Jump to content

Har plotteren din sviktet under seilas?

Sydvesten

Plotter sviktet under seilas?  

258 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ser det diskuteres navigasjon og faren for at plotteren feiler under seilas.... Ser da bort fra seilbåter under seil som slipper opp for strøm på batteriet, siden disse normalt kan fyre opp maskineriet og lade... Det kunne vært greit å se hvor mange som har opplevd at plotteren feiler under bruk....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå har vi 2 plottere ombord - pluss 2-4 GPSer i mobiltelefoner o l. Kan ikke huske at plotterne noen gang har vist feil posisjon - de situasjonene hvor det var forskjell mellom kart og 'terreng' er jeg helt sikker på at kartmaterialet var feil - mao menneskelig svikt lenger oppe i kartproduksjonens/-vedlikeholdets prosedyrevei.

At Raymarinen av og til ikke vet hva "baug opp" betyr anser jeg heller ikke som alvorlig svikt. Den visste tross alt hvor vi var.

Ekkoloddet svikter atskillig oftere og viser 1-2 m dybde som er bare tull.

3 ganger med svikt utvendig gps antenne/sensor.

1. første gpsantennen jeg skaffet meg trolig defekt fra dag 1, noen ganger virket den andre ganger ikke. tilslutt virket den ikke - punktum. Fikk ny av leverandør.

2. Som beskrevet i an annen tråd sviktet gpsantenne nr 2 under en kraftig snebyge med mye statisk elektrisitet. Garantien var gått ut, måtte kjøpe ny.

3. Antennen/sensoren hadde ved siste tilfellet tatt inn vann, fikk ny på garantien.

Etter dette vil jeg aldri basere meg på kartplotter med kun en utvendig antenne/sensor. I dag har jeg sensor intergrert i plotteren, har aldri vært plaget med den.

Jada, har opplevet svikt i plotter/antenne.

Antenne har blitt slått ut pga stråling fra Radar. Byttet posisjon på antenna og fikset det.

Vannintrenging i GPS antennen har også slått ut posisjonsgjenngivelsen.

Hadde også 1 garantisak på plotter, da den periodisk tok kvelden.

Ingen av de episodene har vert ubehagelige navigasjonsmessig.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Den første GPSen min (45XL) slokna mellom Vesterø og Øster Hurup. Det viste seg at det var blitt dårlig kontakt et sted i strømforsyningsledningene; irr i kontakter. Det er slikt som kan skje, så det er viktig å gå over slike ledninger. Og å notere posisjon, kurs og fart med jevne mellomrom når det er ingen eller få holdepunkter på land.

GPSMAP 276 har av og til gitt Database Error. Den løses enkelt ved et trykk på Enter. Den er nå i bilen, og får samme feiltype av og til.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

I sommer så var det ett eller annet av jern som ble lagt i klesskapet i St akterlugar og da gikk plotteren amokk , bildet snudde seg og båten på kartet seilte sidelengs feil vei på kartet osv , fjernet gjenstanden fra kompasset og vips så var alt i orden igjen. Ellers så har jeg jo flere ganger opplevd at raymarine plottere blacker helt ut og ikke klarer å vise bilde pågrunn av mye bølger , de er så trege at når de "fryser" så når de ikke å hente inn bilde igjen før de mister satelittene nok engang og da har plotteren blitt ubrukelig , sist gang om natten under skagen race. Har også opplevd å måtte restarte plottere der bildet bare fryser fast.

En garmin 4008 ble bare svart plutselig men etter å ha tatt strømmen av og på så våknet den igjen så det har vært noen tilfeller men aldri noe farlig for vi vet hvor vi er og bruker plotteren som en bekreftelse hele tiden i forhold til det øyet sier.

Svarte ja, selv om ikke plotteren sviktet, men mangel av kunnskap om at på en Navionicsbrikke er kartene oppdelt og at man kan må hente opp nytt område.

Resultatet var den samme. Ukjent, trangt farvann og intens jobbing i plottermenyene til å få greiene tilå fungere igjen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Plotterren sviktet da jeg skulle ut fra en havn i stiv kuling. Fikk vinden fra siden, ankeret slapp og vi valgte å dra. Etter en halv time gikk plottern i svart og lot seg ikke skru på igjen. Heldigvis hadde jeg kartet tilgjengelig på kartbordet og fikk raskt tatt ut en kompasskurs til målet. Feilen ble funent i neste havn, de viste seg at NavPod-boksen ikke var helt tett og hadde fylt seg opp med vann. Da vi tømt ut vannet og tørket var den i vigør igjen.

Ja, plottere har sviktet og plottere kommer til å svikte.....

