Sun Flyer Startet 24.September.2009 Del på Facebook Startet 24.September.2009 Hei, Etter helgens regatta har jeg kommet fram til at Sun Flyer trenger et nytt storseil som tåler å bli brukt uten å revne på en ny plass hver eneste gang.... Men det blir dyrt. Pr i dag har jeg to tilbud; et fra Gran Seil og et fra Elvstrøm i Bergen (seilmaker Iversen). Tilbudet fra elvstrøm er på et Cruising seil i aramid med Single taffeta. Det er en såkalt Epex konstruksjon. Uten at jeg vet helt hva det innebærer... Fra Gran får jeg for samme prisen et radialsydd kevlarseil, også det med taffeta. Forskjellen er at gran foreslår et fullspilet seil pga lavere slitasje. Gran tilbyr dessuten 2 rev mens tilbudet til elvstrøm innebærer kun et. Evt kan jeg få 2500,- i avslag ved å velge bort det andre revet. Seilet til gran er oppgitt å veie ca 40 kg, elvstrøm sitt er noe lettere. Såvidt jeg skjønner er kevlar et fiber i aramid-familien, uten at jeg dermed vet om elvstrøm seilet også er kevlar. Det er vanskelig å sammenligne forskjellige betegnelser. Det kommer også et tilbud fra seilmaker helvig i bergen som leverer fra momentum sails. Quantum har ikke besvart min mail, så jeg regner med at de kanskje har nok å gjøre fremover... Noen her som har innspill? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Zhik Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Å kjøpe seil er vanskelig. De forskjellige seilmakerne har forskjellige navn på konstruksjoner og materialer. En ting er lett å oppklare: Noen har registrert egne merkenavn på aramidfiber. For eksempel Kevlar, Twaron eller Technora. Alt dette er varianter av aramidfiber, og de kommer i noen forskjellige utgaver som kalles Type 29, Type 49 osv. Det er viktig å huske at Aramidfiber generelt er ganske utsatt for UV stråling. Det finne forskjellige løsninger for å øke holdbarheten. Spør seilmakerne om det. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
slim shady Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 Hei,Mometum syr seil etter mål,hvis du ønsker det.Har en genoa i Duracore,som er singel tafetta.Virker ihvertfall solid nok,og er en del lettere enn dacron. Har også en gennaker fra momentum som virker helt ok,overlevde ihvertfall høststormseilasen. Seilte faktisk ved siden av deg på søndagen ned mot første merke,med gennaker.Hvor var spinnakeren din??????? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er du som har den calypsoen? Endebeslaget på spinnakerbommen løsnet, så vi brukte den ikke. Bra det ikke skjedde lørdagen.. Skal purre på Momentum i dag for å finne ut hvor de ligger. Men førsteintrykket er at de ikke lå under de andre prismessig og at dukprøvene på technora virket slurvete laminert i forhold til elvstrøms kevlar. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hei Viggo. Det forrige kevlar seilene mine varte litt over 10 000nm. Storseilet måtte forsterkes i hele akterliket fra toppen og helt ned. Samt der seilet ble liggende mot vantene på lensen. Jeg valgte Carbon ved neste investering, men fikk da forsterket seilet med ekstra pannel påsatt på samme plassene som jeg måtte på kevlaren. Viggo, jeg kjøpte 1 års gamle brukte Carbonseil. Det finnes på markedet, men du må lete i de indre kretsene på seilermiljøet. Og det kan bli svært så billig i forhold til helt nytt. Det kan bli litt klipping og sying, men prismessig så lønner det seg. Du må ikke velge bort andre revet Viggo. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sun Flyer Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hei Trond, Gran tilbyr gratis 1 års service der de forsterker alle stedene med slitasje. Elvstrøm gir med forsterkninger til vant og akterliket der det skraper mot akterstaget. Jeg har ikke klart å spore opp noen brukte seil. Eneste jeg fant var et til en 44,7 men det var altfor stort til at det var mulig å tilpasse. Min rigg ligner på x-43, grand soleil 43 o.l. Det finnes ikke mange av de. Kanskje x-41 storseilet kan ligne? Sender en forespørsel til north også. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fetter Klodrik Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Min erfaring er at det aller viktigste er å ha en seilmaker som stiller opp når du trenger det. Trolig kan alle seilmakere levere ok seil, men hva skjer når noe går i stykker eller du trenger å få gjort noen mindre justeringer ? Hvor langt er det da til seilmaker'n og hvor serviceinnstilt er de ? Sørg for at de som skal sy seilet faktisk kommer å tar mål av riggen før de begynner å produsere. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Der er jeg enig med Fetter Klodrik. Det er superviktig at seilmakeren stiller opp for småjusteringer, for å få optimalisert det siste på seilene. Og at en får tatt det årlige servicen på seilene. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Når det gjelder å få hjelp selv om ikke seilet er kjøpt lokalt så har jeg inntrykk av at det går helt fint , har brukt Elvstrøm lokalt her de holder til i båthavna der jeg har båten og har flikket på mine quantumseil som er karbon/technora og ett rent carbonseil. Har bare kjøpt seil i Norge hittil men jeg tror jeg kommer til å gjøre alvor av å snakke med boding eller albatross i sverige neste gang for å finne ut hva de kan levere. EPEX er lamineringsmetoden av filmen som brukes på "filmseil" som elvstrøm nå bruker , den sies å være sterkere enn den gamle metoden, jeg har en tur3er i kevlar EPEX med taft på en side , seilet virker veldig bra men det er bare en sesong gammelt. Men har du glemt UK jeg brukte de i fjor til hallbergen min og de leverte på halvparten av tiden og til 10-20% lavere pris kontra konkurrentene (gran,elvstrøm). Et annet alternativ er UK i smøgen , dog er de neppe billigere enn UK i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Har nettopp fått tilbud fra north. De foreslo et radialsydd seil i en duk som kalles D-Cut NorLam XP. Tror det er et seil med polyesterkjerne. Prismessig er den lik kevlar/taffetaseilet fra gran og aramid/taffeta fra elvstrøm. Men hvis dette ikke er bedre enn polyestersandwichen fra elvstrøm og gran, er den nok litt for dyr. Argumentet for å ikke gå over til kevlar var prisøkning uten å få ekstra levetid. