Jump to content

Isfri vinterhavn & de-ice'r, vanvittig påslag i Norge


Trondwi

Recommended Posts

Jeg er lei av ødelagte propeller (har du forsøkt å bakke i is?) og tenkte å sørge for at det var isfritt foran bryggen til vinteren. Etter å ha lest litt om bobleanlegg og mulige problemer rundt disse, begynte jeg å se nærmere på sirkulasjonspropeller. En Kasco 3400HD50 på 3/4 Hk så ut til å være akkurat det jeg var på utkikk etter. Den skal kunne holde et område på 10x20 m isfritt.

 

Prisen i utsalg USA - http://www.aeratordeicer.com/kascodeicers.shtml - ligger på ca kr 2800,- for selve enheten i 230V 50 Hz. Jeg tilskrev Kasco som tydeligvis oversendte mailen min til den norske importøren Martitim som igjen oversendte link til det følgende - http://www.maritim.no/product.aspx?id=1048...upkey=004001001 - Maritim skulle ha hele kr 6852,- for samme dubbedit'en - mer enn 2,5 ganger USA pris for den dyre Euro-utgaven. Det virker som om Maritim ikke skjønner at det nå finnes et "kontrollorgan" - internett.

 

Jeg blir ikke ofte sjokkskadet, men her ble jeg det! Jeg begynner da også å undres over om de andre produktkalkylene til Maritim har tilsvarende påslag og om man kanskje skulle søke seg et helt annet forhandlernett - kanskje bare handle direkte fra USA.

 

Noen kommentarer?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Synes det samme er tilfelle for det meste av båt- og bildeler. Med det samme varen kommer i hyllene til norske forhandlere er prisen minst doblet. Skulle tro de som handler i store kvantum får rabatt og billig nok frakt til å kunne konkurrere.

 

Spesiellt i bilmiljøer og da særlig amcar-miljøet er det vanlig å handle rett fra utlandet.

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Handle i USA. Få sendt til din adresse hos jetcarrier.com på new jersey. Få den ferdig fortollet i posten hjemme.

Du betaler prisen pluss innenlandsk frakt i USA til leverandøren, og frakt, håndtering og tollbehandling hos Jetcarrier.

Lurer på om du ikke også kan gi Jetcarrier oppdraget med å handle for deg hos selgeren.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Synes ikke dette er så altfor ille jeg. Prisen du får oppgitt på nettet er uten moms. Du skal betale moms på både frakt og vare ved inførsel. I tillegg skal speditør ha noen kroner. Med kr. 500 i frakt, tipper jeg denne kommer på kr. 4.300-4.500,-. Da snakker man om at prisen i realiteten er 30 % høyere i Norge. Så får man gjøre en vurdering på om reklamasjonsretten vi har i Norge er verdt dette påslaget. Hvis ikke er det jo bare å slutte å klage, og kjøpe fra utlandet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kr 500,- i frakt? Det er da å håpe at en importør tar inn litt mer enn én enhet i slengen og at han konsoliderer varer fra flere leverndører i hver sending. Da jeg fortsatt drev næringsviksomhet (riktignok ca 10 år siden) hadde vi ukentlige flyfrakt leveranser fra USA med Lufthansa. Såvidt jeg husker, hadde vi en minimumsdebitering på ca kr 800,- for frakt og fortolling som omfattet de første 90 kg varer, deretter en kg pris på ca kr 5,50. Selv med en dobling av dette i dag, vil frakten utgjøre en bagatell.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Kr 500,- i frakt? Det er da å håpe at en importør tar inn litt mer enn én enhet i slengen og at han konsoliderer varer fra flere leverndører i hver sending.

Jeg tror nok importøren håper på det samme som deg men at han samtidig ikke er sikker på å få solgt mange av disse før det motsatte blir bevist. Hvor mye kapital ville du bundet opp til et slikt produkt første gangen for å få ned fraktprisen litt?

 

Jeg er i alle fall redd for at slike produkter fort kan bli hyllevarmere i stedet for isfjernere.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette berører kjernen i et stort problem for norske (europeiske) importører. Både på elektronikk og på en del andre varer så selger fabrikkene billigere til amerikanske kunder enn til europeiske fordi volmene er større i USA, og de innbiller seg at betalingsvilligheten er større på vår side av havet. På elektronikk er det verst, hvor utsalgspris i USA butikk ofte ligger under vår innkjøpspris fra norsk distributør. På denne ispropellen så er pris i amerikanske nettbutikker omtrent det samme som vår innkjøpspris. Det har vi klaget på til leverandøren i flere omganger, og vi har også truet med å "bytte merke" til et som er rimeligere. Vi har valgt å vente litt, fordi vi er svært fornøyde med kvaliteten på Kasco, og det er vi som importør som på egen regning må ta kostnadene som evt. oppstår i forbindelse med reklamasjonsrettighetene vi har i Norge (2år/5år).

