Jump to content

Volvo D3-160 eller Volvo TAMD41 eller Yanmar 144


erund

Recommended Posts

Du må gjerne stå på ditt. Kan du bevise det?

 

Her er delenumrene på turboene:

16 Turbocharger, exch 3802145

110-160hp

Replaced by 3801270

 

16 Turbocharger, exch 3802167

190hp

Replaced by 3801271

 

Volvo Penta exploded view / schematic / Heat Exchanger With Installation Parts | D3-190A-B, D3-190I-B, D3-190A-C, D..

Heat exchanger 3884167

 

Volvo Penta exploded view / schematic / Heat Exchanger With Installation Parts | D3-110I-B, D3-110I-C, D3-130A-B, D...

Heat exchanger 3840056

 

Var det noe mer du lurte på? :wink:

Toppen ser ut til å være den samme - så der tok jeg feil

Mer info på marinepartseurope.com - velg motor D3 og se på eksossystem inkl turbo og kjølesystem inkl intercooler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett.

Jeg forholder meg bare til hva Volvo selv skriver på sine sider. Se linken til databladet. Men da er vel ikke de opplysningene oppdaterte da....... Eller mulig de er litt for generelle. Verre er det ikke.

Noe dypere ned i materien ser jeg ingen grunn til å bevege meg. Så stor er ikke interessen for disse motorene siden jeg ikke er noe særlig borte i de lenger.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye 220 hesteren som er på vei har visst en annen turbo enn 190 hesteren også. Her var det snakk om en "2 i 1 turbo" - har ikke forstått hvordan den fungerer i forhold til variabel turbogeometri der bladene vrir seg. Kan være at det er to turbinhjul inni samme huset?

 

VP er ikke de første som lager produktdatablad for en serie uten å gå i dybden på teknikken på de ulike delene.

 

Jeg har brukt samme database for å finne forskjeller på injektorer på ulike D motorer.

 

Å chippe en 160 hester ti 190 hester hadde jeg vært veldig forsiktig med - vil tro at chippen øker ladetrykk og drivstoffmengde. belastningen på motoren kan bli veldig stor over tid om man tar ut de ekstra hestene over lang tid.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har ikke forstått hvordan den fungerer i forhold til variabel turbogeometri der bladene vrir seg.

Tviler på at de har noen vridbare blader i turbinen som går med de hastighetene det gjør og de tolleransene. Det er nok geometrien i huset som forandrer seg. Fant litt om det her:http://www.holset.co.uk/mainsite/files/2_5_1_5-VGT.php :smiley:

Link to post
Share on other sites

D3 130, 160 og 190 har i alle fall en ting felles..... de er gått ut av produksjon :boxing:

 

Nå er det D3 140, 170, 200 og 220 som gjelder. :cheers:

 

Jeg vil med det samme bestille "chipping" av en D3 130 til 190..... dysene er akkurat store nok til 20hk ekstra, nå er jeg så trøtt av å høre om "vidunderchipping" at jeg kommer til å slutte å spise potetgull :smash:

Link to post
Share on other sites

- vil tro at chippen øker ladetrykk og drivstoffmengde. belastningen på motoren kan bli veldig stor over tid om man tar ut de ekstra hestene over lang tid.

Nå er det ikke alle trimsystemer som øker ladetrykket ihvertfall. Det skal jeg være enig i at kanskje ikke er så lurt.

En annen ting er at slik chipping ofte reduserer drivstoff-forbruket. Ikke så dumt det heller.............

Samt høyere dreiemoment.....

KCR.se

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har ei snekke/ halvplanet på 30 fot med tamd 41p . Motor 05 mod 200 hk. Bruker ikke mye drivstoff når j surrer rundt i snekkefart.. Deilig å ha plenty krefter dersom behovet skulle oppstå. Også deilig å kunne dra på litt dersom man får det travelt av en eller annen grunn. Ingen spesiell røyk. Ikke oljeforbruk.

J ville ikke byttet den motoren med noe annet... God som gull. :-)

Link to post
Share on other sites

1: Yanmar.. uslålig konstruksjon med meget lave kostnader da de så og si aldrig går istykker Helt tørr motor selv etter 10 år eller 20 år. 4 syl 3,6l slagvolum

2: Vp 41 p Også en sliter men ikke så tett som riskokeren(svetter alltid olje) men driftsikker. 6 syl 3,6 slagvolum

3: D3 volvos første commonrail motor. noen barnesykdommer men blitt bra.. Svetter olje som alle andre VP. 5 Syl 2,4L slagvolum

Min VP AQAD 41 P produsert i 2000 gangid 600 timer er helt tørr. Ikke en oljeflekk verken på motor eller motorom. Og ja jeg tar av meg skoene når jeg hopper ned til den grønne. Er meget fornøyd med denne. Bruker ca 24 l i timen i 25 knops fart. Toppfart er forøvrig 31 knop.

Anbefaler denne motoren om du vil kostnadene nede. Her klarer du service selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...