Jump to content

Sjøvannsfilter VP D serien - nye lokk er tilgjengelig


Bitteliten

Recommended Posts

Vi har fått montert nye lokk av VP på båten vår. De nye lokkene er gjennomsiktige slik at man ikke må åpne de for å se om filtrene må renses og festingen av lokkene er etter min mening mye bedre. Vi hadde lekkasje i våre filtre da båten var ny.

 

Det trengs visstnok ingen modifikasjoner av filterboksen for å sette på de nye lokkene.

 

bilde0049.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg mener jeg betalte snaue 1500 kroner for filter støpt i syrefast med gjennomsiktig lokk for noen år siden. Ellers så er disse gjennomsiktige lokkene et tveegget sverd. Man ser hele tiden hvor mye dritt det er som samler seg der. Jeg gidder ikke og skru opp og rense, har derfor konstant dårlig samvittighet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Tipper det er en metallbøyle som festes rundt eksisterende filterhus der disse fire tersene er montert på + ett acryl plastlokk, må da skjønne at 1500 spenn er en vetig pris for dette :lol:

Du har delvis rett :smiley: Det er to metallklaver/bøyler som skrus sammen rundt det eksisterende filterhuset med to skruer, men det er et tykt glasslokk med en metallring rundt kanten som skrus sammen med fire terser. Fikk montert det nylig :smiley: Ser veldig solid og bra ut. I følge mekanikeren hadde eg den nye typen plastlokk med nummer3889146 PA GF 13 og det det gjennomsiktige innerlokket har nummer 3583339 PA 12. Han sa at dei uten å blunke tidligere bytta ut den første typen lokk pga lekkasjeproblemer, men den typen som stod på min 2008 mod D4-225 ikke har hatt problemer med lekkasje. Eg monterte dette pga at det er mye mer solid og at det er mulig å sjekke om det er sirkulasjon gjennom filteret. Er det noen som har hatt lekkasje i den type lokk eg har beskrevet her?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg fant ut i dag at det er en service bulletin fra VP på lokk

Alternative

bulletin P-26-6-4

Sea Water Pump and Sea Water Filter

 

her er kilden:http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-26-6738.aspx

 

Noen som kan finne ut hva den sier? (jeg har googlet men fant ingenting)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det trengs visstnok ingen modifikasjoner av filterboksen for å sette på de nye lokkene.

 

bilde0049.jpg

 

Har tilsvarebde løsning og har fått sjøgress i filteret. Kan en bare åpne, rense og sku til, eller må en smøre på sika el.l nå en monterer lokket igjen? Spør fordi jeg er tom for dette. Motoren går ikke varm men så hr vi kun kjørt sakte etter jeg oppdaget det.

Link to post
Share on other sites

Du bør åbne og rense søvandsfilteret før eller efter hver sejlads. Samtidig med at du tjekker olien. Hvis din impeller er ved at gå vil du finde rester i filteret og det kan jo blive dyrt. Ligesom at det er billigere at hive søgræs mm ud af filteret end det er at rense varmeveksler mm.

 

Jeg har gjort det til en rutine at rense filtre efter hver tur. Tjekker olie og veivhusfilter samtidig. Og tapper vand/fremmedlegemer af forfilteret en gang efter hver større tankning.

 

Lav evt en lille tjekliste som du gennemgår hver gang du skal ud. På den måde indarbejder du en rutine og så tager det ingen tid.

Link to post
Share on other sites

... Hvis din impeller er ved at gå vil du finde rester i filteret og det kan jo blive dyrt ...

Det gjelder vel for (litt) eldre D4 og D6 motorer MajorAndy. På de nyeste er vel impelleren plassert etter sjøvannsfilteret.

 

Med to motorer er jeg mest fornøyd med den gamle plasseringen; før sjøvannsfilteret. Høyere sansynlighet for impellerhavari, men lavere konsekvens.

Med en motor hadde jeg nok følt meg tryggest med impelleren etter sjøvannsfilteret.

Link to post
Share on other sites

Det må være det klare norske vand :-) Hernede sydpå er der gevinst hver gang jeg tjekker søvandsfilteret. Men her er jo også lavere dybder og måske derfor mere ålegræs.

 

På Forbinaen havde jeg kun en motor og det gamle patent. Her fandt jeg en dag to impellervinger i filteret. Der var jeg glad for at jeg tjekkede jævnligt. Hvorfor skulle den gamle patent give større risiko for impellerhavari? Jeg har altid set ulempen ved at have pumpen inden søvandsfilteret ved at det giver så stort tryk i filteret at de er næsten umuligt at holde tæt.

Link to post
Share on other sites

... Hvorfor skulle den gamle patent give større risiko for impellerhavari?

Jeg tenker at det er større risiko for å få ødelagt impelleren av små skarpe skjellrester o.l. som kommer inn med sjøvannet. Med impelleren etter filteret hindres disse "gjenstander" i å nå impelleren. Mine sjøvannsfiltre holder seg rimelig rene over tid, men det hender noen ganger at det kommer gress og skjellrester inn i dem.

Link to post
Share on other sites

Ja, det giver jo mening. Men det hænger jo på om en impeller oftest ødelægges på grund af fremmedlegemer eller om det er på grund af almindeligt slid. Det ved jeg ikke noget om, men tænker at en impeller er ret robust så der skal vel et vist fremmedlegeme til at ødelægge det?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet heller ikke hva som oftest skader impelleren, MajorAndy. Slitasje eller fremmedlegemeer. Jeg tenker dog slik at skades impelleren, uansett årsak, så fanges impellerfragmentene i mine motorer opp av sjøvannsfilterene. Mens de havner innover i sjøvannsystemet (eks. varmeveksleren) hos de nyeste motorene. Og med to motorer er sansynligheten for impellerhavari på begge motorer samtidig temmelig liten. Da er jeg happy med en konstruksjon som stopper ev. impellerfragmenter i sjøvannsfiltrene.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser bare gjennom glassene og renser ved behov. Om det er litt rusk der lar jeg det være

 

Jeg synes ulempene er store ved den impellerløsning VP har valgt nå. Konsekvensene av impellerbrudd er at deler kan forsvinne inn i varmeveksleren, og den er ikke lett tilgjengelig å demontere

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...