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Junke Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hei her er litt brukte seil http://www.northsails.no/Kj%C3%B8pNorth/Ma...US/Default.aspx http://www.northsailsoutlet.no/ Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Her finner du også brukt seil. http://www1.sejl.dk/sejl/sejl_brugt.asp Kjøp et par brukte spinnakere her. Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hei! Jeg kjøpte i sommer genoa 2 og storseil til en Sun Fast 37 fra Boding. Seilene er matrix membran seilene som Boding reklamerer heftig for og mine er produsert med en fibermix med technora og vectran med taffetta på en side. Seilene er produsert i Hong Kong/ Kina av China Sailmakers- det var i alle fall derfra seilene ble sendt. Storseilet er fullspilet siden jeg allerede hadde kulelagrede mastevogner og da var det fornuftig å benytte dette videre. Storseilet er jeg veldig fornøyd med, det står kjempebra og er lett trimmbart. Genoaen ble levert noen cm for lang men dette ble ordnet via lokal seilmaker for Bodings regning. Jeg er ikke helt fornøyd med fasongen på genoaen da den er litt for rund i inngangen slik at jeg mister høyde på kryssen. Jeg har avtalt med Boding av jeg skal sende foto av seilet i bruk så skal de se på muligheten for å gjøre noe med det i vinter. Forsterkninger for begge seilene ble levert med slik at dette kan monteres på slitasjepunkter. Leveringstid og pris var veldig bra og oppfølgningen er det ellers ikke noe å si på. Skal en kjøpe rene regattaseil vil jeg foretrekke å gjøre det lokalt med mulighet for å gjøre justeringer underveis men til kombibruk regatta/ tur som vår båt brukes til fungerer dette bra. Mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post
Cooling Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Doyle i Lyngør har også brukte seil, har levert mine gamle seil dit, noen ganger har det tatt litt tid før de har blitt solgt , men det er jo bedre enn å lagre de på loftet hjemme i all evighet. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Jeg ser det snakkes mye om å bruke en lokal seilmaker, men er det noen som kan anbefale en lokal seilmaker i Stavanger distriktet? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Mener å ha hørt at det er en i Sandnes som folk har vært fornøyde med Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Det er sikkert Sverre Edvardsen (tlf 909 13 605) ved Sandnes Maritime du tenker på. Sun Flyer har brukt han før med godt resultat, btw. Ellers er blant andre disse nevnt: Øyane Seil & Kalesjer as Telefon: 51 86 33 36 Org nr: 987 313 714 Besøksadresse: Roaldsøyv. 63 B, 4085 Hundvåg Sandnes Seilservice i Hanasenteret, tlf 51 68 88 38 Seilmaker Mathiesen Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Spennende... Prioriterer du slitestyrke eller performance høyest? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Det er sikkert Sverre Edvardsen (tlf 909 13 605) ved Sandnes Maritime du tenker på. Sun Flyer har brukt han før med godt resultat, btw. Stemmer kjempegod service på det omtalte storseilet som nærmer seg slutten... Prioriterer du slitestyrke eller performance høyest? Hjertet sier performance, hjernen sier slitestyrke... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Var det ikke en konklusjon en gang at man på Sun Flyer ikke vil tjene så mye på å ha et racing storseil, men at et vanlig seil vil gjøre samme nytten. Og at det er viktigere med high-tec forseil? Eller husker jeg feil? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Husk på det psykiske. Man skremmer ikke konkurrentene med et dacron-storseil... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jonsverre Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Har fått seil sydd av Lind Segl i Sverige flere ganger, de har vært gode, og ikke minst mye billigere enn hva norske seilmakere har kunnet levere de for. Men har dessverre kun erfaring med dacron seil, mvh F Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Husk på det psykiske. Man skremmer ikke konkurrentene med et dacron-storseil... Godt poeng. Heng i og spar! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Men har du glemt UK jeg brukte de i fjor til hallbergen min og de leverte på halvparten av tiden og til 10-20% lavere pris kontra konkurrentene (gran,elvstrøm). Et annet alternativ er UK i smøgen , dog er de neppe billigere enn UK i Oslo. Enten har UK-hovdan altfor mye å gjøre, ellers har de ikke lyst til å selge seil til meg. Uansett så svarer de iallefall ikke på mail... Redigert 28.September.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Ok da er de blitt som de fleste andre seilmakere, altformye å gjøre så de trenger ikke fler kunder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.