Jump to content

Kjøp og salg av fiskebåter og utstyr

martin123

Recommended Posts

Vil benytte anledningen og informere litt formalitetene omkring det å overta en båt som skal tas ut av fiske igjennom strukturkvoteordningen eller eventuelt overta en båt som er tatt ut tidligere på samme grunnlag.

Det er viktig å få med seg at ny eier må søke til Fiskeridirektoratet om å overta fartøyet på samme betingelser som selger fikk ved overtagelse, sjekk med Skipsregisteret om det foreligger en tinglyst avtale.

Mye tyder på at Fiskeridirektoratet skjerper dette med fritak fra kondemneringskravet. Årsaken er at det ligger haugevis av båter som er fritatt fra kondemneringskravet langs kysten. Mange som har overtatt disse båtene skjønte ikke hva det innebar å overta slike båter med henhold til kostnader til vedlikehold osv.

Mange ønsker å kvitte seg med dem så det er muligheter for å gjøre en god handel.

Jeg er også kjent med at det åpnes for at ordinære selskap også kan overta disse båtene, det ser ut til at de vektlegger økonomien til kjøper og at kjøper har økonomisk ryggrad til holde fartøyet.

Strukturering I kystfiskeflåten er noe som Fiskeriminister SveinLudvigsen begynte med for å få mere lønnsomhet i kystfiskeflåten.

Det funger slik at en båt med fiskekvoter tas ut av fisket og kvotene fordeles på andre båter. 20 % av kvoten blir dradd inn til fellesskapet

På denne måten så får du bort de eldre båtene som ikke lengre er egnet for fiskerier og du oppnår også kapasitets nedbygging som følge av at det blir fisket 20 % mindre av strukturkvoten.

Fiskeren på sin side slipper å ha 2 båter i fiske, men kun 1 med flere kvoter.

Det er egentlig ingen restriksjoner. Når fiskeren søker om å strukturere et fartøy med kvoter så blir dette som regel innvilget, men det er noen vilkår som må oppfylles.

Båten må kondemneres, men først så skal riksantikvaren uttale seg om båten bør bevares. Det er også slik at stiftelser, dykkerklubber, menigheter og mange andre har fått overta slike båter ettersom de driver velledighets arbeid eller har andre formål som er til nytte for allmennheten.

Jeg er kjent med at flere aksjeselskaper også har fått kjøpe slike båter, du må bare ha en tilstrekkelig god begrunnelse.

Disse båtene som tas ut av fiske er ofte topp utrustet med nye motorer og full av elektronikk.

Om du/dere blir innvilget tillatelse til å overta en slik båt så skal det tinglyses en avtale i skipsregisteret hvor det står at du ikke kan selge båten til utlandet eller i Norge uten av tillatelse av Fiskeridirektoratet. Dessuten så kan båten ikke brukes i Næring.

Det siste ser ut til å bli myknes opp noe ettersom det trengs penger til å vedlikeholde en båt på 50 fot bygget av tre.

Hei

Føler behov for å forsøke å presisere noe av det du sier, siden dette er ment å være en opplysningstråd. Skriver noe ut fra eget minne, så det gis ingen garanti for at det jeg skriver er 100% korrekt, men jeg fant belegg for det meste i denne meldingen fra fiskeridirektøren.

Du skriver at det egentlig ikke er noen restriksjoner på strukturering. Jeg sitter heller med det inntrykket at dette er en regeljungel som en vanlig dødlig som meg bare kan drømme om å forstå. For å nevne et konkret eksempel som voldet hodebry i en del strukturerings-saker - strukturfartøyet må innføres i merkeregisteret på overtaker før strukturering kan finne sted. For å få et fartøy innført i merkeregisteret må det være egnet til fiske og eieren må kunne fiske med det. Jeg diskuterte dette med en kystbåt-reder forrige helg. I hans konkrete tilfelle medførte dette kravet at han måtte koste på strukturfartøyet sitt 500 - 600 000 kr. Deretter måtte de ta båten ut på fjorden, sette en sildenot, dra ombord et pra fiskepinner, ta bilder av hele seansen og sende til fiskeridirektoratet. Fartøyet ble solgt for kr 20000 så snart det ble godtatt at de var i stand til å fiske med det, og dermed fikk strukturere det bort og overføre kvoten til sitt moderne kystfartøy. Vedkommende annslo at flere titalls millioner var tappet fra fiskerinæringen på denne måten. Noe som selvfølgelig kommer en del overtakere av strukturfartøy til gode.............

