Jump to content

Nytt storseil - valgets kvaler


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

 

Etter helgens regatta har jeg kommet fram til at Sun Flyer trenger et nytt storseil som tåler å bli brukt uten å revne på en ny plass hver eneste gang....

 

Men det blir dyrt.

 

Pr i dag har jeg to tilbud; et fra Gran Seil og et fra Elvstrøm i Bergen (seilmaker Iversen). Tilbudet fra elvstrøm er på et Cruising seil i aramid med Single taffeta. Det er en såkalt Epex konstruksjon. Uten at jeg vet helt hva det innebærer...

 

Fra Gran får jeg for samme prisen et radialsydd kevlarseil, også det med taffeta. Forskjellen er at gran foreslår et fullspilet seil pga lavere slitasje. Gran tilbyr dessuten 2 rev mens tilbudet til elvstrøm innebærer kun et. Evt kan jeg få 2500,- i avslag ved å velge bort det andre revet.

 

Seilet til gran er oppgitt å veie ca 40 kg, elvstrøm sitt er noe lettere. Såvidt jeg skjønner er kevlar et fiber i aramid-familien, uten at jeg dermed vet om elvstrøm seilet også er kevlar. Det er vanskelig å sammenligne forskjellige betegnelser.

 

Det kommer også et tilbud fra seilmaker helvig i bergen som leverer fra momentum sails. Quantum har ikke besvart min mail, så jeg regner med at de kanskje har nok å gjøre fremover... :crazy:

 

Noen her som har innspill?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Å kjøpe seil er vanskelig. De forskjellige seilmakerne har forskjellige navn på konstruksjoner og materialer. En ting er lett å oppklare: Noen har registrert egne merkenavn på aramidfiber. For eksempel Kevlar, Twaron eller Technora. Alt dette er varianter av aramidfiber, og de kommer i noen forskjellige utgaver som kalles Type 29, Type 49 osv. Det er viktig å huske at Aramidfiber generelt er ganske utsatt for UV stråling. Det finne forskjellige løsninger for å øke holdbarheten. Spør seilmakerne om det.

Link to post

Hei,Mometum syr seil etter mål,hvis du ønsker det.Har en genoa i Duracore,som er singel tafetta.Virker ihvertfall solid nok,og er en del lettere enn dacron.

Har også en gennaker fra momentum som virker helt ok,overlevde ihvertfall høststormseilasen.

Seilte faktisk ved siden av deg på søndagen ned mot første merke,med gennaker.Hvor var spinnakeren din??????? :seeya:

Link to post

Det er du som har den calypsoen? Endebeslaget på spinnakerbommen løsnet, så vi brukte den ikke. Bra det ikke skjedde lørdagen..

 

Skal purre på Momentum i dag for å finne ut hvor de ligger. Men førsteintrykket er at de ikke lå under de andre prismessig og at dukprøvene på technora virket slurvete laminert i forhold til elvstrøms kevlar.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hei Viggo.

Det forrige kevlar seilene mine varte litt over 10 000nm. Storseilet måtte forsterkes i hele akterliket fra toppen og helt ned. Samt der seilet ble liggende mot vantene på lensen.

Jeg valgte Carbon ved neste investering, men fikk da forsterket seilet med ekstra pannel påsatt på samme plassene som jeg måtte på kevlaren.

Viggo, jeg kjøpte 1 års gamle brukte Carbonseil. Det finnes på markedet, men du må lete i de indre kretsene på seilermiljøet. Og det kan bli svært så billig i forhold til helt nytt. Det kan bli litt klipping og sying, men prismessig så lønner det seg.

Du må ikke velge bort andre revet Viggo.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Hei Trond,

 

Gran tilbyr gratis 1 års service der de forsterker alle stedene med slitasje. Elvstrøm gir med forsterkninger til vant og akterliket der det skraper mot akterstaget.

 

Jeg har ikke klart å spore opp noen brukte seil. Eneste jeg fant var et til en 44,7 men det var altfor stort til at det var mulig å tilpasse. Min rigg ligner på x-43, grand soleil 43 o.l. Det finnes ikke mange av de. Kanskje x-41 storseilet kan ligne? Sender en forespørsel til north også.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Min erfaring er at det aller viktigste er å ha en seilmaker som stiller opp når du trenger det. Trolig kan alle seilmakere levere ok seil, men hva skjer når noe går i stykker eller du trenger å få gjort noen mindre justeringer ? Hvor langt er det da til seilmaker'n og hvor serviceinnstilt er de ?