Den hendelsen som har brent seg best inn i minnet er da jeg en sen og mørk novemberkveld kom med et slep som skulle fra Ryfylke til Bergen. Jeg hadde slepet 120 m aktenfor og styrte for Ognasundet, for de som er lokalkjent. Sundet er smalt og like etter passering ligger flere grunner, hvorav noen ikke er merket i det hele tatt.

Plotteren stod og surret, men heldigvis - og selvfølgelig - lå også papirkart #17 fremme.

Noen få båtlengder før sundet gikk plotterskjermen i svart; man begynner ikke akkurat å bakke med et slep som ligger 120 meter aktenfor og plass til en "kuvending" fantes heller ikke.... :headbang:

Dermed var det bare å la det stå til med papirkart og lokalkjennskap som hjelpemiddel. Men jeg innrømmer gjerne at jeg stod med hjertet halvveis oppe i halsen til vi hadde fått slepet med oss forbi den trangeste biten :wflag:

Årsak: "Water from outside come inside...."

Moral: læresetningen fra min første sjef da jeg begynte som fersk ingeniør: "Alt som kan gå galt, vil før eller siden gå galt!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har prøvet 2 gange hvor kortplotter er svigtet, den "mistede" signalet til satellit og viste således ikke position mere. En simrad 32 CE tror jeg den hed. Den ene gang varede det ca. 20 min, den anden gang skete på vej hjem, og det var rent faktisk den eneste tur jeg i den båd kom til og sejle i tåge! Og lige på vej ind i tågen, og på vej ud af fjorden hvor skærgården starter inden man drejer ind mod Sisimiut by, så viste den ikke position mere.

Vi var heldige, og fandt toppen af et højt fjeld og kunne så sejle langsomt ind langs land, mens ekkoloddet blev nøje fulgt, for der er nogle grimme skær i området.

Dagen efter virkede den igen, og svigtede ikke mere resten af sæsonen. Båden er solgt nu, så jeg ved ikke hvordan det går med den.

Nitendo sejlads skal man passe på med!

Har hørt fra andre sejlere her i Grønland, at nogen gange mister kortplotter satellit signalet.

Hadde en Garmin 182c, som tok kvelden på utsiden av Kragerø. Hva som var feil vet jeg ikke. Var ikke mulig å få mer liv i den boksen.

Fikk ny på Garanti når vi hadde kommet oss hjem.

Nå har jeg 1 stk. kartplotter

2 stk Gps (1 fast montert og 1 håndholdt)

2 stk monterte kompass

1 håndholdt kompass

og papirkart, så jeg regner med at jeg skal komme meg frram.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har en Lowrance LMS 330C, som tok repern på samme dag samme sted med akkurat ett års mellomrom. Første gangen var at LGC 2000 antennen trengte nye software, og andre gangen var at antennen tok kvelden. Kjøpte brukt LGC 3000 antenne fra Shanghai i Kina, og overgangskabel fra England, og plotteren var oppe igjen i sommer. Håper ikke det blir mere tull nå :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Har hørt om tilfeller hvor plotter har funksjonssviktet. Uten unntak har dette skyldtes et eller fler av følgende punkter:

- Forstyrrelser fra annet utstyr på samme fartøy.

- Svikt i signalinngang fra ekstern antenne.

- Svikt i operativsystem ved bruk av PC.

- Svikt i strømtilførsel.

- Mekanisk svikt grunnet vanninntrengning.

Jeg har en liten daycruiser, og klarer meg med en liten Garmin Quest. Har ikke plass til større plotter, og savner det heller ikke. Sjekkliste mot nevnte potensielle feilkilder:

- Har ikke radar, eller annet forstyrrende utstyr.

- Har intern antenne.

- Bruker enhetens interne operativsystem, ingen bugs. Kontrollerer jevnlig at siste tilgjengelige firmware er installert.

- Quest'en står i marinebrakett med strømtilførsel, og blir ladet kontinuerlig. Først lading til full kapasitet, deretter vedlikeholdsladet. Om strømtilførsel fremlagt til enhetens brakett svikter, fungerer det interne batteriet i 20 timer til.

- Enheten er vanntett. Den er brukt på vannscooter med høy drukningsfaktor, på snøscooter i ekstrem kulde, og på fjellturer med heller lugubre forhold. Dette er også en sikkerhetsfaktor, man vet at utstyret ikke svikter når man trenger det mest, for det har man prøvd før.

Så mitt råd er:

Kjøp en liten vanntett håndholdt GPS med intern antenne, internt batteri og sjøkart som oppbevares ombord. Just in case.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...