Fartøyet som tas ut av fisket skal som trådstarter skriver i utgangspunktet destrueres. Det kan gjøres unntak fra kravet om kondemnering av det uttatte fartøyet når det har antikvarisk verdi eller kan brukes til allmennyttige formål, til foreningsarbeid eller lignende. Derfor er mange strukturfartøy som ikke er verneverdige overtatt av mer eller mindre allmennyttige formål. (alt fra skoler til Kåre & Bjarnes dykk - og tur klubb). Flere fungerer som rene private fritidsfartøy, og selv om det ikke er i tråd med intensjonen i ordningen, får jo fartøyene leve videre, så jeg vet egentlig ikke hvor "galt" det er. Disse fartøyene selges ofte "inkludert" forening når de annonseres på FINN :crazy:

Når det gjelder fartøy som har antikvarisk verdi, mener jeg at jeg for en par dager siden leste at det nå er blitt enklere for privatpersoner å overta slike, dersom riksantikvaren vurderer det slik at søker er kapabel til å ivareta fartøyet. Jeg klarer dog ikke å finne igjen dette noe sted akkurat nå.

Aksjeselskaper har vel fått overta slike fartøy ved noen tilfeller som ledd i FoU-prosjekter.

At strukturfartøy ikke kan brukes i næring var nytt for meg. Jeg trodde det var flere som hadde passasjersertifikat på slike båter. Imidlertid kan disse fartøyene ikke brukes til kommersielt fiske. De får derfor en slik heftelse tinglyst på seg: FARTØYET KAN IKKE NYTTES I FISKE UNDERLAGT NORSK FISKERIJURISDIKSJON, ELLER LEVERE FISK FOR SALG MED FARTØY SOM FRITIDSFISKEFARTØY, evt denne mer omfattende varianten: MÅ IKKE GJENINNFØRES I MERKEREGISTERET. FARTØYET KAN IKKE NYTTES TIL FISKE, HERUNDER KAN DET IKKE LEVERES FISKE FOR SALG FRA FARTØYET SOM FRITIDSFISKEFARTØY. FARTØYET KAN IKKE NYTTES TIL NÆRINGSMESSIG VIRKSOMHET HVOR TURISTFISKE INNGÅR SOM EN DEL AV VIRKSOMHETEN

Fartøyvernforeningen har tatt opp spørsmålet om å få myket opp litt på dette med fiske fra slike fartøy. Jeg vet ikke hva konklusjonen ble/blir, men å tjene penger på å dra fisk ombord i et slitk fartøy tror jeg uansett man kan glemme, da det vil stride mot prinsippet om at disse fartøyene pr def er "destruert" som fiskefartøy. Der det har vært snakket om en oppmykning, i form av en ny forskrift, er på området begrenset passasjerfart (inntill 12 passasjereer). Merk at det her ikke er strukturordningen som har gjort det vanskelig, men det allerede eksisterende lovverket for passasjerfart. Her har ny forskrift vært ute på høring to ganger. Første utkast så relativt lovende ut for oss som har strukturfartøy over 15 meter, andre forslag var noe mer uforståelig. Etter siste høringsrunde ser det ikke ut som det er skjedd noe som helst, så hva utfallet av denne prosessen blir er ikke godt å si.

Kan kanskje nevne at min innfallsvinkel til temaet er at jeg i tillegg til å være aktiv dugnadsarbeider og maskinist på det verneverdige strukturfartøyet M/K Straumingen, er engasjert i Forbundet Kysten, som har tilsluttede kystlag i hele Norge. Mange kystlag har overtatt strukturfartøy, og deltakelse her kan være en flott innfallsport for de som ønsker å engasjere seg i vår felles historie og jobbe med og bruke større båter uten nødvendigvis å selv være eier og ansvarlig.

Da håper jeg at jeg i alle fall har bidratt til at debatten lever videre, slik at vi kan få samlet mest mulig kunnskap i denne tråden, til glede, evt ergrelse for de som ønsker å skaffe seg en utrangert fiskefartøy.

Mvh Emil Skjærvik

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Hei Emilskj.

Det du skriver er mye riktig, men med Fiskeridirektoratet så kan jeg love deg at regionene og saksbehandlerne har forskjellig praksis.

Det er som du sier at når båten skal struktureres så må båten være innført i Merkeregisteret og kvoten tilført fartøyet, for å få tilført koten så må båten være rigget til akkurat dette fisket. Jeg er forøvrig enig i akkurat dette, men Fiskeridirektoratet har i det siste blitt helvetes strenge, må nesten bygge om båtene før at du etterpå skal ta båtene ut av fisket.

I strukturmeldingen så er det spikret fast at båtene som tas ut av fiske ikke skal brukes i det vi kaller kommersielt fiske (det er det som er meningen)

Det er antagelig ingen av båtene som er tatt ut av fiske som brukes til fiske med henhold til å levere fisken og få betalt, men det er mange som går aktivt med turister på havfiske og det er neppe lov.

