Jump to content

Nytt storseil - valgets kvaler

Sun Flyer

Recommended Posts

Man syr ikke i et vakumstøpt seil. Man støper det inn. Derfor er det jo litt viktig å få det riktig med en gang.. Hvis man skal sette inn et nytt rev innebærer det å skifte ut deler av seilet. Det er fullt mulig siden det er delt opp i seksjoner.

Begrunnelsen for kun et rev er at det sjelden er i bruk og at det kostet 8000,- ekstra for et rev til. Derfor var det viktig for meg at revet var høyere oppe enn standard. Det er veldig sjelden man trenger det andre revet hvis man har et lite forseil. Lurer på å betale seilet men holde tilbake 8000,- siden det var dèt revet "kostet".

De 30 centimetrene utgjør jo ikke mer enn ca 1,5 kvm, men jeg har uansett ikke fått det jeg har bestillt...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du har jo ikke fått en leveranse i samsvar med avtalen. Dersom du har kjøp som privatperson, vil du kunne kreve såkalt retting, dvs. i denne sak at leverandøren må levere rev slik du har bestiilt. Se forbrukerkjøpslovens § 26:

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen

Jeg ville ha holdt tilbake 8.000 eller kanskje litt mer, og krevet at leverandøren reparerte seilet. Forutsetningen må være at seilet lar seg fikse, ellers må man kanskje tenke på omlevering, dvs. helt nytt seil.

Redigert av Havgap (see edit history)
...

Mitt storseil er 55kvm. Min pris hos UK for cruisinglaminat inkl. moms ble tilbudt som 43 300,- Da skulle jeg få pentex i stedet for vanlig polyester. Når man vet at et 55 kvm seil nødvendigvis må være i kraftigere (og dermed dyrere) duk, er jeg ikke sikker på om din kvadratmeterpris er så veldig gunstig i forhold til mitt tilbud hos UK. Det er vel egentlig ganske likt. I stavanger har dere vel ingen lokale leverandører likevel, så da skjønner jeg godt ditt valg.

Bestillte cruising-genoa til min gamle Rush hos UK-Halsey/Hovdan. De leverte til avtalt tid i de mest hektiske ukene før Ferdern, så logistikken er bra, det betyr jo noe det også. Desverre var det noe tull med målingene som jeg nok ikke var helt uten skyld i, dette ble rettet uten kostnader for meg. Hvor bra de er på mer avanserte aramid/kevlar-seil vet jeg ikke.

Da er det nye storseilet på plass. Det ser bra ut, men vi har dessverre en reklamasjon på seilet.

nisse092.jpg

Problemet er at siden jeg bestillte kun et rev ville jeg ha dette litt høyere opp enn det som er vanlig. Dessverre ble seilet produsert med revet 30 cm lavere enn det jeg bestillte. Så kommer spørsmålet; bør jeg betale seilet nå, eller skal jeg vente til jeg ser hvordan de angriper problemet? Det er på det rene at ingen i Norge har gjort noe feil. Det er gutta i produksjonen som ikke har lest nøyaktig nok på bestillingen. Er veldig spent på hvordan dette skal løses.

Forbrukarrettsleg er det uintressant kvem som har gjort feilen, så lenge det ikkje er deg. Eg hadde venta til eg såg korleis Iversen handterte reklamasjonen. Eg vil tru at dersom du er intressert i det så er leverandøren mest intressert i eit prisavslag for å vera ferdig med saka.

Dersom du betalar avtalt pris, fråtrukke 8 000, så har du eit svakar balletak på Iversen dersom det blir fleire feil. Deira iver etter å ordna opp kan òg bli mindre.

Ask

Jeg er først og fremst løsningsorientert og har stor tro på at vi skal komme til enighet. Slik jeg tolker Ask er det smartest av meg å betale hele beløpet uten fratrekk for å holde min del av avtalen. Da gjør jeg det.

Er sikker på at dette vil bli bra til slutt på enten det løses på den ene eller andre måten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...