Jump to content

Kjøpe GPS fartsmåler

Stbotnen

Recommended Posts

Ser at det på utenlandse nettsideder averteres fartsmålere som tar inn signaler fra GPS. Disse virker veldig greie, da en slipper å lage gjennomføring eller lage feste på akterspeilet. Men frem til nå har jeg ikke funnet noen med skala i knop/time. De fleste har miles/h eller km/h.

Er det noen her i forumet som vet hvor en får kjøpt slike med skala i knop??

Jeg kjøpte meg ny lommekniv i går, og ved sånne anledninger blir det lett litt flisespikkeri :giggle:

MEN, siden det ikke er første gang jeg ser det, både her på forumet og andre steder, bare må jeg påpeke at utsagnet knop/time er meningsløst

Synes det er greit å påpeke slike helt elementære feil og det er ikke flisespikking etter mitt syn, men folkeopplysning.... Det er i samme leia som de som bruker betgelsen mil for hastighet.... mil er og blir en distanse og ikke en hastighet.. Hva en sier verbalt er en ting, men en bør ikke skrive det.. da kan det fort bli misvisende... Det er også noen som skriver "sekundmeter" når de omtaler vindhastighet, dette er i samme leia...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Gidder ikke kommentere flisespikkerne utover det at selv om det er feil skrevet, forstår de som vil hva jeg mener. :sad:

Korsnes: Ja, det var en sånn jeg tenkte på. Regner med MPH står for (amerikansk) mil/time. Mulig at jeg tar feil, og at det er sjømil?? :confused:

Slim shady: Tenkte mest på en sånn analog type som Korsnes viste. Men takk for inlegget. :wink:

Frøken Fryd: Var ikke klar over at det kaltes en nmea repeater. Har nettop kjøpt ny båt, og av en eller annen grunn var det hverken fartsmåler eller kartplotter ombord. Jeg har tenkt å bruke PC som kartplotter når det er nødvendig, men ønsker også å kunne lese av farten når denne ikke er tilkoblet.

Synes det er greit å unngå å lage hull i skroget for å montere inn fartsmåler. :wink:

• 1 måned senere...

Hei.

Wema har kommet opp med en GPS fartsmåler og kompass som bare trenger strøm og leveres i 30 og 60 knop analog skala.

Det er en liten antenne med til å montere på vindskjermen slik at den ser "himmelen".

Gå inn på siden deres www.wema.no

Kjøpte en sist uke, har ikke båten på sjøen nå men tester den i bilen og den virker veldig bra.

Per O

Jeg kjøpte meg ny lommekniv i går, og ved sånne anledninger blir det lett litt flisespikkeri :giggle:

påpeke at utsagnet knop/time er meningsløst

Meningsløst er det ikke, for det er et mål på akselerasjon. Men det er ikke mye brukt, det er sikkert!

Og det trengs helt sikkert ikke noe instrument for å måle akselerasjonen i en fritidsbåt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...