Sørg for at de som skal sy seilet faktisk kommer å tar mål av riggen før de begynner å produsere.

Link to post

Der er jeg enig med Fetter Klodrik.

Det er superviktig at seilmakeren stiller opp for småjusteringer, for å få optimalisert det siste på seilene. Og at en får tatt det årlige servicen på seilene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Når det gjelder å få hjelp selv om ikke seilet er kjøpt lokalt så har jeg inntrykk av at det går helt fint , har brukt Elvstrøm lokalt her de holder til i båthavna der jeg har båten og har flikket på mine quantumseil som er karbon/technora og ett rent carbonseil.

Har bare kjøpt seil i Norge hittil men jeg tror jeg kommer til å gjøre alvor av å snakke med boding eller albatross i sverige neste gang for å finne ut hva de kan levere.

EPEX er lamineringsmetoden av filmen som brukes på "filmseil" som elvstrøm nå bruker , den sies å være sterkere enn den gamle metoden, jeg har en tur3er i kevlar EPEX med taft på en side , seilet virker veldig bra men det er bare en sesong gammelt.

 

Men har du glemt UK jeg brukte de i fjor til hallbergen min og de leverte på halvparten av tiden og til 10-20% lavere pris kontra konkurrentene (gran,elvstrøm). Et annet alternativ er UK i smøgen , dog er de neppe billigere enn UK i Oslo.

Link to post

Har nettopp fått tilbud fra north. De foreslo et radialsydd seil i en duk som kalles D-Cut NorLam XP. Tror det er et seil med polyesterkjerne. Prismessig er den lik kevlar/taffetaseilet fra gran og aramid/taffeta fra elvstrøm. Men hvis dette ikke er bedre enn polyestersandwichen fra elvstrøm og gran, er den nok litt for dyr. Argumentet for å ikke gå over til kevlar var prisøkning uten å få ekstra levetid.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hei!

 

Jeg kjøpte i sommer genoa 2 og storseil til en Sun Fast 37 fra Boding. Seilene er matrix membran seilene som Boding reklamerer heftig for og mine er produsert med en fibermix med technora og vectran med taffetta på en side.

 

Seilene er produsert i Hong Kong/ Kina av China Sailmakers- det var i alle fall derfra seilene ble sendt. Storseilet er fullspilet siden jeg allerede hadde kulelagrede mastevogner og da var det fornuftig å benytte dette videre. Storseilet er jeg veldig fornøyd med, det står kjempebra og er lett trimmbart.

 

Genoaen ble levert noen cm for lang men dette ble ordnet via lokal seilmaker for Bodings regning. Jeg er ikke helt fornøyd med fasongen på genoaen da den er litt for rund i inngangen slik at jeg mister høyde på kryssen. Jeg har avtalt med Boding av jeg skal sende foto av seilet i bruk så skal de se på muligheten for å gjøre noe med det i vinter. Forsterkninger for begge seilene ble levert med slik at dette kan monteres på slitasjepunkter.

 

Leveringstid og pris var veldig bra og oppfølgningen er det ellers ikke noe å si på. Skal en kjøpe rene regattaseil vil jeg foretrekke å gjøre det lokalt med mulighet for å gjøre justeringer underveis men til kombibruk regatta/ tur som vår båt brukes til fungerer dette bra.

 

Mvh Tore

Link to post
Det er sikkert Sverre Edvardsen (tlf 909 13 605) ved Sandnes Maritime du tenker på. Sun Flyer har brukt han før med godt resultat, btw.

 

Stemmer kjempegod service på det omtalte storseilet som nærmer seg slutten...

 

 

Prioriterer du slitestyrke eller performance høyest?

Hjertet sier performance, hjernen sier slitestyrke...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Men har du glemt UK jeg brukte de i fjor til hallbergen min og de leverte på halvparten av tiden og til 10-20% lavere pris kontra konkurrentene (gran,elvstrøm). Et annet alternativ er UK i smøgen , dog er de neppe billigere enn UK i Oslo.

 

Enten har UK-hovdan altfor mye å gjøre, ellers har de ikke lyst til å selge seil til meg. Uansett så svarer de iallefall ikke på mail... :rolleyes:

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...