kevin.glover@imr.no Startet 26.September.2009 Del på Facebook Startet 26.September.2009 Hei, Som dere ser fra mine andre tråd her i dag har skuten (Enes 25ft sjark med Sabb 2J) nettop gått ut på sjøen etter et år i hagen min og ommfattende fiksing osv. Jeg har vært i motbakke hele veien med masse uventet problemer og har brukt minst 600+ timer på dette. Fikk noen problemer da jeg satt den på sjøen i dag, og to av de uventet problemer er nedenfor 1. Dynamo lader ikke. Ladelys slukker ikke, og jeg måler 12.4v uansett turtallet (har frest opp til 1000omd opp til fem sekonder). Har ikke tullet med dynamo mens båten har vært på land, men mener å huske at den hadde dårlig lading ved lavt turtall før den gikk på land for et år siden og muligens hadde den upålitelig lading ved høyere turtall også før jeg tok den på land (vet ikke helt, kjøpte den så satt den på land for ombygging så har egentlig ingen erfaring med båten). Dynamoen er fra 2005... Er dynamoen ferdig, eller er det regulatøren ferdig? Kan 12.4v blir foråsaket av feilkobling av forrige eier eller er dette mest sannsynelig en ferdig regulatør? Uansett må den ut og benk-testes vel? 2. Start motor er upålitelig. Båten startet helt fint noen ganger, men så plutselig ville den ikke. Fikk ingen lyd i start motoren (ingen klikk), så bevegde jeg litt på kablene koblet mot solonioden og fikk et enkelt klikk uten noe mer respons - etter litt mer leking med koblingene bak på solonoid gikk den igjen som den skal. Virker som den + stud bak på soloniod har litt slakk og jeg klarer å beveger den kanskje 5-10 grader. Kablene er koblet ordentlig på den ( det er ikke kablene som er problemet). Det virker derfor at det er en dårlig kobling inn i solonoid. Er det mulig å åpne en slik solonoid, skulle den + stud kunne bev eges i det hele tatt, er det bare å kjøpte en ny start-motor? Hjelp please folkens! Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Den dynamoen din kan nok være gåen tror jeg etter feilkobling av forrige eier. Fort gjort å ta diodebrua da. Om dynamo er i orden så slukker ladelampen, men er børstene utslitte, så slukker heller ikke ladelampen. Hva slags dynamo er det? Starteren kan lide under der at nøkkelbryteren din er gåen slik at starteren ikke får strøm derfra Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 HUsker ike helt men tror det er valeo eller noe som begynne med V. Er vel franksk husker jeg. Kjøpt fra 2005. Tenkte at bryteren kunne være årsaken til start problemer men bevegelse på + stud på solonoid har fått den til å fungere. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Hvis børstene dine er i orden, og regulator er ødelagt, så vil lampen i mange tilfelle slukke for det, men ikke lade. Har hatt en del trøbbel selv med dynamoer, og Bosch er de beste synes jeg pga at det er enkelt å skifte regulator/ børster, for begge er i samme uniten. Ikke noe er bedre enn det. I tillegg får en regulatorer på 14.4 og 15 Volt for å få fyllt batteriene skikkelig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 27.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Hei, Har nå vært i båten og skrudd ut dynamo klar til å få den testet. Men, jeg lurer på om den er riktig tilkoblet i utgangspunkt? Tre kabler var koblet den (som dere ser på bildet). En brun (minus/ jord) kabel nederste til venstre som også har en blå kabel tilkoblet på samme punkt (B-?) som går bak dynamo og feste mot godset (betyr dette at dynamo er to polet og må jordes via denne ledning til godset på båten min som er 1-polet?). Så har vi den tykkeste kabelen som er koblet B+ (midt på bildet), også har vi en tynn gul kabel som er festet til høyre (eneste tall ved denne er 3 og H på hver sin side av denne koblings punkt). W punkt var ikke tilkoblet noe. Ser dette noe-riktig ut eller mangler jeg noe? Er den gule - til ladelampen som plutselig blir + og slukke lampern når dette begynne å produsere strøm? Rød ladelampe lys lyser hele veien og uansett turall går dette på 12.35v (batteri ligge vel på dette for tiden). Dette er en Valeo. Hva synes vi folkens, ser det brukbart koblet opp eller er det noe åpenbart som må sjekkes før jeg bruke tid og penger på en benk test (eller skal jeg bare kjøpe en ny dersom denne ser riktig koblet opp). Båten har jo ståd i et år om det kan har noe å si for dynamoen? Kevin Redigert 27.September.2009 av kevin.glover@imr.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.