Jump to content

KAD 44 Impelleren suger ikke nok.


Enviro

Recommended Posts

Jeg blir snart sprø av alt peset med å ta opp båten og nå sliter jeg med hensyn til å kjøre motoren i ferrskvann/frostveske.

I fjor så tok jeg av innsugings slange på drevet og puttet haveslangen inni og opp i en pøs med frostveske, dette gikk utmerket, impelleren suget til seg hele pøsen på ett blunk.

I år så får jeg den ikke til å suge i det hele tatt, satte på vann med godt trykk og da kom vannet opp i sjøvannsfilteret, men noe sent.

Må nevne at jeg har byttet impeller da den var helt ødelagt i vår og har merket noe eksos på badeplattformen på tomgang.

Viss det er noen gummideler fra den gamle impelleren hvordan i huleste får jeg disse ut?

 

Håper på gode tips. :yesnod:

Redigert av Enviro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslag til prosedyre:

Forutsetter at du har koblet av s-slangen på drevet og at du har koblet en slange fra en pøs med vann inn på s-slangen.

Ta av lokket på sjøvannsfilteret og kinn/start motoren. Dersom det kommer vann opp er impeller og sjøvannsinntak ok. Dersom det ikke kommer vann opp er enten impeller ødelagt/fungerer ikke eller slange fra impeller til drev tett.

 

Om det ikke kommer vann opp åpne impellerhus og sjekk at impeller ikke er skadet og prøv å kinne motor for å se at impeller går rundt. Dersom dette ok har du tett inntak fra drev.

 

Om vann kommer ok opp i sjøvannsfilter har du en forstoppning en plass senere i loopen, da kan du gjøre følgende: Ta en hageslange og stikk ned i sjøvannsfilter, spyl og se om det kommer ut igjen i drev. Om ikke må du begynne å åpne på slangeklemmer steg for steg bakover i loopen til du er tilbake til drevet for å se hvor det er stopp.

 

Lykke til!

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for gode råd.

Jeg har tatt av deksel til impeller og kinnet motor og så at impelleren roterte.

Har også puttet haveslangen inn i s-slange og satt på trykk, og noe vann kom ut igjen i eksosen, men synes det var litt lite trykk.

Så jeg har mistanke om at det er som du sier, noe etter filteret som stenger.

 

Jeg får se om jeg får litt tid i morgen og prøve, men skal til Tunis i 14. dager så finner jeg ikke feilen da må jeg vente.

 

Tusen takk for veldig god hjelp, ha en flott helg Aquadoren. :flag: :flag: :flag:

Link to post
Share on other sites

Enviro, jeg kjøpte en Skilsø med KAD44. Forrige eier hadde byttet impeller etter å ha slite med blåskjellfarm i sjøvannsslangen mellom drev og sjøvannspumpe. Resultatet var gjentatte impellerbytter, uten tanke på hvor disse bitene havnet. Løfter du opp filterinnsatsen er både inn og ut hullet åpent... Jeg fant en neve med impeller biter i slangen etter filteret. Disse bitene kan redusere kjøleeffekten pga delvis blokkering. Jeg stakk en 3/4 hageslange bit inn i slangen ut av filteret og kobblet til en våtsuger. (teipet bare hageslangen til våtsugeren) Det gjorde susen. Kun to slangeklemmer å løsne. Jeg bruker samme prosedyre på sjøvannsslangen fra drevet til sjøvannspumpe. Finner jeg blåskjell her tar jeg av slangen og gjør grundig rent. Små søte skjell blir til store dævler på kort tid og de skjærer en impeller i fillebiter.... (rengjør våtsugeren før bruk, da vet du hva som var i slangene)

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilteert kan primes med vann, det gjør alltid jeg. Både på forrige KAD44 og nåværende KAD32.

mvh

bavaria32sport

Hva mener du egentlig med det? Litt utdypende forklaring hadde vært greit for en uinvidd i priming. Hva oppnår man?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal frostsikre en KAD44, gjøres følgende:

Ta en Gardena endestykke og kast plastringen som er bak. Resten passer da perfekt på S-slangen som er nevnt her tidligere, stram lett med slangeklemmen som er på S-slangen. Ta så et endestykke til, sett på 1-1,5 meter slange. Ta så en Gardena skjøt og sett de 2 endestykkene sammen. Da har du et system du kan bruke hvert år. No problem. I tillegg er det tett. Blande sammen glykol/vann og ha i en bøtte. Stapp hageslangen nedi der og du er klar. På en aqad40/41, kad44 osv går det mellom 10 og 15 liter ferdigblandet

 

Før du starter tar du å åpner sjøvannsfilteret. Fyll helt opp med vann og smett lokket fort på. Da rekker ikke vannet å renne ut der sjøvannet vanligvis kommer inn. Pga lokket som tetter systemet har et par minutter på deg. Start opp og du ser at motoren suger som den skal. Grunnen til at den ikke suger hvis ikke filteret er primet er at pumpen spinner i luft og får ikke "tak i vannet".

Når det kommer plenty glykolblnadet vann ut av eksosen kan du stoippe og motoren er frostsikret. Hepp!

 

Metoden er testet på AQ170 med 280 drev, qaqd40 og 41 med 290 drev, KAD44 med DPE og KAD32 med DPE (tror jeg, husker ikke helt hvilket drev jeg har)

 

Happy frostsikring

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...