Jump to content

Har plotteren din sviktet under seilas?

Sydvesten

Plotter sviktet under seilas?  

258 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har hatt (og har fortsatt) en Humminbird NS25 siden 2001 i den ene båten (10 sesonger). Denne har aldri sviktet.

Har hatt (og har fortsatt) en Lorentz 8 HD Sun i 2 sesonger i den største båten vår. Denne har så langt heller ikke sviktet.

Har kun i en sesong hatt en NorthStar Explorer 657 (HD) som heller ikke har sviktet.

Har en Garmin 420, har opplevd at denne plutselig ikke lenger har kart, dette skjedd en gang på bestemt plass jeg bare har ferdet 2 ganger, ikke hendt igjen.

Min C80 derimot begynnte bare etter noen måneders bruk å tulle, den mister kontakt med kart rett som det er og en for beskjed om at kart er fjernet fra systemet på feil måte, må kutte strømmen fysisk på kabel for å få den operativ igjen, har nesten ikke brukt den i hele sommer grunnet dette, men de 2-3 siste yurene har jeg igjen slått den på da har den funket, men opplevde ene gangen at bildet hadde låst seg :eek: Og en fikk ikke resatt på vanlig måte, blir vel å sende den på service til belanor under opplag i vinter.

Det har nok med stråleretningen på radaren å gjøre. "Min" GPS står ikke i veien for radarstrålingen fra "min" radar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Opplevde for flere år siden at COM porten på PCen streiket, med den følgen at kartprogrammet ikke fikk signaler fra GPSen.

Dette skjedde ved passering av radiomastene på Kvitsøy. Hørte av andre etterpå at flere rent preventivt slo av elektronikk ombord i det området.

Jeg fikk aldri denne COM porten på laptop'en til å fungere noe mer. Teorien min går ut på at radiosignalene fra mastene på Kvitsøy har generert en strøm stor nok i en spole, til å grille elektronikken. :sweat:

Har holdt meg unna disse mastene for ettertiden, men mener å huske at disse kraftige senderne ikke er aktive lenger. Noen som vet?

Ubekreftede rykter ville på den tiden ha det til, at lokalbefolkningen på Kvitsøy kunne høre P1 i grytene på komfyren :giggle:

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Denne afstemning minder mig lidt om spørgsmålet: Do you still beat your wife? Yes or no.

Jeg har stemt blankt. Jeg stoler under normale forhold på min søkortmaskine, men jeg har været ude for svigt i Københavns havn når jeg lå 20 meter fra Oslobåden ( Danskebåten). Efter genstart af den daværende plotter ( Garmin) gik alt vel igen. Jeg er ikke sikker på at det var radaren på skibet der var problemet, men snarere reflektioner fra skibssiden. Måske har i tilsvarende problemer med jeres fjelde?

...ved passering av radiomastene på Kvitsøy.
Har en gang opplevd at motorinstrumentene gikk helt bananas og oljetrykklampen kom på ved nærpassering av Tsjernobyl (Der står Tjernagel i kartet av en eller annen grunn :lol: ). Det sier i alle fall meg at radiosendere kan gjøre en del ting de ikke skal...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er utrolig at så mange som 77 personer(38%) har opplevd at plotteren har feilet under seilas og ikke latt seg starte igjen uten at reparasjon har vært foretatt... men dette betyr jo at dette er ett reelt problem... Regner med at de som har ligget i havn og opplevd merkverdige ting med plotteren eller at plotteren ikke har latt seg restarte ikke har svart at den har sviktet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fant endelig en referanse til noe jeg husker at jeg leste om i Stavanger Aftenblad etter starten på Tall Ships Race i -98:

I EA nr 10 hade vi uppe fenomenet med att lyssna på radio i amalgamfyllningar och diskbänkar. I On Air berättar CES om problemen med MV-sändaren i Kvitsøy. Sändaren på 1200 kw på 1314 tillhör milt sagt de starkare. DX-are i Nordamerika som vill börja lyssna på MV från andra sidan av Atlanten rekommenderas just NRK på 1314.

CES berättar att sändaren är en fara för sjöfarten. Under en Cutty Sark seglats kom fullriggaren Christian Radich 150 meter från anläggningen. Besättningen kunde då höra NRK från masternas staglinor. Snart gick metallen varm och det började ryka från masterna och gnistor föll ner på däcket. Signalerna från sändaren utlöste brandlarmet ombord.

Så Kvitsøy senderen kan nok grille litt av hvert. Synes jeg husker at de betaler over 20 millioner i året for strøm til den senderen.

S/Y Surprise

Det er utrolig at så mange som 77 personer(38%) har opplevd at plotteren har feilet under seilas

Ja utrulig :eek: og tar vi vekk dem som ikke har plotter så har 42,5% av de med plotter opplevd at den har feilet.

Det er betydelig høyere enn jeg innbilte meg, og når du i tillegg leser at veldig mange ikke har kart og kompass i tillegg til plotter kan en bli rett skræmt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det er utrolig at så mange som 77 personer(38%) har opplevd at plotteren har feilet under seilas og ikke latt seg starte igjen uten at reparasjon har vært foretatt... men dette betyr jo at dette er ett reelt problem...

