erund Startet 26.September.2009 Del på Facebook Startet 26.September.2009 Hei - vurderer å kjøpe en Joda 850 TC. På finn.no ser vi tre slike båter med ulike motorer. 1) Volvo Penta D3 160 hk (14-15 knop marsj) 2) Volvo Penta TAMD41 193 hk (18-20 knop marsj) 3) Yanmar 144 hk (15 knop marsj) Hvilken motoralternativer er å anbefale? Er litt skepsis på D3 motoren pga rykter, men mulig jeg tar feil. Kanskje D3 er å foretrekke pga moderne? TAMD41 er solid maskin og kanskje den beste Volvo har hatt hittil. Så er det Yanmar - hørte noen sier 144 hk utgaven ikke er å anbefale, stemmer det? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
KaRsK Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Hei , jeg har hatt 41 motor og kan trygt anbefale den .. Når det er sagt så har min far d3-190 og har ikke vært noe kluss med den utenom luftfilter som klappet sammen ( ny type nå) en d3 vil nok kanskje gå rimeligere enn 41 motoren i samme hastigheten også.. pluss at det er mindre støy fra den . forskjellen på d3-160-190 tror jeg kun er softwaremessig , og da hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt.. chip den opp til 190 hk og den vil yte noenlunde lik fart som med 41`n. Hadde tidligere 41 motoren i min 7600 dynamic og en ny dynamic med d3-190 har samme fart som jeg hadde .. yanmaren vet jeg ikke noe om Redigert 26.September.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har hørt mye godt om TAMD 41 motoren. Av de tre du nevner er det den største også, så hvorfor ikke gå for den. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har nylig satt in D3-160 i båten min.Går på halvparten av drivstoffet som den gamle 40 motoren gikk på Nå er denne i en helplaner(Scand26)Ligger på under 10l i timen i snittforbruk 41 motoren er jo kjent for å være bra.Likeså Yanmar Lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Om jeg hadde valget hadde jeg gått for D-3. Heller en ny, mer effektiv og rimeligere i drift motor enn en gammel , ineffektiv, dyr i drift og uoversiktlige vedlikeholdskostander.. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Hansi Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Heller en ny, mer effektiv og rimeligere i drift motor enn en gammel , ineffektiv, dyr i drift og uoversiktlige vedlikeholdskostander.. Uoversiktiglige og dyre vedlikeholdskostnader / servicer er det hvis en skal tro det som er skrevet D motorene som har. En 41 motor er en utrolig god sliter som krever minimalt med vedlikehold bortsett fra vanlige servicepunkter. Ikke noe elektronikk som kan skjære seg heller. For en fritidsbåt som går +/- 100 timer i året er kostnaden for diesel forbruket ikke det helt store. Men dette er selvfølgelig smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Nå trenger vel ikke -41 motoren være så gammel da. P-modellen heter den, er vel ganske så ny. Er nok mye bedre valg enn en -41A fra slutten av 80-åra. D3 har det vel heller ikke vært så mye tull med som jeg fått med meg. Tror egentlig alle de tre er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 hvis en skal tenke på vekt så ville jeg utlukket 41 motoren. den veier 200kg mer minst og det er mye ombord i en 28 foter Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
edo Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Hadde styrt unna 41 motoren, dyr i forbruk. En kamerat har en D3-190 som har gått problemfritt i to sesonger, tror forskjellen på D3-160 og D3-190 er at 190 har kompressor, dette er en femsylindret motor med en stille og rolig gange. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Thorlyn Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Jeg ville tenkt slik... 41 for tung og tørst samt eldgammel konstruksjon + at du har et ekstermt trangt motorrom. Så D3 kontra Yanmar.. D3 er en moderne ELEKTRONISK styrt motor 5 syl og meget kompakt= god plass og meget godt skyv og lavt forbruk og lite støy.. den er forøvrig lik som 190hk ingen av de har kompressor. Yanmar: 4 sylindre mekanisk motor,meget kompakt og lav vekt.. En sliter som ikke stopper selv om du blir uten strøm= et godt valg hvis en ikke vil ha dagens elektronikk med de følgende det får ihht diagnose,serviceutgifter og driftsfølsomhet som D3 har. D3 har vist seg være en god motor og det er et HAV i forskjell i skyv og forbruk.. Yanmar er bånnsolid og svetter ikke olje eller ruster slik våre svenske gjør. Mine drømme motorer idag hvis jeg skulle bytte ut de grønne uhyra er Yanmar med yanmars nye drev uten tvil.. der kan du gå med sokker selv etter 10 års drift.. Performance messig for deg ville jeg valgt D3.. eller en større yanmar enn 144 Velg selv Lykke til Redigert 26.September.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