En annen ting er at når det ble tillatt med strukturering av kvoter med hj. lengde ned til 11 meter så førte dette til at små båter også er tatt ut av fisket (kjenner til at båter ned til 7 meter er strukturert ut av fisket) kvoten har ofte en hj. lengde som er større en båtens faktiske lengde.

Du har rett med henhold til at å si at det er feil at det ikke er restriksjoner, men min erfaring på området er at Fiskeridirektoratet ikke er så strenge med henhold til hvem kjøperen er, og at aksjeselskaper kjøper båter blir mer og mer vanlig. Fiskeridirektoratet liker dårlig at de som overtar disse båtene ikke er i stand til å ta vare på båtene og det kan jeg si meg enig i.

Det er derfor svært viktig å få frem i en søknad om å få fritak for destruering at søkeren har økonomi til å holde fartøyet.

Når det gjelder riksantikvaren så skal alle søknadene om strukturering/destruering ha deres godkjennelse/velsignelse, det er ikke mange av båtene som ikke får deres velsignelse i dag uansett hvor fine båtene er.

Jeg fikk for noen dager siden en overraskelse, i lovverket så står det at båter som er eldre enn 50 år må ha tillatelse fra Riksantikvaren for å selges ut av landet. Saken gjaldt et eldre lastefartøy hvor salget til utlandet ble stoppet.

Litt tilbake til dette med selskaper som overtar strukturbåter. Jeg anbefaler akkurat dette pga at det er ganske dyrt å eie disse båtene spesielt om de er store, og om du er næringsdrivende og har muligheten til dette så ser jeg bare fordeler. Med båten i et selskap så får du utgiftsført alt fra slipsetting til nytt elektrisk utstyr.

Emilskj

Du skriver følgende: Aksjeselskaper har vel fått overta slike fartøy ved noen tilfeller som ledd i FoU-prosjekter

Dette er direkte feil. Jeg har selv bistått med prossessen med å få tilatelse til at 2 aksjeselskaper og et partsrederier har fått overtatt båter og det hadde ingen ting med FOU og gjøre.

Kun velformulerte søknader :-)

Ok, bøyer meg for den. Mitt utsagn hadde rot i en strukturbåt jeg har sett avertert for videresalg, etter å ha vært brukt i et FoU-prosjekt i noen år. Jeg kjente ikke til at selskaper hadde overtatt båter utenom dette, men jeg ser jo at det går ann å få til med det regelverket som foreligger.

Det gleder meg at du åpenbart sitter på mye mer kunnskap på dette området enn jeg syns du gav uttrykk for i de første innleggene. Da vet jeg hvem jeg skal kontakte dersom jeg har mer inngående spørsmål.

Men for den jevne båtintresserte er det kanskje mer interessant med litt mer praktiske opplysninger, altså en liten oppskrift på hvordan man rent praktisk kan gå fram dersom man ønsker å ta hånd om et sånt fartøy. Jeg ser du allerede har presentert siden www.findvessel.com , det ser ut til å være en god plass å begynne letingen. Hvordan går man så fram, hva er riktig rekkefølge her. Kontakte eier, riksantikvar, fiskeridirektoratet osv ? Håper du kan skrive litt mer her.

50-års regelen i kulturminneloven er vel rukket å bli noen år nå, men den er ikke veldig gammel, jeg tror den ble innført i starten av dette tiåret en gang. Før var grensen 100 år. Men heldigvis har riksantikvaren også tatt inn nyere fartøyer enn dette på sin verneliste.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Om jeg skulle gå til annskaffelse av et slikt fartøy ville jeg først kontaktet meglerne, det er de som sitter på førstehånds kunnskapen på dette området.

Har ikke alle web adressene, men kan nevne noen meglere: Atlantic Marine i Ålesund, Remøy Skipsmegling, www.remoy.no/, Janson Shipbrokers i Bergen, www.janson.no/, North Shipping as på Smøla www.northshipping.no/ OSO Maritim på Andenes

Når det gjelder båter som er innvilget fritak tidligere og som skal selges pga at folk er drit lei og at det ikke ble slik som de trudde så hamner disse båtene på findn.no eller på findvessel.com

jeg har merket med med at noen faktisk legger ut båtene og ikke er klar over at de tidligere har signert avtaler som er tinglyst i Skipsregisteret og båten kan ikke selges om kjøper ikke blir innvilget videreføring av avtalen og da må båten hugges på eiers bekostning. enkelte ganger så kan både stiftelser og selskaper overdras.

jeg har merket med med at noen faktisk legger ut båtene og ikke er klar over at de tidligere har signert avtaler som er tinglyst i Skipsregisteret og båten kan ikke selges om kjøper ikke blir innvilget videreføring av avtalen og da må båten hugges på eiers bekostning. enkelte ganger så kan både stiftelser og selskaper overdras.

dette var en oppsiktsvekkende tråd. Det er bra mange fiskefartøyer tilsags på finn.no i år. Tipper det er fler enn i fjor, selv om det totale antallet båter tilsalgs var høyere i fjor. Kan man risikere å bli sittende med en slags svarte-per ved kjøp av et en gammel fiskebåt?