Vil anta at det er sånn ca her skillelinjen går mellom de som er noe skeptiske til plotteren (altså de som har opplevd at den gikk i svart) og de som mener den er et fullverdig navigasjonssystem (altså de som ikke har opplevd svikt ... ennå).

Min tok kvelden pga et kraftig kakk i skjermen fra en person som gikk på trynet. Ikke noe mystisk over det, men plotteren var like fullt død - og under omstendigheter som ikke kan karakteriseres som idylliske.

S/Y Surprise

Jeg er overrasket over at så mange har opplevd svikt i plotteren under seilas.

Jeg har hatt plotter i mange år og har aldri opplevd betydelig svikt.

Hvis feilprosenten med plottere er slik som det kan tyde på i denne tråden så lurer jeg litt på om det også gjelder alt annet navigasjonsutstyr og hjelpemidler ombor

Jeg synes også feilprosent høres urimelig høy ut. Hvor gamle i antall år er plotterne i snitt når svikt oppstår. Hvor mange driftstimer har de hatt da? En ting er nå det at jeg selv ikke har erfart "plottersvikt" i løpet av til sammen 13 "plotter-år" med 3 ulike plottere der den eldste har fungert fint i 10 sesonger. Viktigere er vel driftsikkerheten på disse elektroniske apparatene (plotterne) i sammenligningen med PC'er, TV-apparat og mange andre elektroniske apparater. Er plottere så mye dårligere...?

Har lest meg til at det er flere som har hatt problemer med Bastøyfergen. Den radaren er visstveldig sterk, og flere har plutselig mistet signalet fra satellittene. Mine problemer er også Hortenrelatert. Mulig at dette er et Lowranceproblem isolert sett :smiley:

Har en Lowrance LMS 330C, som tok repern på samme dag samme sted med akkurat ett års mellomrom. Første gangen var at LGC 2000 antennen trengte nye software, og andre gangen var at antennen tok kvelden. Kjøpte brukt LGC 3000 antenne fra Shanghai i Kina, og overgangskabel fra England, og plotteren var oppe igjen i sommer. Håper ikke det blir mere tull nå :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det ser ihvertfall ut til at selve GPS - systemet skal bli enda bedre når det gjelder nøyaktigheten nå fra 1. oktober

Men GPS'en må vel være EGNOS - kompatibel.

Jeg har brukt PC med GPS-mus med meget godt resultat nå siden ca 2001, og har aldri vært ute for noe tull.

Som ekstra sikkerhet når jeg er ute på lengre turer i mere ukjent farvann, så har jeg med en ekstra PC med en egen GPS-mus.

Skulle jeg i tillegg få strømproblemer så vet jeg også at laptop'ene er utstyrt med gode batteri for flere timers drift uavhengig av båtens el-opplegg! (GPS-musene får jo også strøm fra laptop'ens usb-tilkobling)

Føler meg rimelig trygg på denne måten.

Det skal bli spennende å se på kommende helgatur om det blir noen forskjell i praksis, - for de forespeiler jo gode forbedringer :

"EGNOS gjør nøyaktigheten bedre og informerer om feil i posisjonsmålingene. Innen seks sekunder vil EGNOS også varsle om det er noe feil på satellittsignalene".

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Jeg er overrasket over at så mange har opplevd svikt i plotteren under seilas.

Nå er det jo endel faktorer en må ta med her, det er et beskjedent antall som har svart her.

Av svar har ca. 45% opplevd feil og ca. 55% ikke. Jeg er enig i at det virker som en høy feilprosent.

Jeg svarte ja på spørmålet om feil, feilen var GPS signalet som forsvant, men plotteren ble ubrukelig.

Har aldrig opplevd at plotteren i seg selv har sviktet, svarte jeg feil?

Nå er det jo endel faktorer en må ta med her...
Ja, pollen er jo ikke særlig nyansert. At en har opplevd at plotteren har sviktet f.eks. flere ganger i løpet av et år er jo noe helt annet enn 1 gang i løpet av 20 år og det tar ikke pollen hensyn til. Har selv hatt enkelte utfall av plotter men bare et fatalt (at plotteren ikke lot seg få i gang igjen).

Ellers er det potensielt verste tilfellet jeg har vært borti dette her:

GPS_Korsfd.JPG

Når jeg sier potensielt så er det fordi jeg ikke oppdaget denne krusedullen før etter jeg var kommet meg vel i havn. Tenk deg situasjonen i dårlig sikt på vei sørover. GPS-posisjonen flytter seg østover og du kompenserer med å svinge vest... Når så GPSen går bananas skjønner en jo at noe er på gang men da vil en jo allerede ha propellen full av lyng...

• Barnevaksiner

Hei igjen SveinHa!

Om du hadde oppdaget denne krusedullen "mens den ble til" i visningen i ditt kartprogrm, så tror jeg du ville ha reagert og lurt på hvorfor ditt stabile fremdrifts-TRACK i kartet plutselig gikk bananas.

Tror ikke du ville forsøkt å følge disse strekene i hytt og pine, for jeg vil påstå at plutselige uregelmessigeter som dette ville du nok ha overstyrt automatisk med fornuften og ikke minst den praktiske erfaringen. :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...