erund Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Takk for ulike svarene. 41 utgaven gir større fart (4-5 knop mer enn D3 160) så det spørs om det er bare å gå for denne motoren eller om det holder fint med 14-15 knop med D3 eller Yanmar 144. Blir det ikke for hardt for motoren da? Er D3 rimeligere i driftskostnader enn 41? Hva med Yanmar 144? Er det noen som har konkret forbruk på disse tre motorene ved samme hastighet? Jeg bruker ca 100 timer (kanskje litt under) for året i tilfelle det har noe betydning.... Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Hansi Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Er det noen som har konkret forbruk på disse tre motorene ved samme hastighet? Forbruk er avhengig av vekt og båttype. Med å velge den største motoren kan du gå på lavere turtall ved marsjfart og spare drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ikke for å fornærme noen, men jeg personlig hadde styrt unna Volvo Penta D3 da denne motoren har vært beheftet med mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren. Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette: Misforståelse om D3-service Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3: Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret. Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3. Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Kanskje det finnes tilsvarende problemer på Yanmar motorer også uten at kjenner noe til? Det kommer mye i media om D-motorene fordi den selges nok i flere eksemplarer enn Yanmar, tenker jeg. Er Yanmar rett og slett ingen problem da? Enn 41 utgaven som ble produsert i 2004? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ville helt klart ha valgt Yanmar hvis de siste knopene ikke var viktig. Og av D3 og Yanmar som gjør samme fart, ville valget vært lett. Yanmaren er lettere å serve for en vanlig man, og ikke så mye dill som kan gå galt. Den er også en mye mere velprøvet konstruksjon, samt den minste modellen effektmessig av Yanmarmodellene på denne stammen, dvs lavt effektuttak=lenger levetid. 41 motoren, hvis ikke A-utgave, går for å være noe av det beste VP har fått til, og har et lett liv i denne båten. Båten har heller ingen problem med tyngden av denne motoren. D3 får en klar sisteplass hos meg, da jeg ikke synes den har overbevist hittil. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Er nok mye bedre valg enn en -41A fra slutten av 80-åra. Hadde styrt unna 41 motoren, dyr i forbruk. . 41 motoren, hvis ikke A-utgave, går for å være noe av det beste VP har fått til, og har et lett liv i denne båten. 41A-motoren er helt kurant den også. Ryker litt ved oppstart, men det er alt. Har selv en slik motor i båten min fra -88, og har ikke hatt problemer av noen spesiell art, tross sine snart 2300 timer.. Drivstoff-forbruket tror jeg heller ikke er noe særlig større enn andre motorer i samme klasse. Jeg har ihvertfall ikke merket noe til det. Mange klager på MS4-gearet som sitter på disse motorene også. Jeg har hatt litt småproblemer med en ulyd i mitt, det er så. Men ingen større ting der heller. Alt i alt, helt kurante ting begge deler. Jeg hadde ihvertfall ikke vært redd for å handle båt med tilsvarende motor og gear i dag heller. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 1: Yanmar.. uslålig konstruksjon med meget lave kostnader da de så og si aldrig går istykker Helt tørr motor selv etter 10 år eller 20 år. 4 syl 3,6l slagvolum 2: Vp 41 p Også en sliter men ikke så tett som riskokeren(svetter alltid olje) men driftsikker. 