Jump to content

Volvo D3-160 eller Volvo TAMD41 eller Yanmar 144


erund

Recommended Posts

Hei - vurderer å kjøpe en Joda 850 TC. På finn.no ser vi tre slike båter med ulike motorer.

 

1) Volvo Penta D3 160 hk (14-15 knop marsj)

2) Volvo Penta TAMD41 193 hk (18-20 knop marsj)

3) Yanmar 144 hk (15 knop marsj)

 

Hvilken motoralternativer er å anbefale?

 

Er litt skepsis på D3 motoren pga rykter, men mulig jeg tar feil. Kanskje D3 er å foretrekke pga moderne?

 

TAMD41 er solid maskin og kanskje den beste Volvo har hatt hittil.

 

Så er det Yanmar - hørte noen sier 144 hk utgaven ikke er å anbefale, stemmer det?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Hei , jeg har hatt 41 motor og kan trygt anbefale den ..

Når det er sagt så har min far d3-190 og har ikke vært noe kluss med den utenom luftfilter som klappet sammen ( ny type nå)

en d3 vil nok kanskje gå rimeligere enn 41 motoren i samme hastigheten også.. pluss at det er mindre støy fra den .

 

 

forskjellen på d3-160-190 tror jeg kun er softwaremessig , og da hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt.. chip den opp til 190 hk og den vil yte noenlunde lik fart som med 41`n.

 

 

Hadde tidligere 41 motoren i min 7600 dynamic og en ny dynamic med d3-190 har samme fart som jeg hadde ..

 

 

yanmaren vet jeg ikke noe om

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heller en ny, mer effektiv og rimeligere i drift motor enn en gammel , ineffektiv, dyr i drift og uoversiktlige vedlikeholdskostander..

Uoversiktiglige og dyre vedlikeholdskostnader / servicer er det hvis en skal tro det som er skrevet D motorene som har. En 41 motor er en utrolig god sliter som krever minimalt med vedlikehold bortsett fra vanlige servicepunkter. Ikke noe elektronikk som kan skjære seg heller. For en fritidsbåt som går +/- 100 timer i året er kostnaden for diesel forbruket ikke det helt store. Men dette er selvfølgelig smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt slik... 41 for tung og tørst samt eldgammel konstruksjon + at du har et ekstermt trangt motorrom. Så D3 kontra Yanmar.. D3 er en moderne ELEKTRONISK styrt motor 5 syl og meget kompakt= god plass og meget godt skyv og lavt forbruk og lite støy.. den er forøvrig lik som 190hk ingen av de har kompressor. Yanmar: 4 sylindre mekanisk motor,meget kompakt og lav vekt.. En sliter som ikke stopper selv om du blir uten strøm= et godt valg hvis en ikke vil ha dagens elektronikk med de følgende det får ihht diagnose,serviceutgifter og driftsfølsomhet som D3 har.

 

D3 har vist seg være en god motor og det er et HAV i forskjell i skyv og forbruk.. Yanmar er bånnsolid og svetter ikke olje eller ruster slik våre svenske gjør.

 

 

Mine drømme motorer idag hvis jeg skulle bytte ut de grønne uhyra er Yanmar med yanmars nye drev uten tvil.. der kan du gå med sokker selv etter 10 års drift..

 

Performance messig for deg ville jeg valgt D3.. eller en større yanmar enn 144

 

Velg selv Lykke til :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for ulike svarene.

 

41 utgaven gir større fart (4-5 knop mer enn D3 160) så det spørs om det er bare å gå for denne motoren eller om det holder fint med 14-15 knop med D3 eller Yanmar 144. Blir det ikke for hardt for motoren da?

 

Er D3 rimeligere i driftskostnader enn 41? Hva med Yanmar 144?

 

Er det noen som har konkret forbruk på disse tre motorene ved samme hastighet?

 

Jeg bruker ca 100 timer (kanskje litt under) for året i tilfelle det har noe betydning....

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Ikke for å fornærme noen, men jeg personlig hadde styrt unna Volvo Penta D3 da denne motoren har vært beheftet med mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det finnes tilsvarende problemer på Yanmar motorer også uten at kjenner noe til? Det kommer mye i media om D-motorene fordi den selges nok i flere eksemplarer enn Yanmar, tenker jeg. Er Yanmar rett og slett ingen problem da?

 

Enn 41 utgaven som ble produsert i 2004?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Ville helt klart ha valgt Yanmar hvis de siste knopene ikke var viktig. Og av D3 og Yanmar som gjør samme fart, ville valget vært lett. Yanmaren er lettere å serve for en vanlig man, og ikke så mye dill som kan gå galt. Den er også en mye mere velprøvet konstruksjon, samt den minste modellen effektmessig av Yanmarmodellene på denne stammen, dvs lavt effektuttak=lenger levetid. 41 motoren, hvis ikke A-utgave, går for å være noe av det beste VP har fått til, og har et lett liv i denne båten. Båten har heller ingen problem med tyngden av denne motoren. D3 får en klar sisteplass hos meg, da jeg ikke synes den har overbevist hittil.

