SF Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 I verkstedhåndbok for EDC-system, side 49 står det: Reaksjon: Motorens effekt senkes(mengdekompenseringen stopper) Men det er vel mulig at det ligger en føler i EDC systemet som gjør at motoren begrenser turtallet for og ikke blåse motoren grunnet for høyt effekt uttak. Det er etter hva jeg forstår alt bekreftet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det tenkte jeg også SF.. Hvis han har hatt "gamle KADer" tidligere så er jo det måten og gjøre det på.. men når man har EDC styring av det hele så blir jo det bare feil Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
dieselfan Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Aquadoren- du nevnte forrige eiers oppgradering av motoren, hva om han skulle være skikkelig smart å "trimme" med å montere dieselpumpe fra KAD300 ? Kan du ikke sjekke partnummeret på pumpa (KAD300 har større "plunger"). Om dysene blir tatt ut ville jeg sjekka partnummer på strålemunnstykkene, disse er også større på KAD300. Dette er enkle ting å sjekke... ..koster ikke annet enn litt innsats. Nå er du snart i mål Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg regner med at verkstedet sjekker partnummer på pumpe kontra dyser. De spurte meg også ang. oppgradering av motor, men dette vet jeg ikke noe om, og heller ikke forrige eier utenom at det skulle brukes reimer som for oppgradert motor(som jeg trodde var de samme).. De nevnte at de ikke hadde testet pumpa mot dysene ennå...om jeg forstod rett. Får håpe jeg kan komme i mål....men billig blir nok ikke dette... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 De ringte fra verkstedet. Pumpa må renoveres, den er full i metallstøv. Injektorene må også skiftes/justeres pga skade fra metallstøv. Estimert kost 25000,-. Jeg fikk jo skiftet dysene i sommer...lurer på om jeg kan gå tilbake på det verkstedet og kreve noe refusjon da de tydeligvis har skiftet dysene uten å spørre seg eller undersøke nærmere hvorfor dysene var ødelagt? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Noen som har meninger om jeg kan laste verkstedet som skiftet dysene i sommer for en dårlig jobb og evt kreve penger tilbake...kostet 15000 å skifte de dysene. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
dieselfan Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 tror jeg ville forsøkt med: betale for delene og be verkstedet ta timene på egen kappe.... Har du fått svar på hvor metallpartiklene kommer fra, er det fra kamplata ?? Har du sjekka partnummerne, jeg lurer fortsatt... Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Det er jo ikke samme verksted som gjør jobben nå som gjorde jobben i sommer. I sommer ble dysene fikset i KR.sand på vei til Stavanger. Nå er jeg i Stavanger. Har ikke fått svar på hvor metallpartiklene kommer frA. Har fått beskjed om at pumpa er KAD44 A, dysene vet jeg ikke noe om enda. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Det store spørsmålet her er hvor kommer dette metallsponet fra og evt burde verksted 1 visst at de bare behandlet symptomene med å skifte dyser og at de ikke løste selve problemet, nemlig å fjerne forurensningskilden. Dette bør du være obs på nå også, blir litt surt om den nye pumpa og de nye dysene blir fulle av spon de også. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
REM Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Metallpartiklene må vel komme fra pumpa? Ved alle andre kilder ville vel filterne tatt de? I pumpa er det metallisk kontakt mellom bevegelige deler, som smøres/kjøles av diesel. Kjøres pumpa tørr går det ikke lang tid før den skjærer seg. Nevner dette med referanse til en annen tråd hvor folk tydeligvis starter motoren med tørre filtere etter filterskift. Kan det være en sammenheng her? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Aquadoren Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 For å spole litt tilbake så oppstod problemet med dysene etter at jeg antok jeg hadde gått tom for diesel. Om jeg var tom for diesel eller det evt kom vann far tanken når nivået nærmet seg tomt vet jeg ikke. Ettersom pumpa/dysene er inne hos Bosch regner jeg med de kan si noe om årsaken, men svar har jeg ikke fått enda. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mask Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Hei Aquadoren, Hvordan går det med motoren din? Redigert: "Fikk ikke du denne båt/motor i november 2008? Da må vel dette kunne dekkes av garantier?" Kan hende jeg blander årstallet på motoren din. Mvh mask Redigert 27.November.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Båten ligger fremdeles på verksted, venter på deler til overhaling av dieselpumpen. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Lenge siden oppdatering her. Verksted ringte i begynnelsen av januar.Overhalt dieselpumpe, overhalte dyser, justert ventiler, skiftet 2 oljeslanger. Pris: 72 000,-. Motoren manglet fremdeles 200 RPM. Etter masse diskusjon ang. pris ble vi enige om 80.000,- om de skiftet til ny turbo også. Så ble gjort, mangler fremdeles 150 RPM og propellene er ikke for store. Motoren virker kvikkere og oppnår raskt 3650 RPM, men fart over 29knop får jeg ikke. Er vanvittig irriterende å ikke fine ut av dette...men hva kan jeg gjøre-... Kan det være noe med drevet som gjør at jeg ikke får topp turtall? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 har du sjekket utveksling på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Har ikke sjekket utveksling på drevet, men hvilken rolle spiller det? I følge propellerguide fra VP er utvekslingen 1,68:1. Hvordan kan jeg sjekke om dette stemmer? Redigert 21.April.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mask Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Hei, Det finner du ut ved å sjekke serienummeret. Serie nummeret refererer til en detaljert spesifikasjon som gjelder for bare ditt drev, her skal det bla ligge opplysninger om utvekslings forholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Noen som vet hvor på drevet jeg finner serienummeret? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Skifte propeller fra B3 til B4 i dag. Med B3 fikk jeg 3750 RPM og 29 knop. Med B4 fikk jeg 3600 og 30 knop. Beholder B4 på inntil videre, får mer behagelig turtall på marsj. Men er det noen å fare å kjøre med litt store propeller? Neste skritt for meg er å prøve å kjøre diesel fra en ekstern kilde for å sjekke at jeg får nok diesel Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
sap_2000 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Høres ut som B2 hadde vært riktig propeller for deg. 3600 er alt for lavt for KAD44. Når motoren jobber så tungt, øker forbrenningstemperaturen betraktelig. Og du står i fare for og blåse turboen eller enda verre og brenne ventilene med mulig havari som konsekvens. Fortsetter du likevel med B4, så hold marsjturtallet langt under de 3600 du oppnår nå. Redigert 8.Juni.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Windy37GM Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Noen som vet hvor på drevet jeg finner serienummeret? Jeg mener utvekslingen står på en liten plate på toppen av motoren. Der står det 1.68 elns. mvh Bavaria32sport ex KAD44 eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.