Enviro Startet 25.September.2009 Del på Facebook Startet 25.September.2009 (redigert) Jeg blir snart sprø av alt peset med å ta opp båten og nå sliter jeg med hensyn til å kjøre motoren i ferrskvann/frostveske. I fjor så tok jeg av innsugings slange på drevet og puttet haveslangen inni og opp i en pøs med frostveske, dette gikk utmerket, impelleren suget til seg hele pøsen på ett blunk. I år så får jeg den ikke til å suge i det hele tatt, satte på vann med godt trykk og da kom vannet opp i sjøvannsfilteret, men noe sent. Må nevne at jeg har byttet impeller da den var helt ødelagt i vår og har merket noe eksos på badeplattformen på tomgang. Viss det er noen gummideler fra den gamle impelleren hvordan i huleste får jeg disse ut? Håper på gode tips. Redigert 25.September.2009 av Enviro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Først må du ta av lokket på sjøvannspumpa for å se om impelleren er skadet eller hel. Når det gjelder den gamle impelleren så ligger vel fragmenter av den i første kjøleren på veien etter den pumpa tenker jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Enviro Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Jeg har tatt av lokket og sjekket med jevne mellomrom hele sommeren og har funnet en liten gummibit av og til, er det mulig og komme til denne kjøleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 På min KAD44 går vannet fra impeller til sjøvannsfilter og eventuelle rester av impeller vil stoppe der. Får ikke gummirester i noen kjølere om filteret ikke er skadet eller tatt ut. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Sannsynligvis er det etterkjøleren som kjøler ned turbolufen på vei mott sylinderen som er første stopp på veien. Bare å følge røret fra sjøvannspumpa videre det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Kansje du skulle hatt en el- srkulasjonspumpe og kjørt den andre veien om du klarer å få begge ender i en bøtte. Innsugslangen må da ligge høyt i bøtta så den ikke drar det inn igjen om det kommer ut i bøtta. Må kansje bypasse sjøvannsfilter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Kommer an på om sjøvannsfilteret sitter på sugesiden eller trykksiden av sjøvannspumpa det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Enviro Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er for øvrig en Scand Dynamic 9200 2002 model, jeg har plukket delene inn i sjøvannsfilteret, så da er det vel på sugesiden? Tusen takk for konstruktive svar forresten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er på trykksiden det. Hadde det vært på sugesiden, så hadde du funnet delene i etterkjøleren Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Enviro Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Da forstår jeg ikke hvorfor det virker som det er noe som stenger fra innsuget på drevet til sjøvanns filteret? Er det mulig å prøve å stake dette opp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Vanskelig å svare på akkurat den, emn siden du fant bitene i filteret så sitter filteret på trykksiden. Fikk en gang en liten glassmanet inn i sjøvannsinntaket, og det gjorde at jeg ikke fikk kjøling på eksosen i snekka. Begynte å ryke av eksosslangen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Enviro Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 HMM, husker også at jeg måtte bytte ett eksosbend i vår som var brent hull i pga liten kjøling når impelleren var i stykker, kan der være noe som ligger og stenger hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Forslag til prosedyre: Forutsetter at du har koblet av s-slangen på drevet og at du har koblet en slange fra en pøs med vann inn på s-slangen. Ta av lokket på sjøvannsfilteret og kinn/start motoren. Dersom det kommer vann opp er impeller og sjøvannsinntak ok. Dersom det ikke kommer vann opp er enten impeller ødelagt/fungerer ikke eller slange fra impeller til drev tett. Om det ikke kommer vann opp åpne impellerhus og sjekk at impeller ikke er skadet og prøv å kinne motor for å se at impeller går rundt. Dersom dette ok har du tett inntak fra drev. Om vann kommer ok opp i sjøvannsfilter har du en forstoppning en plass senere i loopen, da kan du gjøre følgende: Ta en hageslange og stikk ned i sjøvannsfilter, spyl og se om det kommer ut igjen i drev. Om ikke må du begynne å åpne på slangeklemmer steg for steg bakover i loopen til du er tilbake til drevet for å se hvor det er stopp. Lykke til! Redigert 25.September.