Stbotnen Startet 26.September.2009 Link til dette innlegget Startet 26.September.2009 Ser at det på utenlandse nettsideder averteres fartsmålere som tar inn signaler fra GPS. Disse virker veldig greie, da en slipper å lage gjennomføring eller lage feste på akterspeilet. Men frem til nå har jeg ikke funnet noen med skala i knop/time. De fleste har miles/h eller km/h. Er det noen her i forumet som vet hvor en får kjøpt slike med skala i knop?? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Du kan kjøpe en Lowrance LMF-200 eller 400, kan vise hastighet både grafisk og numerisk. I tillegg vil du trenge ei LGC-3000 eller 4000 GPS antenne/mottager hvis du ikke har GPS signaler tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 (redigert) tenker du på en analog viser slik som andre instrument eller ? har kun sett livorsi med miles Redigert 26.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slim shady Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Prøv å google speedpuck,det er en gps fartsmåler son brett og jolleseilerene bruker.Vet ikke mer enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Det fleste nmea mottakere presenterer fart i knop, enten det dreier seg om en radar, kartplotter, ekkolodd, autopilot eller en ren nmea repeater (bare ett display). Vær obs på at farten fra en gps mottaker er en gjennomsnittverdi, den viser farten over grunn (ikke gjennom vannet). Hva skal du bruke instrumentet til? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Jeg kjøpte meg ny lommekniv i går, og ved sånne anledninger blir det lett litt flisespikkeri MEN, siden det ikke er første gang jeg ser det, både her på forumet og andre steder, bare må jeg påpeke at utsagnet knop/time er meningsløst Synes det er greit å påpeke slike helt elementære feil og det er ikke flisespikking etter mitt syn, men folkeopplysning.... Det er i samme leia som de som bruker betgelsen mil for hastighet.... mil er og blir en distanse og ikke en hastighet.. Hva en sier verbalt er en ting, men en bør ikke skrive det.. da kan det fort bli misvisende... Det er også noen som skriver "sekundmeter" når de omtaler vindhastighet, dette er i samme leia... Redigert 27.September.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Stbotnen Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Gidder ikke kommentere flisespikkerne utover det at selv om det er feil skrevet, forstår de som vil hva jeg mener. Korsnes: Ja, det var en sånn jeg tenkte på. Regner med MPH står for (amerikansk) mil/time. Mulig at jeg tar feil, og at det er sjømil?? Slim shady: Tenkte mest på en sånn analog type som Korsnes viste. Men takk for inlegget. Frøken Fryd: Var ikke klar over at det kaltes en nmea repeater. Har nettop kjøpt ny båt, og av en eller annen grunn var det hverken fartsmåler eller kartplotter ombord. Jeg har tenkt å bruke PC som kartplotter når det er nødvendig, men ønsker også å kunne lese av farten når denne ikke er tilkoblet. Synes det er greit å unngå å lage hull i skroget for å montere inn fartsmåler. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 det nok amerikanske miles ja. Virkes som de bruker det både til lands og vanns over there.. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Kjøp deg en Furuno GP32, så får du analog fartsmåler og mye mye mer Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 (redigert) nååå har det kommet det både du og eg har sett etter lenge http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=3675 endelig forsvinner desse stygge kjipe greierne ut til fordel for ny design Redigert 31.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Den var riktig grei, men trenger ikke bore hull??? Er den så tynn at den bare kan "klistreres" uttapå liksom Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 det står 85mm hulltaking i instrumentpanel. Eg antar det er hull i båten til slanger ledninger osv til giver man slipper. En vanlig knopmåler krever jo slike tiltak Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Hei går og venter på denne...bestilte for 14 dager siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 (redigert) du får heller bestille den en annen plass da ;) Redigert 31.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Men den trenger da supply, men ledningen kan kanskje stripses fint bortetter dashen for så runde kanten nedenunder en fin plass der en lager hull for gjennomføringen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 no måkje du kverulere. instrumentet skal felles inn på vanlig måte. Det er hull i hekkern for giver du slipper lage. Sitér dette innlegget Link to post
Per Oves Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Hei. Wema har kommet opp med en GPS fartsmåler og kompass som bare trenger strøm og leveres i 30 og 60 knop analog skala. Det er en liten antenne med til å montere på vindskjermen slik at den ser "himmelen". Gå inn på siden deres www.wema.no Kjøpte en sist uke, har ikke båten på sjøen nå men tester den i bilen og den virker veldig bra. Per O Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 har kun sett livorsi med miles Gaffrig sin viser heller ikke knop. Kun statute miles og kilometer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 ja men den eg linker til fra wema viser knop og kurs.. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Jeg kjøpte meg ny lommekniv i går, og ved sånne anledninger blir det lett litt flisespikkeri påpeke at utsagnet knop/time er meningsløst Meningsløst er det ikke, for det er et mål på akselerasjon. Men det er ikke mye brukt, det er sikkert! Og det trengs helt sikkert ikke noe instrument for å måle akselerasjonen i en fritidsbåt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
trikkern Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Supert! Akkurat en sånn Wema GPS knopmåler/kompass har jeg ønsket meg, så nå har jeg bestilt en på nettbaat.no Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Meningsløst er det ikke, for det er et mål på akselerasjon. Denne må du forklare nærmere... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 In SI units, acceleration is measured in metres per second squared (m/s2). så knop/time blir en slags enhet for acceleration på sjøen......... : Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Rent bokstavelig går det jo an å snakke om knop per time. Om bare lina er j---- lang og en er en kløpper til å telle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.