Jump to content

Strategi ved Broach i bølger


glad

Recommended Posts

Hei!

 

Dette gjelder turseiling, båten vår er på 36 fot, så det er ikke joller jeg tenker på.

 

Å broache innaskjærs ved flatt vann er sjelden kritisk. Men utaskjærs, hvor bølgene kan være høye, er det ikke alltids like morsomt å ha en båt som har stoppet opp, og bølgene rett fra siden.

 

Hva er "best practice" for å komme seg fortest mulig ut igjen, såfremt man ikke har hastighet for å få båten unna vinden igjen før seilet blir tatt av vinden igjen?

 

Slippe opp fallet, og la spinnakeren deise den i vannet? Opp med genuaen for så å få ned spinnakeren?

 

Hadde vært interessant med noen erfaringsrapporter fra en slik situasjon!

Link to post
Share on other sites

En bra taktikk vi har brukt:

 

1. Slipp kick/bomvang, da får du luften ut av øvre del av storseil (luften er allerede ut av spinnakeren)

2. Slipp storseil skjøte om 1 ikke hjelper

 

Har faktisk noen ganger løsnet fallet for bare å vinsche det opp igjen etter at vi har kontroll (dette betinger litt mer en familieseiling)

 

Ved din teori med å slippe spinnaker er det selvsagt en fare for at den går i vannet. Men min erfaring er faktisk at den vil ligge å "blafre/flyte" ett par merter over vannet rett ut fra båten. Du kan da dra den inn slik at toppen kommer sist ombord

Link to post
Share on other sites

Både 1 og 2 ble gjort uten særlig hell i den situasjonen som har fått meg til å skrive dette innlegget.. Det blåste riktignok ganske friskt, og litt i overkant av hva som er meningen med den seilsettingen vi hadde, men vinden hadde tatt seg opp i løpet av veldig kort tid.. skulle selvsagt tatt ned seil tidligere. (vi gjorde oss klare for å halse, rormannen (meg) fulgte ikke med et øyeblikk, og så var det gjort..)

 

Da fallet hadde hektet seg opp og mitt "forslag" derfor ikke var mulig å gjennomføre, ble løsningen å rulle ut genua, samtidig som skjøtet (i le altså) ble sluppet ut så langt det gikk. Dette tok nok vind fra spinnakeren til å jeg fikk båten unna vinden igjen, men først etter ALT for lang tid. Er bølgene større har man ikke så lang tid. Jeg mangler "spinnakervinsjer" som også komlpliserer det hele litt..

 

Første sesong med spinnaker for meg, så tar gjerne imot flere forslag og tips!

 

Ville nok neppe satt slikt med seil under kun "familieseling" - vi var 6 gutter om bord, som kom gjerne også med tips for et litt større/mer aktivt mannskap.

Link to post
Share on other sites

Vil si at første innskytelse vil være å bli kvitt spinnakeren i den situasjonen, hvor altså følgende gjelder:

- Broachen kommer i forbindelse med økende vind

- Det blåser såpass at rormannen ikke klarer å styre båten opp på beina igjen, men man blir liggende nokså stødig på siden.

 

Hvis man klarer å svinge baugen nedover med vinden, men man går umiddelbart inn i en ny broach kan det være nyttig å prøve et par ganger på dette. Brasen slippes ut til spinnakerbommen nesten toucher forstaget, og spinnakerskjøtet er helt løst. Har kommet på beina igjen med den metoden i.l.a. 2-3 forsøk. Men det sliter på utstyret.

 

Hvis dette ikke funker er det ikke annet å gjøre enn å få spinnakeren vekk. Husk at mens man seilte (medvinds) så skal båtfarten i knop trekkes fra vindhastigheten for å finne 'følt' vindhastighet for seilet. I det man går på snørra så stanser båten opp, og 'følt' eller relativ vindhastighet øker med 8-10 knop. Dette kan være nok til at videre spinnakerseiling blir vanskelig eller umulig.

 

Om fallet til spinnakeren da har kilt seg så er rådyra gode!

Dra uansett underliket på spinnakeren inn i cockpit - etter skjøtehjørnet - mens brasen slippes helt igjennom enden på spinnakerbommen. Så kan spinnakeren klemmes sammen etter beste evne. Blåser det for mye til at man klarer dette - og fallet fortsatt sitter i toppen - så må man bare la den flagge da, med brashjørnet løst. Men da varer den ikke lenge.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler ikke regatta og har derved ikke vært i situasjoner der man tøyer grensene opp mot en broach kun for seil.

