Jump to content

Inntrekkbar (og utsenkbar) baugpropell


S/Y Gyda

Recommended Posts

Vi vurderer montering av baugpropell og så langt fasineres vi av tanken om en inntrekkbar. Vi har erfaring fra både motor og seilbåter, men ikke desto mindre har vi flere ganger sett nytten av å enten ha, eller gjerne skulle hatt, en baugpropell. Vi bøyer oss med baken i været for de som hevder å aldri trenge en, men slik er altså ikke vår opplevelse av seiling (les: båtliv) i all slags vær og føre. Ferdig med den delen av diskusjonen.

 

Siden vi har det som må kalles en turseiler ønsker vi ikke å gi slipp på flere knop enn vi allerede har gjort gjennom ubegrenset vekt ombord, Dacron tur seil (enn så lange), harddodger, kalesje, targabøyle osv...

 

# 1:

Hvor mye fart mister vi egentlig dersom vi monterer en baugpropell i rør? Eller mer presist, hvor mye bremsekraft representerer en slik innstallasjon, for båtfarten avhenger selvfølgelig av en hel rekke andre forhold. Forutsetter at man så langt som mulig imøtekommer de forhold som anbefales for å redusere drag of turbulens slik vi kan lese om hos Sleipner.

 

# 2:

Noen hevder at de ikke er trygge på det digre hullet i skroget som en nedsenkbar baugpropell innebærer. Siden hele kassen som propellen monteres i sveises/ støpes inn i skroget og en fals sikrer at den delen av av skroget som skjæres vekk for å lage hullet ender tilbake på sin gamle plass som lokk når propelleren lukkes, forutsatt at denne falsen dimensjoneres til samme tykkelse som skroget, vil man da egentlig få noen svekkelse av skroget totalt sett?

 

# 3:

Hvor kraftig baugpropeller skal vi velge? Jo større jo bedre selvfølgelig, men hvor mye kraft innebærer egentlig 100 kg skyv? Jo da det skulle bli ca 100.000 gram skuv, men hva utgjør det egentlig på feks. en seilbåt i størrelse 45-50 fot. Hvor mye vind klarer den å skyve baugen i mot? Noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Til båtstørrelse skulle jeg velge nærmer 200kg i rør til bruk vis de blåser, selv har jeg 240kg i min båt og synes den minimal. Nedsenkbar kan gå ned mot 140kg i din båt tipper jeg. I nedsenkbar har jeg kun positiv erfaring med Max-Power, Sleipner sin er ny på markeden og erfaring mangler der men den ligner litt på SwingThruster som har vært en del problemer med. Tunnel eller kasse svekker vanlig ikke skrog men ingen to båter er like og konstruktsjonen bør vurders med fagmann. Med spoiler foran tunnel eller tatt ut bak gjør minimal motstand i vannet, har hvertfall ikke merket endring med dem båtene jeg har erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer montering av baugpropell og så langt fasineres vi av tanken om en inntrekkbar.

 

Jeg har ingen egen erfaring selv, men traff en i Croatia i vår med dårlig erfaring med nedsenkbar propell.

Den hadde over tid ikke gått helt inn tilbake etter bruk. Dermed oppstod sidebevegelser under seiling i bølger. Installasjonen brøt tilslutt opp innfestningen, og forårsaket store sprekker i baugen. Båten holdt på å gå ned! Det kan selvfølgelig vært gjort dårlig arbeid med installasjonen?

Men tror ikke det samme kan skje med fast (rør) installasjon?

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Båten er ca 20t fulllastet og har vannlinje på ca 12m. Tunnel er 250mm og er ca 250mm under vannlinje. I overkant er spoiler i tunnel til å vise vann litt nedover og redusere luftinntak. Skrog stykker 1m og har semilangkjøl som stykker 1m til. Propell er 24v fra Quick på 240kg. Den drives av 24v 110ah Leoch AGM batteri. Vis de blåser mer en 8m inn i side bør den kjøre lenge til å få båten fra kaj. I over 10m sliter den fært.

simi_2008_020.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en 155 kg i en swan 57 i våres. Denne båten har dypere kjøl (mener å huske den stakk 3,3 meter), men litt kortere. Der er kunden kjempefornøyd og imponert over effekten. Har møtt han ca. 4 måneder etter montering og da var han fortsatt kjempefornøyd. Skrogformen har uten tvil mye å si for hvor kraftig propell man trenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...