Jump to content

For høyt turbotrykk KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Aquadoren- du nevnte forrige eiers oppgradering av motoren, hva om han skulle være skikkelig smart å "trimme" med å montere dieselpumpe fra KAD300 ? Kan du ikke sjekke partnummeret på pumpa (KAD300 har større "plunger"). Om dysene blir tatt ut ville jeg sjekka partnummer på strålemunnstykkene, disse er også større på KAD300. Dette er enkle ting å sjekke... ..koster ikke annet enn litt innsats.

 

Nå er du snart i mål :smiley:

Link to post

Jeg regner med at verkstedet sjekker partnummer på pumpe kontra dyser. De spurte meg også ang. oppgradering av motor, men dette vet jeg ikke noe om, og heller ikke forrige eier utenom at det skulle brukes reimer som for oppgradert motor(som jeg trodde var de samme).. De nevnte at de ikke hadde testet pumpa mot dysene ennå...om jeg forstod rett. Får håpe jeg kan komme i mål....men billig blir nok ikke dette...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

De ringte fra verkstedet. Pumpa må renoveres, den er full i metallstøv. Injektorene må også skiftes/justeres pga skade fra metallstøv. Estimert kost 25000,-.

 

Jeg fikk jo skiftet dysene i sommer...lurer på om jeg kan gå tilbake på det verkstedet og kreve noe refusjon da de tydeligvis har skiftet dysene uten å spørre seg eller undersøke nærmere hvorfor dysene var ødelagt?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Det er jo ikke samme verksted som gjør jobben nå som gjorde jobben i sommer. I sommer ble dysene fikset i KR.sand på vei til Stavanger. Nå er jeg i Stavanger.

Har ikke fått svar på hvor metallpartiklene kommer frA.

Har fått beskjed om at pumpa er KAD44 A, dysene vet jeg ikke noe om enda.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Det store spørsmålet her er hvor kommer dette metallsponet fra og evt burde verksted 1 visst at de bare behandlet symptomene med å skifte dyser og at de ikke løste selve problemet, nemlig å fjerne forurensningskilden.

 

Dette bør du være obs på nå også, blir litt surt om den nye pumpa og de nye dysene blir fulle av spon de også. :cryin:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Metallpartiklene må vel komme fra pumpa? Ved alle andre kilder ville vel filterne tatt de? I pumpa er det metallisk kontakt mellom bevegelige deler, som smøres/kjøles av diesel. Kjøres pumpa tørr går det ikke lang tid før den skjærer seg. Nevner dette med referanse til en annen tråd hvor folk tydeligvis starter motoren med tørre filtere etter filterskift. Kan det være en sammenheng her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

For å spole litt tilbake så oppstod problemet med dysene etter at jeg antok jeg hadde gått tom for diesel. Om jeg var tom for diesel eller det evt kom vann far tanken når nivået nærmet seg tomt vet jeg ikke.

 

Ettersom pumpa/dysene er inne hos Bosch regner jeg med de kan si noe om årsaken, men svar har jeg ikke fått enda.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Lenge siden oppdatering her. Verksted ringte i begynnelsen av januar.Overhalt dieselpumpe, overhalte dyser, justert ventiler, skiftet 2 oljeslanger. Pris: 72 000,-. Motoren manglet fremdeles 200 RPM. Etter masse diskusjon ang. pris ble vi enige om 80.000,- om de skiftet til ny turbo også. Så ble gjort, mangler fremdeles 150 RPM og propellene er ikke for store. Motoren virker kvikkere og oppnår raskt 3650 RPM, men fart over 29knop får jeg ikke.

 

Er vanvittig irriterende å ikke fine ut av dette...men hva kan jeg gjøre-...

 

Kan det være noe med drevet som gjør at jeg ikke får topp turtall?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Skifte propeller fra B3 til B4 i dag. Med B3 fikk jeg 3750 RPM og 29 knop. Med B4 fikk jeg 3600 og 30 knop. Beholder B4 på inntil videre, får mer behagelig turtall på marsj. Men er det noen å fare å kjøre med litt store propeller?

 

Neste skritt for meg er å prøve å kjøre diesel fra en ekstern kilde for å sjekke at jeg får nok diesel

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Høres ut som B2 hadde vært riktig propeller for deg. 3600 er alt for lavt for KAD44.

Når motoren jobber så tungt, øker forbrenningstemperaturen betraktelig. Og du står i fare for og blåse turboen eller enda verre og brenne ventilene med mulig havari som konsekvens.

Fortsetter du likevel med B4, så hold marsjturtallet langt under de 3600 du oppnår nå.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...