Jump to content

Nytt storseil - valgets kvaler


Sun Flyer

Recommended Posts

Da har også Uk-Hovdan meldt seg på. De slo til med å være klart billigst på sandwich-storseil, mens racing-seilet var bare marginalt billigst (evt minst dyrt). Dermed er det fremdeles Elvstrøm i Bergen som "leder" hvis vi skal ha kevlar, mens Uk ligger best an hvis vi klarer oss med et mere gammeldags seil. Flere forslag?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg har 2 seil fra UK Hovdan, et lett UK G1 i kevlar som er et glimrende seil og en Hovdan G3 i dacron- det har aldri vært et brukendes seil. Jeg kjøpte båten brukt med disse seilene og G3 var tilnærmet ubrukt men det krevdes mange timer fra en oppegående seilmaker for å få fasong i det.

 

Jeg kunne godt ha kjøpt et nytt UK seil men ikke et som er designet og produsert av Hovdan...... Det er min (dog begrensede) erfaring.

 

Tore

Link to post

Pentex er Polyester men er mere behandlet/varmet/strekt og derfor mere strekkfast en normal polyester. Pentex blir typisk brukt på båter som ikke har lov til å bruke annet en polyester. Slik som eks X-99 hadde det før nye klasseregler.

Forskjellen på et Racing seil og et crusing seil (laminatseil) er hovedsaklig forholdet holdbarhet/vekt. Med film på begge sider blir seilet lett og formstabilt. Desverre så brytes filmen ned etterhvert. Er det Tafetta (Dacron) på en eller begge sider blir seilet mere holdbart men vekten øker.

Vet at noen seilmakere har forskjellig fiberutlegging i sine membranseil avhengig om det er film/film, ensidig dacron/ dobbellsidig dacron.

 

De fleste seilmakere produserer seilene i lavkostland.

 

Når du ser på priser på seilene må du også ta i betrakning i forskjellene. Areal: Hvor stor er kappen på storseilet, i lys kan den være forholdsvis stor. Spiletyper, antall fullspiler. Mengde fiber i seilet, bor du i Oslo vil du kanskje ha et lettere regattaseil en sørlandet/vestlandet osv. Leveres seilet med seilnummer. Flere utenlandske loft leverer seilet uten nr i prisen eller kun med N+ seilnummer selv om det er mange år siden det forsvant. Irriterende og koster litt å få satt inn.

 

Jeg hadde valgt Aramid (Kevlar) seil for formstabilitet over tid og så må du avgjøre om du skal ha dacron på en eller begge sider. Skal du også bruke seilet til ferieseilas er nok det siste lurt. Det har jo også litt med seilareal og krefter å gjøre.

 

Lykke til!

Link to post

Bestillte storseil forrige uke. Det ble den lokale leverandøren Elvstrøm med Karl Otto Book som trakk det lengste strået. Han anstrengte seg veldig for å finne et produkt jeg ville ha til en god pris. Det vi har bestill er en Cruising Storseil på 54,3 kvm. Konstruksjon: EPEX, Aramid med single inside taffeta. DPI/Gram 20000. 2 fullspiler, 3 tradisjonelle, 1 rev 2m over hals. Pris: XXXXX,-

 

Det var ganske uventet at de skulle konkurrere så godt på pris mot f.eks gran og uk. Hvis jeg hadde gått for cruising sandwich ville Uk vært billigst med klar margin, men på kevlar var det ikke sånn denne gangen.

 

Nå gleder vi oss til vi skal seile og gruer oss til vi skal betale... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Inside tafetta er ikke så merkelig. Elvstrøms nye fabrikk i Danmark produserer slike EPEX laminatseil ved hjelp av vakumteknologi. Elvstrøm gir 3 års garanti mot delaminering av disse seilene. Har selv fått et tilbud på EPEX seil fra Elvstrøm i Tønsberg. Kommer snart til å gjøre et valg mellom North, Elvstrøm og Quantum på denne leveransen. Noen som har synspunkter på design, kvalitet og oppfølging?

Link to post

Innstøpt tafetta var nytt for meg.

Hva sier Elvstøm er fordelen med å ha tafetta innstøpt i to lag aramid? (om jeg har forstått dette riktig)

 

Hensikten med tafetten er vel å beskytte aramid fibrene som ikke liker sol eller brekasje.

 

Med tafettaen innstøp vil vel denne kun beskytte mot brekasje?

 

Vel, Ensidig tafetta beskytter vel heller ikke så mye mot sol.

Redigert av periss (see edit history)
Link to post
Noen som har synspunkter på design, kvalitet og oppfølging?

 

Spør meg om et år...

 

Men her i vest har det vært god oppfølging så langt. Karl Otto skal bli med meg ut å teste det nye seilet og evt hjelpe meg å sette riggen riktig i forhold til det. Ved en "tilfeldighet" var han med meg på forrige regatta og skal kanskje bli med på en til når det nye seilet er montert.