 

Men ifm. tur-seiling hender det at vi er nær broaching ifm. medfølgende sjø/vind. I slike tilfeller blir båten drevet frem av stor sjø.

Hastigheten kan da bli større enn vindstyrken, noe som resulterer i at man mister presset på seilene. Da er det lett for å broache og havne på tvers av sjøene.

Jeg bruker derfor alltid å ha motoren igang og kjører full maskin. Maskinen vil da hurtig kunne hjelpe å få kontroll på båten igjen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En feil mange gjør er å bruke for mye ror. Roret staller og båten tar over. Når du føler at båten ikke lystrer roret, har det ingen hensikt å gi mer ror.

 

Husk å holde hodet godt nede mellom skuldrene dersom broachen er til le. Uten preventer kommer det en jibb med slakt storseils skjøte.

 

Hold dere godt fast også. En broach virker dramatisk, men er skjelden skadelig for båten.

 

Som en sikkerhetsforanstaltning seiler jeg aldri med et 8-tall i enden på skjøte og bras. Slipper jeg en av dem så vil jeg at den skal fly helt ut.

Link to post
Share on other sites

Ja det er jeg enig i. Har bare prøvd strømpe ved en anledning - og det var på en gennaker uten at det gjør mye forskjell.

Veldig greit for short-handed setting- og berging av medvindsseil.

Gjelder å ha kontroll-linene til strømpa satt fast i rekka e.l. et sted man får tak i dem da.

Kryssholt på fordekket er vanskelige å nå om båten ligger med 70-90 grader krengning.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hold dere godt fast også. En broach virker dramatisk, men er skjelden skadelig for båten.

Preventer er som regel på plass. Holde seg fast er også en god plan, jeg har som regel at såfremt spinnakeren er oppe så er selene på plass også.

 

Greit nok at det kan virke dramatisk, og at det som regel føles værre en det er. Men vindkast + bølger + uheldig kombinasjon av disse kan føre til at det ikke kun føles dramatisk, men at det kan bli dramatiskt. Ja, man kan nå si at under slike forhold så bør man ikke ha spinnakeren oppe, men la oss nå si at det er tilfellet.

 

Å ikke ha knute i enden er også noe jeg har innført.

Redigert av glad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du er kommet til det punktet at du ønsker å ta ned spinnakeren, er jo strømpe helt topp.

 

Dersom du ikke har dette kan det være lurt å dra skjøtehjørne inn mellom storseil og bom, og ta ned spinnakeren i "sprekken". Da gjemmes spinnaker bak storseilet fort, og luften går ut.

Dette forutsetter selvsagt et løsfotet storseil

 

Preventer ville jeg aldri brukt ved spinnakerseiling, uten at det var en avansert der seilet vil gli over kontollert. Hva skjer dersom en får en kineser , med storseilet knyttet fast i le?

Link to post
Share on other sites

Hva er alternativet til preventer i store bølger? Jeg opplevde i alle fall at pga svært varierende hastighet (pga "bakkene" opp og ned bølgene) og mye bevegelse ellers i båten, så opplevde jeg det som "farlig" å ikke ha bommen sikret.

 

Andre som har opplevd det samme, eller hva mener dere om dette?

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at du må skjære litt mer, for å øke farten. Dette vil jo også redusere faren for en jibb.

Men som sagt, en skikkelig preventer som bremser en eventuell jibb er sikkert bedre (har aldri prøvd)

Det jeg ikke ville gjort er å knytte bomen fast, slik mangen gjør. Spesielt under de forhold som du beskriver her.

Link to post
Share on other sites

Vi kommer vel etterhvert tilbake til hva som er formålet med turen.

 

Dersom det er en regatta eller en guttetur med et visst testosteroninnhold, så er det vel greit med 'masse power og angst'?

En preventer er på den ene siden en sikkerhetsforanstaltning, på den andre siden et potensielt risikomoment (kjenner til en båt hvor de måtte dykke for å få løst ut preventeren etter en kineser. Ekstrem båt i ekstremt vær...). Så får man vurdere risikoene opp mot hverandre.

 

Er det en familietur, eller man ønsker en avslappet atmosfære ombord er ikke spinnaker tingen i mye bølger og vind.

Under disse siste forutsetningene ville jeg helt klart ha skåret opp mer, istedenfor å tulle med preventer.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...