Jump to content

For høyt turbotrykk KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Har fått bekreftet fra verksted etter mekanisk måling at turbotrykker er for høyt. Årsaken til dette er ifølge dem for mye tilført diesel fra dieelpumpen. De ønsker å demontere dyser og dieselpumpe og sende for test/justering og samtidig foreta ventiljustering. Vil jo koste litt....og om det løser problemet er jeg ikke overbevist om...men jeg må jo komme videre..

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Etter å ha lest om dine erfaringer drar jeg på handletur i morgen, kjøper to ladetrykksmålere til hver av KAD44'ene jeg har og monterer en før og en etter ladeluftkjøleren.

Jeg har tenkt på det med det høye ladetrykket; vet om en gluping som "trimmet" sin KAD44 med å benytte dyser fra KAD300. (300 har storre hull enn 44) det skulle kunne gi for høyt trykk. For høyt trykk produserer rett og slett varme i stedet for hestekrefter for å si det litt enkelt. Eksostemperaturen vil gi deg en klar indikasjon på om du har en fornuftig dieselinnsprøytningsmengde. Lite sansynlig at du har feil dyser, men det er det eneste jeg kan komme på, som ikke allerede er nevnt.

Link to post

Forrige eier ga beskjed om at motoren var oppgradert fra A til B-versjon på noen områder...men vet ikke hva..eneste som stod håndskrevet i instruksjonsboka var at den skulle ha reimer til B-motor. Nå har jeg jo nettop skiftet 4 av dysene og har vanskelig for å tro at de er feil, men det kan jo være feil i forhold diselpumpe til dyser...er kanskje forskjeller her fra A til B motor...ikke vet jeg.

 

Det første svogeren min nevnte, han er bilmekaniker, da jeg sa jeg hadde dårlig ytelse og problemer med varmgang var at det kunne skyldes for LITE diesel til motoren i og med at dieselen også har en kjølende effekt.

 

Hva indikerer eksostemperaturen? høy betyr hva?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Er svogeren din diesel mekaniker eller jobber han mest med bensinmotorer?

 

Etter min kunnskap så stemmer hans påstand for bensinmotorer men for diesel stemmer det ikke.

 

En diesel skal alltid gå med overskudd av luft, dersom den får for mye diesel og går i mettning så øker eksostemp. Om den får for lite diesel vil den ikke gå varm, tvert imot den skal ha mer luft enn den forbrenner.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Svogeren er tidligere bilmekaniker, godt mulig han blander med bensinmotor. I følge instruksjonsboken min så den elektronsk styrte dieselpumpen til KAD44 redusere dieseltilfrøselen ved for høyt turbotrykk, så det er mange faktorer inni bildet. Er bare litt nervøs for at VP famler litt i blinde og bruker opp hele busjettet mitt for vedlikehold de neste 5 årene på denne feilsøkingen...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Husk at den store prinsippforskjellen mellom dieselmotor og bensinmotor er tennpluggene. I en bensinmotor kjøler drivstoff/luftblandingen helt til gnisten antenner. I en dieselmotor smeller det så fort dieselen forlater dyseåpningen. Jeg kan ikke forstå at dette kan gi noen nevneverdig kjøleeffekt.

Det finnes bensinmotorer som tilsettes 30% mer drivstoff kun pga ønsket kjøling. Gjør du det samme med en dieselmotor ryker det fra Rakke til Hvaler...

Jeg har trimmet endel 1,9 audi diesel (ikkeno shipping). Det er ikke direkte overførbart, men noen av prinsippene er like. Ryker det er det nesten uten unntak varmt. Har du en dyse som pisser så blir det varmt (pga uforbrendt diesel i eksosen/seintenning) for høyt ladetrykk=masse varme, tett luftfilter gir varm eksos, varm innluft gir lav effekt og varm eksos, VP håndboka om avgas inneholder ett kapittel om avgasstemperatur. Les det før neste verkstedregning.

Link to post
I følge instruksjonsboken min så den elektronsk styrte dieselpumpen til KAD44 redusere dieseltilfrøselen ved for høyt turbotrykk, så det er mange faktorer inni bildet.

 

Og her er et viktig element som jeg ikke har tatt med i min vurdering, dersom elektronikken beskytter mot høyt turbotrykk med å redusere dieseltiførselen vil du selvsagt miste effekt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Bare et bittelite eksempel til (jeg har bladd litt i gamle notater fra 1995)

Jeg bruker en bratt lang bakke til testing hvor 150hk diesel/1200kg bil gir 100km/t i toppfart. Eksostempen er da 482grader m en gedigen intercooler.

Ned samme bakken, samme fart, samme gir, men null gass er eksostempen nede i utolige 118grader (uten noe tilført diesel)

Beklager om noen føler at jeg prøver å gjøre det til et bilforum nå... :lipseal: jeg skal ta meg sammen

Link to post
I instruksjonsbok ang feilmelding "Boost pressure" står det at dieselpumpen vil redusere dieseltilførsel ved for høyt turbotrykk.

 

Mekaniker har målt kun vha diagnoseverktøy, mulig turbotrykksgiver er feil...har bedt han montere mekanisk trykkmåler og sjekke

 

 

Melding 5.6 i diagnosesystemet sier følgende: If the pressure is too high the system will reduce the volume of fuel injected until pressure has normalized(turbo protection).

 

Hei Aquadoren,

 

Har lest i denne tråden og mener det som blir nevnt ovenfor er en god start på videre feilsøking. Turbotrykk giveren gir beskjed til styresystemet hva trykket er. Gir den for høyt signal (feil på giver) i forhold til den virkelige trykkverdien så vil motoren få reduksjon i tilført brennstoff mengde, med det resultat at du ikke får tilstrekkelig turtall.

Tror ikke du vil få høyere eksostemp hvis dette er problemet, turboladeren blir jo drevet av eksosen fra motoren som er en blanding av brennstoff og luft. Slik at hvis det er kutt/reduksjon på brennstoffet grunnet feil på giver, så vil automatisk eksosmengden gå ned, og som ett resultat av dette så vil ladetrykket også synke.

 

Tror jeg hadde spurt om VP mekanikeren kunne prøve en ny giver før jeg hadde startet med å sette inn ett manuelt manometer. Skal du sette på manuellt manometer så må du bruke ett av høy kvalitet, ellers så vil det vise feil etter kort tid (rister i filler innvendig).

 

Det blir feil og starte med noe annet, og så viser det seg til slutt at det bare er en giver som forårsaker hele problemet.

 

Mvh

mask

Link to post

Jeg får noen ganger alarm for høyt eller lavt turbotrykk, alarmen sier ikke om det er for høyt eller lavt. Når mekaniker målte turbotrykket var nok ikke denne alrmen aktiv, men det vet jeg ikke. Når elektronikken reduserer tilførselen vet jeg ikke, men i beskrivelsen for turbotrykk.alarm står det:

If the pressure is too high the system will reduce the volume of fuel injected until pressure has normalized(turbo protection).

 

Er ingen wastegate på KAD44 i følge boken eller tegningene av turbo.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...