Dag-Håkon Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 (redigert) Tror figuren jeg la ved forvirret mer enn den oppklarte..Har lagt ut "Verkstadshandbok Bränslesystem EDC I" under dokumentarkiv/motorer/Volvo penta 3x/4x/300 serien Redigert 24.September.2009 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Har fått bekreftet fra verksted etter mekanisk måling at turbotrykker er for høyt. Årsaken til dette er ifølge dem for mye tilført diesel fra dieelpumpen. De ønsker å demontere dyser og dieselpumpe og sende for test/justering og samtidig foreta ventiljustering. Vil jo koste litt....og om det løser problemet er jeg ikke overbevist om...men jeg må jo komme videre.. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Burde det ikke komme sort røyk hvis den får for mye diesel? Eller får den nok luft med det høye turbotrykket likevel? Burde effekten være lav da? Bare lurer og tenker litt høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Er godt poeng...dette skal jeg spørre dem om på mandag. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Tenkte også i disse baner når jeg satte spørsmål ved målingen, høyt ladetrykk og i tillegg mer diesel er normalt lik ekstra effekt. Her må det være en faktor som ikke jeg ser Redigert 25.September.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Har jeg enda engang blitt utsatt for håpløse feilsøkingsmetoder hos VP? Som koster skjorta... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Windy37GM Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 ventiler skal justeres hver 200 time. Etter 200 timer var mine way-off... men ikke så mye at jeg merket effekt tap. Hvor lenge siden er de justert? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er nok 3-400 timer siden, minst, men er usikker da jeg ikke har skikkelig historikk fra forrige eier. De er justert engang og gangtimer var oppgitt til ca.550....men det kan godt være mange fler da timetelleren er død(kjent problem har jeg forstått). Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Etter å ha lest om dine erfaringer drar jeg på handletur i morgen, kjøper to ladetrykksmålere til hver av KAD44'ene jeg har og monterer en før og en etter ladeluftkjøleren. Jeg har tenkt på det med det høye ladetrykket; vet om en gluping som "trimmet" sin KAD44 med å benytte dyser fra KAD300. (300 har storre hull enn 44) det skulle kunne gi for høyt trykk. For høyt trykk produserer rett og slett varme i stedet for hestekrefter for å si det litt enkelt. Eksostemperaturen vil gi deg en klar indikasjon på om du har en fornuftig dieselinnsprøytningsmengde. Lite sansynlig at du har feil dyser, men det er det eneste jeg kan komme på, som ikke allerede er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Forrige eier ga beskjed om at motoren var oppgradert fra A til B-versjon på noen områder...men vet ikke hva..eneste som stod håndskrevet i instruksjonsboka var at den skulle ha reimer til B-motor. Nå har jeg jo nettop skiftet 4 av dysene og har vanskelig for å tro at de er feil, men det kan jo være feil i forhold diselpumpe til dyser...er kanskje forskjeller her fra A til B motor...ikke vet jeg. Det første svogeren min nevnte, han er bilmekaniker, da jeg sa jeg hadde dårlig ytelse og problemer med varmgang var at det kunne skyldes for LITE diesel til motoren i og med at dieselen også har en kjølende effekt. Hva indikerer eksostemperaturen? høy betyr hva? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Er svogeren din diesel mekaniker eller jobber han mest med bensinmotorer? Etter min kunnskap så stemmer hans påstand for bensinmotorer men for diesel stemmer det ikke. En diesel skal alltid gå med overskudd av luft, dersom den får for mye diesel og går i mettning så øker eksostemp. Om den får for lite diesel vil den ikke gå varm, tvert imot den skal ha mer luft enn den forbrenner. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Svogeren er tidligere bilmekaniker, godt mulig han blander med bensinmotor. I følge instruksjonsboken min så den elektronsk styrte dieselpumpen til KAD44 redusere dieseltilfrøselen ved for høyt turbotrykk, så det er mange faktorer inni bildet. Er bare litt nervøs for at VP famler litt i blinde og bruker opp hele busjettet mitt for vedlikehold de neste 5 årene på denne feilsøkingen... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Husk at den store prinsippforskjellen mellom dieselmotor og bensinmotor er tennpluggene. I en bensinmotor kjøler drivstoff/luftblandingen helt til gnisten antenner. I en dieselmotor smeller det så fort dieselen forlater dyseåpningen. Jeg kan ikke forstå at dette kan gi noen nevneverdig kjøleeffekt. Det finnes bensinmotorer som tilsettes 30% mer drivstoff kun pga ønsket kjøling. Gjør du det samme med en dieselmotor ryker det fra Rakke til Hvaler... Jeg har trimmet endel 1,9 audi diesel (ikkeno shipping). Det er ikke direkte overførbart, men noen av prinsippene er like. Ryker det er det nesten uten unntak varmt. Har du en dyse som pisser så blir det varmt (pga uforbrendt diesel i eksosen/seintenning) for høyt ladetrykk=masse varme, tett luftfilter gir varm eksos, varm innluft gir lav effekt og varm eksos, VP håndboka om avgas inneholder ett kapittel om avgasstemperatur. Les det før neste verkstedregning. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Takk for tips, skal lese litt nå... Har lest det nå, burde vel ha bedt mekaniker om å lese av eksostemp også før han gikk i gang med testen av dieselpumpa...men dette burde jo VP vite..eller hva? Redigert 25.September.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 I følge instruksjonsboken min så den elektronsk styrte dieselpumpen til KAD44 redusere dieseltilfrøselen ved for høyt turbotrykk, så det er mange faktorer inni bildet. Og her er et viktig element som jeg ikke har tatt med i min vurdering, dersom elektronikken beskytter mot høyt turbotrykk med å redusere dieseltiførselen vil du selvsagt miste effekt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 for høyt ladetrykk=masse varme, . Denne er jeg ikke med på, forklarer du den? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Så da er jeg tilbake til utg.punktet...hvorfor er turbotrykket for høyt? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Bare et bittelite eksempel til (jeg har bladd litt i gamle notater fra 1995) Jeg bruker en bratt lang bakke til testing hvor 150hk diesel/1200kg bil gir 100km/t i toppfart. Eksostempen er da 482grader m en gedigen intercooler. Ned samme bakken, samme fart, samme gir, men null gass er eksostempen nede i utolige 118grader (uten noe tilført diesel) Beklager om noen føler at jeg prøver å gjøre det til et bilforum nå... jeg skal ta meg sammen Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 I instruksjonsbok ang feilmelding "Boost pressure" står det at dieselpumpen vil redusere dieseltilførsel ved for høyt turbotrykk. Mekaniker har målt kun vha diagnoseverktøy, mulig turbotrykksgiver er feil...har bedt han montere mekanisk trykkmåler og sjekke Melding 5.6 i diagnosesystemet sier følgende: If the pressure is too high the system will reduce the volume of fuel injected until pressure has normalized(turbo protection). Hei Aquadoren, Har lest i denne tråden og mener det som blir nevnt ovenfor er en god start på videre feilsøking. Turbotrykk giveren gir beskjed til styresystemet hva trykket er. Gir den for høyt signal (feil på giver) i forhold til den virkelige trykkverdien så vil motoren få reduksjon i tilført brennstoff mengde, med det resultat at du ikke får tilstrekkelig turtall. Tror ikke du vil få høyere eksostemp hvis dette er problemet, turboladeren blir jo drevet av eksosen fra motoren som er en blanding av brennstoff og luft. Slik at hvis det er kutt/reduksjon på brennstoffet grunnet feil på giver, så vil automatisk eksosmengden gå ned, og som ett resultat av dette så vil ladetrykket også synke. Tror jeg hadde spurt om VP mekanikeren kunne prøve en ny giver før jeg hadde startet med å sette inn ett manuelt manometer. Skal du sette på manuellt manometer så må du bruke ett av høy kvalitet, ellers så vil det vise feil etter kort tid (rister i filler innvendig). Det blir feil og starte med noe annet, og så viser det seg til slutt at det bare er en giver som forårsaker hele problemet. Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Takk for innspill. Mekaniker har allerede kontrollmålt trykket med annen giver. Trykket er for høyt. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Er det slik at du får alarm på for høyt turbotrykk, og elektronikken reduserer dieseltilførsel så mye at trykket da havner på 2,4bar? Hva hadde da trykket vært uten redusering. Er det en regulerbar turbo på denne i form av wastegate eller variabel turbogeometri slik at noe ikke henger med? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Jeg får noen ganger alarm for høyt eller lavt turbotrykk, alarmen sier ikke om det er for høyt eller lavt. Når mekaniker målte turbotrykket var nok ikke denne alrmen aktiv, men det vet jeg ikke. Når elektronikken reduserer tilførselen vet jeg ikke, men i beskrivelsen for turbotrykk.alarm står det: If the pressure is too high the system will reduce the volume of fuel injected until pressure has normalized(turbo protection). Er ingen wastegate på KAD44 i følge boken eller tegningene av turbo. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Hydrox Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Sikker på at maskinen din ikke er overlastet? Grodd båt eller for tunge propeller... En turbo lader ut i fra eksosproduksjon og ikke i forhold til motorens turtall. Er maskinen din overlastet vil turbo overlade og pådrag reduseres. Kom problemet plutselig eller etter at båten hadde ligget stille en periode? Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Bare lurte på en ting...Vill ikke eksosen hastighet øke med høyere turtall som igjen øker hastigheten på turboladeren........ Mer inn mer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Jeg forstår egentlig ikke hvordan turbotrykket kan bli for høyt...må jo være noe som tetter en plass da for å hindre flowen som turboen produserer? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.