 

Svaret vi har fått fra USA er:

"However, we do realize there are some slightly cheaper units on the market. Our quality, efficiency, and performance along with the electrical savings using our products will greatly outweigh the slight price difference in most cases. "

 

 

Jeg har full forståelse for at man vurderer å importere selv, og hver enkelt må vurdere hvor mye verdi man legger i at leverandøren er norsk og at man da har garanti om noe går i stykker, og at det er en CE godkjent unit beregnet for 220V man kjøper.

 

At Maritim er grådige: På ispropellen er dekningsbidraget i % ca. 30% (etter at alle kostnader med importen og frakt ut til butikkene er tatt med - om noen ikke tror det så skal jeg invitere til innsyn i faktura og kalkyle) Om det var grådig kalkyle kunne vi fikset det med å sette ned prisen. I dette tilfellet har vi kanskje ikke vært flinke nok i forhandlingene, eller leverandøren har ikke har vært lydhør nok når det gjelder prisdifferensiering i markedene. I gamle dager var det lett for "blårussen" å sette prisene forskjellige i forskjellige land, men det var før kundene skaffet seg internett og Visakort og fikk levert med DHL.

 

Så det er bare for båteiere å stå på og være aktive når det gjelder å finne beste leverandør, så må Maritim stå på for å være det mest konkurransedyktige alternativet slik at kundene velger oss. Han som startet tråden har vært fair nok til også å sende sine meninger direkte til oss også, og vi jobber intenst med saken om å få bedre priser.

 

Vennlig hilsen

Øyvind

p.t. litt rødfarget oppunder hårfestet !

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Vi har atter en gang forsøkt å "klemme sitronen" hos vår leverandør. Jeg deler gjerne svaret med dere på baatplassen. Om noen skulle være i tvil: Vi gjør alt vi kan for å være konkurransedyktige på pris, samtidig som vi jobber for at det skal bli litt igjen til de som jobber hos oss og til eierne.

 

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Øyvind

 

 

 

 

 

"Pricing cannot be compared with US vs. our international de-icers. First, they are different products. Our US de-icers will not work in Europe as they are different power voltage and frequency. The motors are different. The prices for the 50Hz units for Europe are more expensive than the US version because our costs on those units are higher. Your customer cannot purchase a 50Hz unit from our US distributors and if they would buy a 60Hz US version, it would not operate properly in Europe. They just cannot compare US de-icers to our 50Hz European de-icers.

 

 

The de-icing market in the US is very competitive between distributors. Selling prices are very low as are margins and they are made up in volume. Distributors are discounting pricings greatly to increase sales.

 

 

As you mentioned, US distributors do not have the same shipping, duties, taxes, etc. to build into their prices either."

 

Link to post
Share on other sites

Innlegget fra Kasco er bare tull. Den de-iceren jeg brukte i priseksempelet http://www.aeratordeicer.com/kascodeicers.shtml var nettopp en 240V 50Hz Euro-utgave. USA utgaven er ytterligere ca USD 100 lavere priset. Dette er dermed nettopp "the different product" som det henvises til og uttalelsen "Your customer cannot purchase a 50Hz unit from our US distributors" er herved dokumentert som blank løgn i ovennevnte link.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interressant, dine argumenter er oversendt produsenten for kommentar, dog justert for utsagn som "grådige", "bare tull" eller "ren løgn" og sånn da det neppe bidrar positivt til resultatet. Egentlig er det litt fasinerende at den folkeskikken de fleste av oss har når vi snakker face to face plutselig kan bli borte når vi sitter ved tastaturet og snakker via PC'n :discuss:

 

De er fortsatt på jobb i USA, så jeg ser ikke bort fra at jeg kan melde meg på i tråden i løpet av kvelden. Fint at vi får innspill som dette, slik at vi kan kaste oss over leverandørene når det trengs, og vi ikke har fanget opp slike forskjeller selv.

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig er det litt fasinerende at den folkeskikken de fleste av oss har når vi snakker face to face plutselig kan bli borte når vi sitter ved tastaturet og snakker via PC'n :discuss:

 

Dessverre noe som er realiteten om dagen :rolleyes:

 

 

Men synes det er flott at du på vegne av Maritim kommenterer slik du gjør.

Noe jeg føler gjenspeiler seg i service en får i butikkene (vært i 2 av dem) og på e-poster.

 

Men det er kanskje på sin plass at båtbransjen får litt konkurranse i form av at vi importerer selv og ikke minst er litt på hugget og påminner da bransjen at noe kan være for dyrt.