Link to post
Share on other sites

Er nok mye bedre valg enn en -41A fra slutten av 80-åra.
Hadde styrt unna 41 motoren, dyr i forbruk.
. 41 motoren, hvis ikke A-utgave, går for å være noe av det beste VP har fått til, og har et lett liv i denne båten.

41A-motoren er helt kurant den også. Ryker litt ved oppstart, men det er alt. Har selv en slik motor i båten min fra -88, og har ikke hatt problemer av noen spesiell art, tross sine snart 2300 timer.. Drivstoff-forbruket tror jeg heller ikke er noe særlig større enn andre motorer i samme klasse. Jeg har ihvertfall ikke merket noe til det.

Mange klager på MS4-gearet som sitter på disse motorene også. Jeg har hatt litt småproblemer med en ulyd i mitt, det er så. Men ingen større ting der heller.

Alt i alt, helt kurante ting begge deler. Jeg hadde ihvertfall ikke vært redd for å handle båt med tilsvarende motor og gear i dag heller.

Link to post
Share on other sites

1: Yanmar.. uslålig konstruksjon med meget lave kostnader da de så og si aldrig går istykker Helt tørr motor selv etter 10 år eller 20 år. 4 syl 3,6l slagvolum

2: Vp 41 p Også en sliter men ikke så tett som riskokeren(svetter alltid olje) men driftsikker. 6 syl 3,6 slagvolum

3: D3 volvos første commonrail motor. noen barnesykdommer men blitt bra.. Svetter olje som alle andre VP. 5 Syl 2,4L slagvolum

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

4 LHA serien er kjent som en av de beste motorene Yanmar har laget - og de er vanvittig driftsikre og lettstartet.

 

4LHA-HTE (144) er minstemann i serien, og er ikke tilbake for noen av de andre. Imildetid er det ikke til å stikke under en stol at gangen på Yanmar nok er mer kantete og hard - vi snakker jo om en 4-syl 3.5 lit. og det blir forskjell i forhold til en 5 syl. 2.4.

Men dette merkes jo mest på tomgang og lave turtall da.

 

Jeg hadde valget for etpar år siden mellom 4LHA-HTE og Volvo D3 160 og valgte trad mekanisk framfor moderne elektronikk.

Har ikke angret - dette er min 3. Yanmar, og iallefall de sist 30 åra har jeg aldri måtte la båten ligge pga motor.

 

-koh :cool:

Link to post
Share on other sites

forskjellen på d3-160-190 tror jeg kun er softwaremessig , og da hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt.. chip den opp til 190 hk og den vil yte noenlunde lik fart som med 41`n.

Det er mer enn software som er forskjellig. 130 og 160 hk av D3 er samme motor. 190 har annen turbo og annen topp.

 

tror forskjellen på D3-160 og D3-190 er at 190 har kompressor

Det er ikke kompressor på D3 190. Det er samme motor som Volvo personbil bruker i sine biler. Der heter den D5.

Link to post
Share on other sites

Det er mer enn software som er forskjellig. 130 og 160 hk av D3 er samme motor. 190 har annen turbo og annen topp.

Litt merkelig om det er annen turbo og topp på 190 hk i forhold til 160 motoren. Har Volvo gjort noen endringer siste år?

Jeg har selv vært med på å chippe 160 hester'n til 190, og det gikk veldig greit. Gjort på et kvarter eller noe sånt. Såre enkelt. Dette var for ca 2 år siden. Derfor er jeg nysgjerrig på om det er gjort forandringer i det siste.

Link to post
Share on other sites

220 hk har vist fått twin turbo...

 

Har også kjennskap til chipping/mapping av 130-160 hk til 190 + funker som bare det..

 

Men det er korrekt som Bitteliten sier, 190hk har annen turbo og modifisert kjøling til topplokket.

 

Det billigste er og kjøpe 110 og chippe til 190 +, men det hjelper ikke med disse chipboksene det funker ikke og du får ALT for høy temperatur på toppen av stempelet og risikerer stempelhavari. Men og programmere om hele syrenheten det funker hvis du bruker de rette folka til jobben.

 

Men nå ble dette litt OFF TOPIC :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Av disse tre valgene så hadde jeg nok valgt 41 motoren... har selv hatt ett par slike 41A og det var knakende gode motorer som ikke var spesielt tørste... Dog kan MS4 gearet være noe frynset... Det ene feilet plutselig og da var tannhjulene plutselig tannløse.... ny brukt kasse ble montert inn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vet dette fra bilmotorene. 190'en har variabel turbogeometri - og annen topp for bedre kjøling.

Jeg står på mitt. :wink:

Mulig dette gjelder for bilmotoren. Men i følge Volvo's eget datablad for disse motorene ser det ut til at både 130-160 og 190 har samme tekn. data. Ser ut til at det kun er SW som er forskjellig.

(Jeg får ikke til å klippe ut et sitat fra denne siden. Derfor link til databladet.)

 

Volvopenta D3 130-160-190

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...