 

Når det gjelder holdbarhet sier de i utgangspunktet +-7 år. Men hvis jeg gidder å skifte til det gamle storseilet når jeg er på sommertur og om vinteren påstås det at seilet vil vare lengre enn jeg kommer til å ha båten.

 

Men inntrykket var også at north var på hugget, men her ble prisforskjellen altfor stor. Quantum svarte aldri på min mail. Da er ikke jeg interessert..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Innstøpt tafetta var nytt for meg.

Hva sier Elvstøm er fordelen med å ha tafetta innstøpt i to lag aramid? (om jeg har forstått dette riktig)

Dette vet jeg sikkert mer om senere. Men man har altså det gjennomsiktige laget (mylar?) ytterst, så tafetta og så aramid på den ene siden. Så man får vel en viss beskyttelse av mot sol. Men det viktigste var at duken blir mykere og mindre utsatt for brekkasje. Man kan få to lag med tafetta om man vil. Men da blir seilet tyngre. Svakheten med pålimt tafetta er at den løsner etter et par, tre år og må sys pånytt. Dessuten blir det mer lim (og vekt) ved "påliming" enn ved vakumstøping.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hensikten med tafetten er vel å beskytte aramid fibrene som ikke liker sol eller brekasje.

 

Med tafettaen innstøp vil vel denne kun beskytte mot brekasje?

 

Slik jeg har forstått det gir ikke ensidig eller innside tafetta noen særlig bedre beskyttelse mot UV stråler. Tosidig tafetta derimot gjør nok det. Aramidfibre er utsatt for UV stråler, men jeg tror en spesiell UV behandling av fibrene gjør problemet mindre enn før. Derimot er Aramid fibre gode i forhold til brekksje (tåler mye bretting/bøying). Den klare filmen som ligger på begge sider av Aramidfibrene skades lettere av bretter og blafring. Tafetta stabiliserer seilet/filmen og gjør at filmen holder lengre. Tror jeg da :smiley:, men jeg registrerer at det er delte meninger også blant ekspertisen!

Link to post
Hvorfor var ikke Boding http://www.boding.se/ med i å levere tilbud? Kjenner du ikke til dem, eller var det andre grunner?

Joda, Boding kunne vært aktuelt. Men når jeg etterhvert innså at jeg ville ha et avansert seil ble det mer naturlig å velge lokalt for å få service og oppfølging. Hvis jeg skulle kjøpt et seil i cruisinglaminat hadde jeg gått for UK-Hovdan. Ihvertfall før jeg evt sjekket utlandet.

 

Generelt er det vel enklere å kjøpe turseil enn regattaseil langt hjemmefra. Mitt nåværende storseil er i cruisinglaminat og sydd av noe som heter "Dustom Sails" i Kroatia. Egentlig et helt greit seil. Har en utslitt rullefokk og en god stormfokk derfra òg.

 

Jeg har et storseil i bestilling hos Boding. Cruising laminat 29,2 m2. Triradial, to gjennomgående spiler inkl sleider med hjul. Dette skulle de ha 22 950 Svenske for.

 

Mitt storseil er 55kvm. Min pris hos UK for cruisinglaminat inkl. moms ble tilbudt som 43 300,- Da skulle jeg få pentex i stedet for vanlig polyester. Når man vet at et 55 kvm seil nødvendigvis må være i kraftigere (og dermed dyrere) duk, er jeg ikke sikker på om din kvadratmeterpris er så veldig gunstig i forhold til mitt tilbud hos UK. Det er vel egentlig ganske likt. I stavanger har dere vel ingen lokale leverandører likevel, så da skjønner jeg godt ditt valg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 2 måneder senere...

Da er det nye storseilet på plass. Det ser bra ut, men vi har dessverre en reklamasjon på seilet.

 

nisse092.jpg

 

Problemet er at siden jeg bestillte kun et rev ville jeg ha dette litt høyere opp enn det som er vanlig. Dessverre ble seilet produsert med revet 30 cm lavere enn det jeg bestillte. Så kommer spørsmålet; bør jeg betale seilet nå, eller skal jeg vente til jeg ser hvordan de angriper problemet? Det er på det rene at ingen i Norge har gjort noe feil. Det er gutta i produksjonen som ikke har lest nøyaktig nok på bestillingen. Er veldig spent på hvordan dette skal løses.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hva er begrunnelsen til å ha kun et rev? Er det plass til å få sydd inn et rev nr.2 over rev 1? Jeg ville ha bedt om å få et rev til over det revet du fikk nå, men jeg ville vel bedt om å få det høyere en 30 cm over. Er det selden revesystem med sleider i bom'en du har? I så fall ville jeg bedt rev 2 om å være max av hva det er plass til i forhold til lengden på sleiden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...