Zandra Startet 23.September.2009 Link til dette innlegget Startet 23.September.2009 Motorene har gått ca 850 timer, og er fra 2000. Har ikke klart å fastslå om registerreimene er byttet. Lever jeg farlig? Noen som kan anbefale verksted i Sverige som kan ta dette i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Reimen skal byttes på 1000 timer eller 5 år, det som måtte komme først. En mekanikker fra et Toyota verksted kan sikker gjøre jobben, det er jo en Toyota motor. Samme motoren som står i den største Toyota Landcruiseren. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
BårdK Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Min har gått 1200 timer og jeg skal skifte nå i vinter. Det var avtalt med "mitt" verksted at de skulle gjøre det før sjøsetting i vår, men de fikk ikke tid. Ble da fortalt at det ikke gjorde så mye. På den annen side har jeg hørt at dersom den skulle ryke er det en katastrofe for motoren. Så mitt råd er "better safe than sorry". Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Takk! Vet dere hva motoren heter i Toyota-versjon? Er registerreimen den samme på Yanmar og Toyota? Hva skal skifte egentlig koste pr. motor? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Mener den heter 1-hd fte.. Samme motor som står i Landcrusier 100 opptil 2008 bare med 205 hk i bilversjon. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
high tech Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Motoren din heter HDJ 100 og registerrem kan kjøpes på Toyota.Jobben bør ikke ta mer en et par timer.Er ikke mye og spare på dette vis du feks velger Sverige Er du klar over at det har hvert problemer med disse motorene . Ventildropp - kan resultere i havari .Yanmar er fulstendig klar over dette men velger og holde kjeft .Bør sjekke ventiltetninger / retainers.Det har hvert en rettsak i USA der det kommer fram at motorer med serienr fra 50101 til 53988 har feil ventilpakning rundt styring som vistnok er for effektiv slik at det blir manko på oljesmøring til ventilstamme Denne rettsaken tapte yanmar i USA Jag sendte en forespørsel til Yanmar Norge for og få opplysninger for event og forebygge.fikk svar at de ikke kjente til at lign tilfeller hadde forekommet i Norge.Det er bullskit da jeg kjenner til flere tilfeller.De velger og tie og ta støyten til de som gidder og kjempe. Hvert fint og høre fra noen andre som kjenner til at det har hvert problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Har du noen anbefalinge r om hvem som kan sjekke ventiltetninger / retainers? Har fåt kontakt med et bilverksted som har sagt seg villig til å skifte registerreimer. Vil dette funke, eller må jeg til Yanmar-verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Forresten: Takk skal du ha for nøyaktig informasjon, High Tech:-) Jeg ser at jeg har notert følgende serienr: OL902284 og OL902282. Betyr dette at jeg er utenfor fare, eller at jeg har lest av feil nummer på motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Er ikke OL nummeret s/n på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Motoren din heter HDJ 100 og registerrem kan kjøpes på Toyota. Bilen som disse motorene sitter i heter HDJ 100. Men motoren som sitter i de har betegnelsen 1HD-FTE som er samme grunnmotoren som din yanmar. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
high tech Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Et vanlig verksted kan gjøre denne jobben.Bør ikke skru av toppen Har pratet med de som kan disse motorene.Demontere dyser - tørn motor slik at stempel er på topp - Demontere vipper og ta sylinder for sylinder - det er så liten klaring mellom stempel og ventiler når stempel er på topp at ventilfjærer kan demonteres uten at ventil faller ned i sylinder.Sjekk klaring mellom ventilstamme og styring.Sjekk også ventillåser samtidig. Til de som lurer på hvor motor nummer kan sjekkes .Motornummer kan leses på en plate som er på toppen av motoren der står det 6LP-st...... og serienummer. Sitér dette innlegget Link to post
high tech Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Har nå demontert toppen fra den ene motoren og levert den til motorverksted. Må bytte samtlige retainers og låser da de er slitt og risk for ventil dropp er stor.Bytter også samtlige innsugsventiler da disse har "porer" .Gjør en ventiljobb samtidig Gjør også denne jobben på de andre motorene . tar ikke risken på og kjøre .Motorene har ca 800 timer . Kjøper alle deler fra Toyota.Burde være en tankevekker til dere som også har disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Reimen skal byttes på 1000 timer eller 5 år, det som måtte komme først. Ser det står 1250 timer her, men det er vel ikke mange fritidsbåter som kommer opp i det timetallet på 5 år...... Sitér dette innlegget Link to post
scand27 Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Er det registerreim på LYA-STP 340 hk. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Nei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.