Jump to content

Perkinsmotor (81 hk) har begynt å gå fort varm. Hva kan være galt?

vassb81

Recommended Posts

Da jeg var ute på sjøen i dag synes jeg å merke at motoren gikk litt fort varm. Motoren er en Perkins 4.2??? (husker ikke siste tallene i farten) 81 hk. 1982 modell, 2890 timer.

Ligger jeg på 1800-1900 omdr. er tempraturen ca 85-90 grader. (6-7 knop) Kjører jeg med ca 2000 omdr. øker farten til ca 8 knop, tempraturen stiger litt, men holder seg på litt over 90 grader. Med full hendel gjør båten 13 knop, men motoren går opp mot 95-100 grader etter litt. Mener bestemt at tidligere i høst kunne jeg ligge i ca 10 knop (2200 omrd.) uten at motoren gikk over 90 grader. Hva kan være årsaken til dette? Ønsker ikke å presse motoren alt for mye.

Kan legge til at om jeg går ned på turtall synker tempraturen.

Redigert av vassb81 (see edit history)

Du skriver ikke om du oppnår korrekt maksturtall nå.... Høsten er kommet og bunnen er ofte godt grodd samtidig som propellen kan være nesten helt dekket med rur som gjør til at motoren sliter med maksturtallet.......200 - 250 omdreininger mindre om høsten er ikke uvanlig...Da kan temperaturen stige...

Ellers skriver du at motoren fra 1982 og vet du når kjølerne sist ble tatt på den??

Men er du helt sikker på at kjølevannet på motoren har så høy temperatur? Kan og være feil på giver eller instrument...

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan jo føye meg til i rekken av gode råd som allerede er nevnt. Hvis det ikke hjelper å rengjøre båt og propell ville jeg startet med sjøvannkretsen. Kjenn på slangen eller røret som sender sjøvannet ut i eksosrør. Skal ikke være stort varmere enn sjøvannet. Ta for deg oljekjølere for gir og motor. Sjøvannet skal som regel gjennom disse to på eldre motorer før det kommer til varmeveksler. Impeller og rørstuss som går ut i eksos er vanlig å sjekke. Hvis du ikke vil åpne å sjekke varmeveksler får du prøve med systemrens eller noe slikt, men det bør være mulig å åpne slik at du kommer til de tynne røra på sjøvannsiden. Når du er sikker på at sjøvannsiden er ok kan du tappe av kjølevæsken og kjøre en systemrens på ferskvannkretsen.

Har du varmtvanntank tilkoblet kjølesystemet kan du prøve å stenge sirkulasjonen til denne. Det skjer vel av og til at slike tilkoblinger reduserer kjølingen hvis det ikke er riktig utført selv om det egentlig burde gi bedre kjøling pga mer kjølevæske på systemet.

Tenk deg om hvis du spyler med trykk. Du kan fort fylle eksosrør med vann som kan stige helt til eksosventiler hvis motor er stoppet og motor står lavt i forhold til utløp.

Takker for gode råd. Skal finlese på dette å ta det med meg i båten neste gang jeg skal ut. Tror ikke det er smuss eller dritt som gjør dette da det har blitt forandringer bare de siste 14 dagene, men da båten ikke har vært brukt mer enn ca 20-30 timer i år kan jeg ikke utelukke dette. Båten ligger også så og si i ferskvann da den ligger i Fjeldberg Marina i Fredrikstad. Har vært inne på tanken at det kunne være dårlig virkning på impeller da kjølingen går greit på lavere turtall. Virker som om den sliter litt med å kjøle motoren ved hardere belastning. Uansett skal båten opp om ikke alt for lenge slik at en fulstendig sjekk er rett rundt hjørnet. Greit å vite om andre har hatt samme symptomer på sine båter.

Når det gjelder hva som er gjort av reprasjoner/vedlikehold: Motor ble tatt ut for omfattende service 2004. Bl.a overhaling av dieseldyser, dieselpumpe, varmeveksler og saltvannksrets mm. Etter dette har de årlige servicene bestått av oljsskift, filterskift, dieselfilter skift og impellerskift.

Noen nevnte gir her over; syntes også den var svært vanskelig å få i "fri" i dag også. Ringer det noen bjeller for noen her?

Polarn: Prøv med en systemrens før du begynner å pelle ting fra hverandre.
Det kan jeg forsåvidt være enig i,og på ferskvannsiden er jeg helt enig :smiley: , men her må man vurdre hva som er enklest. På min er det såre enkelt å løsne to slangeklemmer på gir og motoroljekjøler. Når de er løse trekker jeg av gummihettene i hver ende og vips, jeg kan se tvers igjennom kjølerørene uten å ta av oljetilkoblinger. Dette gjør jeg hvert år og finner alltid litt dritt i giroljekjøler da den er minst og er den første sjøvannet passerer. Selve varmeveksleren kan innspiseres på samme måte, men er hos meg litt verre å se igjennom.En annen ting er at det av og til kan være helt nødvendig å åpne. Maneter i kjølesystemet er noe herk og da er det greit å kjenne til systemet. Nå har jeg ikke sjøvannfilter og jeg kjenner heller ikke til perkins sitt kjølesystem så det kan jo være verre å skru i denne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...