Bitteliten Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Du må gjerne stå på ditt. Kan du bevise det? Her er delenumrene på turboene: 16 Turbocharger, exch 3802145 110-160hp Replaced by 3801270 16 Turbocharger, exch 3802167 190hp Replaced by 3801271 Volvo Penta exploded view / schematic / Heat Exchanger With Installation Parts | D3-190A-B, D3-190I-B, D3-190A-C, D.. Heat exchanger 3884167 Volvo Penta exploded view / schematic / Heat Exchanger With Installation Parts | D3-110I-B, D3-110I-C, D3-130A-B, D... Heat exchanger 3840056 Var det noe mer du lurte på? Toppen ser ut til å være den samme - så der tok jeg feil Mer info på marinepartseurope.com - velg motor D3 og se på eksossystem inkl turbo og kjølesystem inkl intercooler. Redigert 27.September.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Du har sikkert rett. Jeg forholder meg bare til hva Volvo selv skriver på sine sider. Se linken til databladet. Men da er vel ikke de opplysningene oppdaterte da....... Eller mulig de er litt for generelle. Verre er det ikke. Noe dypere ned i materien ser jeg ingen grunn til å bevege meg. Så stor er ikke interessen for disse motorene siden jeg ikke er noe særlig borte i de lenger. Redigert 27.September.2009 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 (redigert) Nye 220 hesteren som er på vei har visst en annen turbo enn 190 hesteren også. Her var det snakk om en "2 i 1 turbo" - har ikke forstått hvordan den fungerer i forhold til variabel turbogeometri der bladene vrir seg. Kan være at det er to turbinhjul inni samme huset? VP er ikke de første som lager produktdatablad for en serie uten å gå i dybden på teknikken på de ulike delene. Jeg har brukt samme database for å finne forskjeller på injektorer på ulike D motorer. Å chippe en 160 hester ti 190 hester hadde jeg vært veldig forsiktig med - vil tro at chippen øker ladetrykk og drivstoffmengde. belastningen på motoren kan bli veldig stor over tid om man tar ut de ekstra hestene over lang tid. Redigert 28.September.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 har ikke forstått hvordan den fungerer i forhold til variabel turbogeometri der bladene vrir seg. Tviler på at de har noen vridbare blader i turbinen som går med de hastighetene det gjør og de tolleransene. Det er nok geometrien i huset som forandrer seg. Fant litt om det her:http://www.holset.co.uk/mainsite/files/2_5_1_5-VGT.php Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 D3 130, 160 og 190 har i alle fall en ting felles..... de er gått ut av produksjon Nå er det D3 140, 170, 200 og 220 som gjelder. Jeg vil med det samme bestille "chipping" av en D3 130 til 190..... dysene er akkurat store nok til 20hk ekstra, nå er jeg så trøtt av å høre om "vidunderchipping" at jeg kommer til å slutte å spise potetgull Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 (redigert) - vil tro at chippen øker ladetrykk og drivstoffmengde. belastningen på motoren kan bli veldig stor over tid om man tar ut de ekstra hestene over lang tid. Nå er det ikke alle trimsystemer som øker ladetrykket ihvertfall. Det skal jeg være enig i at kanskje ikke er så lurt. En annen ting er at slik chipping ofte reduserer drivstoff-forbruket. Ikke så dumt det heller............. Samt høyere dreiemoment..... KCR.se Redigert 28.September.2009 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 KCR øker ikke noe turbotrykk. De endrer bare innsprøytningen. I hvertfall var det slik da jeg hadde KCR boks på et par biler med diesel. Endrer karakteristikk, men ikke alltid til det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Kongkaos Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Har ei snekke/ halvplanet på 30 fot med tamd 41p . Motor 05 mod 200 hk. Bruker ikke mye drivstoff når j surrer rundt i snekkefart.. Deilig å ha plenty krefter dersom behovet skulle oppstå. Også deilig å kunne dra på litt dersom man får det travelt av en eller annen grunn. Ingen spesiell røyk. Ikke oljeforbruk. J ville ikke byttet den motoren med noe annet... God som gull. :-) Sitér dette innlegget Link to post
lavan Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 De beste på å endre programvare i ecu er uten tvil Autopower i arendal,forøvrig så er det lagt inn pinkode i ecu fra 2011-2013 i bilmotorene til volvo om det gjøres i marineutgaven aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Betyr det at bilhjerne kan brukes på båtmotor? Fikser de andre merker også? Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 1: Yanmar.. uslålig konstruksjon med meget lave kostnader da de så og si aldrig går istykker Helt tørr motor selv etter 10 år eller 20 år. 4 syl 3,6l slagvolum 2: Vp 41 p Også en sliter men ikke så tett som riskokeren(svetter alltid olje) men driftsikker. 6 syl 3,6 slagvolum 3: D3 volvos første commonrail motor. noen barnesykdommer men blitt bra.. Svetter olje som alle andre VP. 5 Syl 2,4L slagvolum Min VP AQAD 41 P produsert i 2000 gangid 600 timer er helt tørr. Ikke en oljeflekk verken på motor eller motorom. Og ja jeg tar av meg skoene når jeg hopper ned til den grønne. Er meget fornøyd med denne. Bruker ca 24 l i timen i 25 knops fart. Toppfart er forøvrig 31 knop. Anbefaler denne motoren om du vil kostnadene nede. Her klarer du service selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.