opp til 5 mm tjukt belegg ved utløpet. dette medførte et turtall som var 500 rpm lavere på motoren.. På meg virker det som om VP mek du bruker famler i blinde og fakturerer deg for skudd i løse luften. Turbo er det ofte feil ved... det er det ikke med pumpe og dyser... Bare et tips Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Aquadoren Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Vel, nå skal ventilene justeres uansett, og da er det jo greit å få sjekket pumpen i samme slengen, men klart det koster. Om dette ikke hjelper så vurderer jeg overhaling av turbo/bytteturbo. Burde kanskje prøvd bytteturbo først, men er jo ikke gratis dette heller. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Thorlyn Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Bare synes det er merkelig at DU skal betale for at VP IKKE klarer og finne feilen din... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Aquadoren Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Bare synes det er merkelig at DU skal betale for at VP IKKE klarer og finne feilen din... Det synes jeg og....men er det ikke slik det fungerer på de fleste verksteder? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 nettopp derfor er det viktig å ha et verksted man kan stole på for man betaler for at de skal øke sin komeptanse om de ikke vet selv hva feilen er. Jeg ville tatt en telefon til Ringens Varv i Marstrand og spurt etter Peter. Han kan ofte gi gode svar på kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 I verkstedhåndbok for EDC-system, side 49 står det: Feilmelding 5.6 Ladelufttrykk(denne har jeg fått flere ganger): Årsak: For HØYT ladelufttrykk Reaksjon: Motorens effekt senkes(mengdekompenseringen stopper) Aksjon: - Kontroller luftfilter samt trykkledning mellom innsugningsrør og styreenhet. - Om feilen fremdeles er der: Utfør kontroll av kompressor og turbo Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Da har jeg fått beskjed fra verksted at dieselpumpen gir for mye diesel. Husker ikke benevningen, men verdien var 105, og skulle være 84. De prøver nå å feilsøke pumpen.... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Thorlyn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Du har ikke Chip fra tidligere eier da som har fått hikke?? Godt at det kommer noe ut av det, men at for mye diesel og høyere turbotrykk skal gi deg lavere turtall er for meg uforstålig Effekten av det gir jo mer Hk og ofte HØYERE turtall. Men det er vel mulig at det ligger en føler i EDC systemet som gjør at motoren begrenser turtallet for og ikke blåse motoren grunnet for høyt effekt uttak. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SF Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Da høres det kanskje ut som det er lys i tunnelen, håper det løser seg for deg Selv tenkte jeg ikke at dette kunne vært et bidrag til for høyt turbotrykk, har selv mest erfaring med lavtrykksturbo med Wastegate, og der blir mekanismene litt anderledes. Mmer fuel gir jo mer eksos og det er eksosen som driver turbo, så det er nok en logisk forklaring. Kan det tenkes at tidligere eier har prøvd å trimme ved å juster opp pumpa og at det er her liket ligger begravd Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.