Uten å dra opp enkelte produkter er det ofte jeg blir litt oppgitt over hva enkelte ting blir priset, samme produkt kan ha ganske store prisforskjeller. Men forstår at Biltema kan levere billigere lanterne en mannen i båtbua, men som sagt noen ganger føler jeg at det ikke henger helt på grep...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vi klarer oss veldig bra i konkurransen med Biltema, der hvor varene har samme kvalitet og opprinnelse er vi ofte like billige eller billigere. Dette sjekker vi nøye hver gang vi lager ny katalog! Vi har mer og mer direkte Kina import på enklere varer, så det prisnivået er egentlig ikke så vanskelig å henge med på. Sjekk toaletter, flytevester, etc. så ser du selv.

 

LED lanternene til Biltema er jeg misunnelig på, vi leter etter noe som kan matche deres priser på disse, men foreløpig har jeg ikke funnet noe..kom gjerne med tips!!!

 

Billige alternativer i Norge (Ispropell): Den kan vi også levere til samme pris, men vi vil helst markedsføre Kasco som vi har god erfaring med i veldig mange år, lite reklamasjoner på vannintrengning eller overledning synes vi teller når det gjelder sterkstrøm nedsenket i saltvann. Prisforskjellen på Kasco og TaylorMade propellen er tilstede også i USA, så her får kundene selv vurdere om det er mora eller dattera som er mest attraktiv.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner ikke noe mer dekkende uttrykk enn blank løgn for følgende utsagn fra Kasco: The prices for the 50Hz units for Europe are more expensive than the US version because our costs on those units are higher. Your customer cannot purchase a 50Hz unit from our US distributors. But I might stand to be corrected. Enhetene selges vitterlig i USA i USA for NOK 2808,-, hvilket jeg føler er rimelig greit dokumentert i form av linken. Se bare litt nedover siden.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

USA leverandørene våre er kjappe på labben med å svare på epost, det skal de ha:

 

Oyvind –

 

As for your first question below, no, that is not the same item as the 3400ED sold into Europe. Yes, it is 240V, but it is 60Hz frequency, not 50Hz. Our European models are all designated with an ED in the part number and are 50Hz. Our US distributors do not have and are not allowed to sell 50Hz units. The 240V, 60Hz unit will not operate properly in Europe and will create problems with motor life if it is tried.

 

Det vil si at den 240V - 60Hz modellen som selges fra USA ikke kan brukes i Norge, uansett hvor billig den måtte være. Når sant skal sies, så er det neppe tekniske grunner til prisforskjellen, men ganske enkelt at det er mulig å prisdifferensiere mellom markeder med forskjellig spesifikasjon. Vi ser samme policy på et par store elektronikkmerker hvor man etter beste evne lager forskjeller i produktene slik at man kan ta mer for varene i Europa. Liker vi det? Nei. Kan vi gjøre noe med det: Ja, forutsatt at vi klarer å få leveransene rett fra produsent på lik linje med amerikanske båtutstyrskjeder så klarer vi ofte å komme "in-line" med prisen, hvis man ikke som i dette tilfellet prisdifferensierer markedene og klarer å stenge handelslekkasje med tekniske spesifikasjoner. Vi har vel et par tre store elektronikkleverandører som gjør det samme og som vi ikke klarer å få til å hoppe på vår kommando. Vi betaler norske lønninger og lever med norske regler for reklamasjonsrett, og overlever ikke med 20% snittmargin som amerikanerene gjør. (Rettere sagt - de lever ikke med det de heller, Boaters World med over 120 butikker gikk nettopp konk , og WestMarine som er størst i verden lever heller ikke særlig fett for øyeblikket. It's a hard world out there!

 

Jeg fikk i samme rennet en del info fraKasco om forskjellene mellom deres og et konkurrerende produkt, men det vil jeg ikke kopiere direkte inn hit uten tillatelse fra avsender. Kommer tilbake til saken.

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest den amerikanske siden kan jeg ikke se at de tilbyr 50hz motorer til sitt eget marked.Derfor er det litt urettferdig å sammenligne prisene slik trådstarter gjør.Kan heller ikke se det som skal være løgnaktig i beskyldte innlegg.En annen sak er at jeg som elektriker ikke tror det byr på noen problemer å kjøre USA modellene som er 240V/60hz på norsk strøm.Er glad for trådstarters innsats for å påpeke prisdifferansene og mulighetene med egenimport.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har operert med Jet Carrier (Magnum), så kjenner ikke leverandøren min adresse. Jeg handler som om jeg skulle være amerikaner. Forhandleravtaler eksisterer ikke lenger i et slikt scenario.

Ja, nettopp. Din adresse som JetCarrier-kunde er en adresse knyttet til JetCarrieres adresse på New Jersey, altså en innenlandsk USA-adresse.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...