Jump to content

For høyt turbotrykk KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Jeg lurer på, har ikke denne motoren kompressor som mater når tubinen er ineffektiv? Dvs. når ladelufttrykket er for lavt så kobler kompressoren seg inn for deretter å koble seg ut når turbinen er effektiv, eller mao når ladelufttrykket er innenfor normale verdier?

 

Kan det isåfall være at kompressoren ikke kobler seg ut men jobber hele tiden parallellt med turboen? I såfall vil du jo få et alt for høyt ladelufttrykk !!

 

Bare brainstormer litt!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Husk at den store prinsippforskjellen mellom dieselmotor og bensinmotor er tennpluggene. I en bensinmotor kjøler drivstoff/luftblandingen helt til gnisten antenner. I en dieselmotor smeller det så fort dieselen forlater dyseåpningen. Jeg kan ikke forstå at dette kan gi noen nevneverdig kjøleeffekt.

Det finnes bensinmotorer som tilsettes 30% mer drivstoff kun pga ønsket kjøling. Gjør du det samme med en dieselmotor ryker det fra Rakke til Hvaler...

 

Hmmm! Her er jeg nok uenig med deg dieselfan!

I en dieselmotor så har du ALLTID en tenningsforsinkelse! Denne er så og si helt umulig å forutsi eksaktilig. Tenningsforsinkelsen er fra innsprøytning til tenning, og denne varierer utifra luftas sammensetning og temperatur, dieselens cetantall, motorens varme, etc. Det er kompresjonsvarmen som i hovedsak skaper varmen til tenning i en diesel motor.

 

Dessuten foregår det en simultan forbrenning i en dieselmotor imotsetning til en en bensinmotor (ottoprinsippet) der tenningen er momentan ved gnist fra en tennplugg.

Med simultan forbrenning menes at drivstoffet forbrennes mens det sprøytes inn i sylinderen. Med en momentan forbrenning så er korrekt luft/drivstoffblanding tilstedet, og sammen med kompresjonsvarmen er det kun gnisten fra pluggen som skal til for å tenne blandingen.

 

Når det gjelder ladeluftens kjølende effekt, så er det ikke uvanlig at dagens dieselmotorer benytter nettopp ladeluften til nedkjøling av bl.a. nedre del av foringrene!

 

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Kan det isåfall være at kompressoren ikke kobler seg ut men jobber hele tiden parallellt med turboen? I såfall vil du jo få et alt for høyt ladelufttrykk !!

Da ville turtallet ikke kommet opp på 3500..

Det stopper rundt 2600 eller deromkring (andre kan kanskje korrigere?) med begge inne hvis kompressoren ikke slipper...

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Kan feil på turboen forårsake for høyt ladetrykk?

 

Generelt sett, så kan avleiringer på eksosturbinens dysering medføre økt omrdeiningshastiighet på turbinakselen som følge av høyere eksoshastighet i dyseringern. Dette vil naturlig nok medføre økt trykk på turboens luftside.

Men da oppstår problemer med økt mottrykk i eksosmanifolden med dertil alt for høye eksostemperaturer.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Redigert av rem (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
.hva er eksosturbinens dysering?

Eksosturbinens dysering er en ring med dyser som leder eksosen mot turbinskovlene. Samtidig omsetter den eksosmottrykket til hastighet. Dette gjør at turbinen roterer optimalt.

 

Det er ikke uvanlig at små turboladere har innsatser hvor "alt" er med. Dvs. rotor med opplagring,med dysering, eksosturbin, skillevegg, og turbinkompressoren. Er gjort i en fei å skifte!

 

Nå kjenner jeg ikke til turboen på en KAD44, men undersøk med VP om evt. bytteinnsats.

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det jeg er usikker på nå er om det er rett fremgangsmåte av VP-verksted å sende dieselpumpe og dyser inn til sjekk først(fordi om de samtidig får justert ventilene). Kanskje burde jeg gått på turboen først...jeg vet ikke så mye om utfallet endå.....uten at det blir dyrt...

 

Nei, jeg har ikke rengjort dritten i utløpet av turboen ennå....var litt redd for å få koksen inn i turboen, derfor jeg ville måle turbotrykket først, for å få indikasjoner på feil med turbo

Trodde jo evt at trykket skulle være for lavt....men nå er det jo for høyt...Mistenker at etter denne store (og dyre) sjekken så ender jeg allikevel opp med bytteturbo...

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Hvor mye koks har du så i tilfelle på utløpet av Turbo??

 

Har hvert borti Turbo på Kad tidligere som har gått mye på lavt turtall hvor det har hvert kokset opp til 5 mm tjukt belegg ved utløpet.

dette medførte et turtall som var 500 rpm lavere på motoren..

 

På meg virker det som om VP mek du bruker famler i blinde og fakturerer deg for skudd i løse luften.

 

Turbo er det ofte feil ved... det er det ikke med pumpe og dyser...

 

Bare et tips :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

I verkstedhåndbok for EDC-system, side 49 står det:

 

Feilmelding 5.6 Ladelufttrykk(denne har jeg fått flere ganger):

Årsak: For HØYT ladelufttrykk

Reaksjon: Motorens effekt senkes(mengdekompenseringen stopper)

Aksjon: - Kontroller luftfilter samt trykkledning mellom innsugningsrør og styreenhet.

- Om feilen fremdeles er der: Utfør kontroll av kompressor og turbo

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Du har ikke Chip fra tidligere eier da som har fått hikke??

 

Godt at det kommer noe ut av det, men at for mye diesel og høyere turbotrykk skal gi deg lavere turtall er for meg uforstålig :confused:

 

Effekten av det gir jo mer Hk og ofte HØYERE turtall. Men det er vel mulig at det ligger en føler i EDC systemet som gjør at motoren begrenser turtallet for og ikke blåse motoren grunnet for høyt effekt uttak.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Da høres det kanskje ut som det er lys i tunnelen, håper det løser seg for deg :smiley:

 

Selv tenkte jeg ikke at dette kunne vært et bidrag til for høyt turbotrykk, har selv mest erfaring med lavtrykksturbo med Wastegate, og der blir mekanismene litt anderledes. Mmer fuel gir jo mer eksos og det er eksosen som driver turbo, så det er nok en logisk forklaring.

 

Kan det tenkes at tidligere eier har prøvd å trimme ved å juster opp pumpa og at det er her liket ligger begravd :lipseal:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...