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enviro Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hei igjen og takk for gode råd. Jeg har tatt av deksel til impeller og kinnet motor og så at impelleren roterte. Har også puttet haveslangen inn i s-slange og satt på trykk, og noe vann kom ut igjen i eksosen, men synes det var litt lite trykk. Så jeg har mistanke om at det er som du sier, noe etter filteret som stenger. Jeg får se om jeg får litt tid i morgen og prøve, men skal til Tunis i 14. dager så finner jeg ikke feilen da må jeg vente. Tusen takk for veldig god hjelp, ha en flott helg Aquadoren. :flag: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Regner med at du hadde impelleren ute eller startet motoren når du satte haveslangen i s-slangen? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Enviro, jeg kjøpte en Skilsø med KAD44. Forrige eier hadde byttet impeller etter å ha slite med blåskjellfarm i sjøvannsslangen mellom drev og sjøvannspumpe. Resultatet var gjentatte impellerbytter, uten tanke på hvor disse bitene havnet. Løfter du opp filterinnsatsen er både inn og ut hullet åpent... Jeg fant en neve med impeller biter i slangen etter filteret. Disse bitene kan redusere kjøleeffekten pga delvis blokkering. Jeg stakk en 3/4 hageslange bit inn i slangen ut av filteret og kobblet til en våtsuger. (teipet bare hageslangen til våtsugeren) Det gjorde susen. Kun to slangeklemmer å løsne. Jeg bruker samme prosedyre på sjøvannsslangen fra drevet til sjøvannspumpe. Finner jeg blåskjell her tar jeg av slangen og gjør grundig rent. Små søte skjell blir til store dævler på kort tid og de skjærer en impeller i fillebiter.... (rengjør våtsugeren før bruk, da vet du hva som var i slangene) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Grei måte det, men du kan jo også bare løsne slangen inn på intercooleren(som kommer fra sjøvannsfilteret) og kinne/starte motoren. Da kommer nok det meste ut i denne slangen Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Sjøvannsfilteert kan primes med vann, det gjør alltid jeg. Både på forrige KAD44 og nåværende KAD32. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Sjøvannsfilteert kan primes med vann, det gjør alltid jeg. Både på forrige KAD44 og nåværende KAD32.mvh bavaria32sport Hva mener du egentlig med det? Litt utdypende forklaring hadde vært greit for en uinvidd i priming. Hva oppnår man? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Aquadoren, ref innlegg17. Fordelen med å suge det ut er at man får kloa i de (fleste) bitene som sitter på ribbene, og min erfaring er at det er der de fleste havner... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hvilke ribber? Inne i intercooler? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Ja, jeg fører slangen helt inn i det hellige med følsomme fingre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Hvis man skal frostsikre en KAD44, gjøres følgende: Ta en Gardena endestykke og kast plastringen som er bak. Resten passer da perfekt på S-slangen som er nevnt her tidligere, stram lett med slangeklemmen som er på S-slangen. Ta så et endestykke til, sett på 1-1,5 meter slange. Ta så en Gardena skjøt og sett de 2 endestykkene sammen. Da har du et system du kan bruke hvert år. No problem. I tillegg er det tett. Blande sammen glykol/vann og ha i en bøtte. Stapp hageslangen nedi der og du er klar. På en aqad40/41, kad44 osv går det mellom 10 og 15 liter ferdigblandet Før du starter tar du å åpner sjøvannsfilteret. Fyll helt opp med vann og smett lokket fort på. Da rekker ikke vannet å renne ut der sjøvannet vanligvis kommer inn. Pga lokket som tetter systemet har et par minutter på deg. Start opp og du ser at motoren suger som den skal. Grunnen til at den ikke suger hvis ikke filteret er primet er at pumpen spinner i luft og får ikke "tak i vannet". Når det kommer plenty glykolblnadet vann ut av eksosen kan du stoippe og motoren er frostsikret. Hepp! Metoden er testet på AQ170 med 280 drev, qaqd40 og 41 med 290 drev, KAD44 med DPE og KAD32 med DPE (tror jeg, husker ikke helt hvilket drev jeg har) Happy frostsikring mvh bavaria32sport Redigert 26.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.