Redigert av traust (see edit history)

Traust. Nei du blir ikke sittende med "svarteper" om du er våken, men det er det ikke alle som er.

Ikke alle vet at langt de fleste fiskefartøyer ned til noen få meter er registrert i Skipsregisteret hvor disse avtalene er tinglyst. Det skjer av og til at noen betaler en båt og tar med seg båten hjem, men de tenker ikke på at disse båtene må overskjøtes på samme måte som Hurtigruta "Trollfjord" eller hvilken som helst eindom på land og da må denne heftelsen slettes eller videreføres.

man skal også ta innover seg at om eierendringen ikke er gjennomført så kan det være at noen tar utlegspant i båten, det kan være seg alt fra manglende innbetaling av barnebidrag, skatt, moms, bunkers, reservedeler osv.

Det har skjedd at båter har skiftet eier flere ganger (spesielt små båter på under 10 meter) uten at det har blitt utferdiget, signert og tinglyst skjøte.

Om jeg ikke husker feil så er er det slik at alle båter er registreringspliktige i Skipsregisteret om de er over 15 meter, fritidsbåter kan registreres ned til 10 mener, men fiskefartøyer kan registreres ned til 7 meter.

Ved kjøp så sørg for finne ut om fartøyet har kjennesignal (selv på små fartøyer)og ring deretter til Skipsregisteret og hør om fartøyet er registrert, har vært registrert, og om det er slettet og av hvilken årsak det er slettet.

Når det gjelder navn på båtene så er det slik at på båter over 15 meter så må du søke om navneattest når du skal skifte navn (ingen båter i samme register kan da ha ett navn som ligner, og av og til er enkelte navn reservert) Når du har fått navneattest så bægjærer du navnet endret i Skipsregisteret på eget skjema, men det kan også gjøre på vanlig brev ark. (begjæring om endring av navn)

Ofte så står det beskrevet i kjøpekontraktene om selger skal beholde navnet eller om kjøper kan beholde navnet (dette gjelder i mindre grad på båter under 15 meter)

På båter under 15 meter så er det litt annerledes, du behøver ikke å søke om navneattest, dette har sikkert noe med at båter under 15 meter ikke er registreringspliktige, og av denne årsak så kan faktisk alle båter under 15 meter ha samme navn uten at dette er noe problem.

Litt det samme med fartøyets "hjemsted" på båter over 15 meter så tror jeg det er krav til at båtens hjemsted skal anføres på båtens, men jeg tror ikke det er krav til dette på båter under 15 meter.

Før det metriske system ble innført i Norge så var det 15,67 m/ 50 fot som var grensen

Alle fiskefartøy som er registrert i Merkeregisteret skal være merket med fiskerimerke.

Når det gjelder Kjennesignal som ikke må forveksles med fiskerimerke så er det i dag krav om dette skal innsveises eller innfreses i båtens lukekarm, men jeg tror at det tidligere også kunne settees andre steder.

Det som er helt sikkert er at ved tildeling av kjennesignal så blir fartøy under 15 meter tildelt et "Identitetsbevis og fartøy over 15 meter tildeles et "Målebrev" og på begge disse dokumentene så skal det stå beskrevet hvor fartøyets kjennesignal er inngravert.

• 4 måneder senere...
  • 4 år senere...

ser ut til at det har kommet nye regler omkring dette siste året. Det er ikke lett å finne ut hva som gjelder der ute i jungelen av regler, så det hadde vært fint å hørt litt fra folk som har tatt over strukturerte båter og prossessen rundt dette. Om det er "så enkelt" som å starte en forening for så å kjøpe en slik båt, burde det vel være plankekjøring, eller? I mitt tilfelle er tanken å ta over en strukturert sjark for å vedlikeholde og samtidig drive litt hobbyfiske. Muligheten for å kunne levere litt fisk/skalldyr for å finansiere drift av båten er også interessant. Noen som har gjort dette og har tips og råd å komme med?

Admin kunne sikkert også endret overskrift til å inneholde "strukturerte".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...