6 syl 3,6 slagvolum 3: D3 volvos første commonrail motor. noen barnesykdommer men blitt bra.. Svetter olje som alle andre VP. 5 Syl 2,4L slagvolum Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gullfisk Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 41A-motoren er helt kurant den også. Ryker litt ved oppstart, men det er alt. Ordla meg kanskje litt klønete. Det var bare at den er kjent for endel røyk i forhold til de nyere jeg tenkte på. Noe jeg synes er verdt å unngå om man kan(egen erfaring). Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Hei ! 4 LHA serien er kjent som en av de beste motorene Yanmar har laget - og de er vanvittig driftsikre og lettstartet. 4LHA-HTE (144) er minstemann i serien, og er ikke tilbake for noen av de andre. Imildetid er det ikke til å stikke under en stol at gangen på Yanmar nok er mer kantete og hard - vi snakker jo om en 4-syl 3.5 lit. og det blir forskjell i forhold til en 5 syl. 2.4. Men dette merkes jo mest på tomgang og lave turtall da. Jeg hadde valget for etpar år siden mellom 4LHA-HTE og Volvo D3 160 og valgte trad mekanisk framfor moderne elektronikk. Har ikke angret - dette er min 3. Yanmar, og iallefall de sist 30 åra har jeg aldri måtte la båten ligge pga motor. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 forskjellen på d3-160-190 tror jeg kun er softwaremessig , og da hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt.. chip den opp til 190 hk og den vil yte noenlunde lik fart som med 41`n. Det er mer enn software som er forskjellig. 130 og 160 hk av D3 er samme motor. 190 har annen turbo og annen topp. tror forskjellen på D3-160 og D3-190 er at 190 har kompressor Det er ikke kompressor på D3 190. Det er samme motor som Volvo personbil bruker i sine biler. Der heter den D5. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Det er mer enn software som er forskjellig. 130 og 160 hk av D3 er samme motor. 190 har annen turbo og annen topp. Litt merkelig om det er annen turbo og topp på 190 hk i forhold til 160 motoren. Har Volvo gjort noen endringer siste år? Jeg har selv vært med på å chippe 160 hester'n til 190, og det gikk veldig greit. Gjort på et kvarter eller noe sånt. Såre enkelt. Dette var for ca 2 år siden. Derfor er jeg nysgjerrig på om det er gjort forandringer i det siste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Vet dette fra bilmotorene. 190'en har variabel turbogeometri - og annen topp for bedre kjøling. 220 hesteren som kommer etterhvert har enda mer avansert turbo. Redigert 27.September.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 220 hk har vist fått twin turbo... Har også kjennskap til chipping/mapping av 130-160 hk til 190 + funker som bare det.. Men det er korrekt som Bitteliten sier, 190hk har annen turbo og modifisert kjøling til topplokket. Det billigste er og kjøpe 110 og chippe til 190 +, men det hjelper ikke med disse chipboksene det funker ikke og du får ALT for høy temperatur på toppen av stempelet og risikerer stempelhavari. Men og programmere om hele syrenheten det funker hvis du bruker de rette folka til jobben. Men nå ble dette litt OFF TOPIC Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Av disse tre valgene så hadde jeg nok valgt 41 motoren... har selv hatt ett par slike 41A og det var knakende gode motorer som ikke var spesielt tørste... Dog kan MS4 gearet være noe frynset... Det ene feilet plutselig og da var tannhjulene plutselig tannløse.... ny brukt kasse ble montert inn.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Vet dette fra bilmotorene. 190'en har variabel turbogeometri - og annen topp for bedre kjøling. Jeg står på mitt. Mulig dette gjelder for bilmotoren. Men i følge Volvo's eget datablad for disse motorene ser det ut til at både 130-160 og 190 har samme tekn. data. Ser ut til at det kun er SW som er forskjellig. (Jeg får ikke til å klippe ut et sitat fra denne siden. Derfor link til databladet.) Volvopenta D3 130-160-190 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.