Jump to content

Windjammer 3. oktober - skal du delta?

bjoris

Recommended Posts

Ja, da nermer det seg årets regattahøgdepunkt i seilforeningen vår. Skal du delta? Ser ut til å bli kuling og regn i år også, men det er slik det skal være... Ser at SunFlyer er påmeldt, andre?

Invitasjon - Wartslia Windjammer 2009

Deltakerliste pr 28. sept - 32 til nå, men målet er 50!

Omtale i Seilmagasinet:

Seilmagasinet

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Sun Flyer satser på å toppe hele driten denne gangen med nyreparert spinnakerbom og nylappet storseil. Tar også en "angstfordriver" ombord på fredagskvelden. :lol:

Regner med en sosial helg på stord. Helt uten kabelferjer og andre skumle ting..

haha, dere har jo "gjort" kableferge trisket så vi er spent her nede på hva dere kommer til å finne på denne helgen:). Vi er klar, men "dessverre" blir det 40 årsdag i Hgsd på kvelden... Elendig planlegging. Gebursdag for minsten på fredagkveld, 2 år! Egentlig et under at en får tid til å seile, men det er rart med det når en bare prioriterer hardt, men i høst har det vært dårlig med regatta på FRI som nå på folkemunne kalles "BLÅMANN" :crazy:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Blåmann? Har du svarte prikker på seilene? Bare vent, får du mange nok ser det ut som carbonseil. :)

Fikk litt på det nye flott Granseilet mitt, men det skal gå bort med forsiktig kloring iflg Terje Wang. Jeg er som vanlig skeptisk, men har ikke fått prøvd så vi får håpe det ordner seg, liker dette dårlig så dermed fikk båten tilnavnet av far min:) Dette seilet bør impregneres for å stå på rulla over lengre tid i fuktig vær, nå har det jo vært ekstremt også i høst...

Sitte å lurer på om det er verdt å "ofre" nyseilet... Hvis det blir så kraftig vind går vi muligens med selvslåeren, men det er ikke optimalt samtidig som det er litt tøft å gå med medium styrke seil i så mye vind (Gran sier også at det er best egnet for bris, men skal tåle kuling)... Det er ikke så lett å bytte underveis da det nye seilet har èn lang spile på ca 6 meter...

Ser ut som vinden forandrer seg og minker omtrent når starten går. http://www.yr.no/stad/Noreg/Hordaland/Stor...e_for_time.html

Jepp, har notert meg det så nå har jeg vært nede å byttet seil.

Bjoris

du kan jo bare surre det nye seilet på rekken dersom du må bytte.

Jepp, problemet med å bytte seil underveis er at det nye seilet har en spile på ca 6 meter så det er mye styr å bytte, men nå går vi får nyseilet...

Sun Flyer hadde mange på ripa så vi:) plasseringsmessig "litt" før oss da antakelig, som kom i mål med revnet gennaker på siden av båten. Du skal lete lenge etter mer elegant målgang... Utrolig kjipt, ikke gikk det så bra ellers heller, men sånn er det. Av og til får en det bare ikke til. Vi slet med båtfarten hele veien og når vi rundte Illholmane og lenset nedover kom genoaen ned ca 5 cm så den har på ett eller annt vis ikke vært stram og må være mye av årsaken til at vi ikke klarte å få den båtfarten vi har blitt vant med på det nye seilet. Litt grodd i vannlinja også. Greit med gode forklaringer.

Ellers lærte vi jo at det er krevende å seile gennaker doubelhanded, det gikk fint med jevnt over 8 knop før siste jibb ved Ystøya, da tvinna den seg selvsagt rundt forstaget. Jeg var på fordekket og sleit som en makk for å få den løs fra forstaget, åpnet fallet uten at det skjedde en dritt og det så ut til at den hadde tvinna seg skikkelig fast helt oppe så jeg begynte å berge seilet med nødløstningen å tvinne den enda mer rundt forstaget for å ta vinden ut av den. Så kommer toppen ned bak ryggen på meg uten at jeg så det, når pølsa traff sjøen var det som å sette håndbrekket på, vi hadde ca 8 knop bare på storseilet da, og den måtte jo revne. Egentlig utrolig at den ikke revnet mer... Virker som om det er solid dette Fareast seilet, det har vært i sjøen og andre plassen før også...

Noen som vet om dette er kurrant å fikse? Revnet i to sømmer på opp og ned, på tverst er det da stoffet som er revnet litt på kryss og tvers... ca 1*1 meter revne, et stor hull som en ser av bildet, men ingen biter mangler ser det ut til...

image_553724823.jpg

Plasseringsmessig har jeg ikke sett noen liste på nettet enda iallefall... Vi kommer langt bak og er nok betydelig mer opptatt av at vi fikk ødelagt gennakeren enn at vi seilte dårlig

:) Nå stilte Sun Flyer i en noe vanskeligere klasse, men det var ikke lett å hevde seg i doublehandedklassen overall, jeg vil iallefall si at vi hadde hatt god bruk for flere folk både på ripa på kryssen og som en ser iallefall når vi seilte gennaker... Planen er å få gennakeren i orden fort sånn at vi kan få trent skikkelig på dette når vi seiler to, skal også få på en "pinne" på halsehjørnet på gennakeren slik at ikke skjøtet faller i vannet hele tiden. Det var der problemet begynte denne gangen, jeg måtte frempå for å få det opp så jibbet vi og det falt ned igjen, så måtte vi ta storseilet da vi kom nært land og når det var gjort var gennakeren fast i forstaget og vi kunne ikke gå lavere pga at vi var nært land, burde nok tatt ned strømpa, men det er ikke så lett på denne når det blåser så her er det mange muligheter for forbedringer. Dessuten står skjøteskinner til genoaen på hyttetake og løygang i cockpit høyt på ønskelisten. Når vi seiler bare to er det utrolig slitsomt for den som styrer storseilet, det må ut og så vinsjes inn med vinsjen på hyttetaket og i så vekslende vind er du ofte ikke ferdig å vinsje inn før det må ut litt og dette går for seint og ender med mange broacher... Det ble ikke så mange broacher denne gangen, men noen ble det, men du taper mye fart når båten går opp i vinden og du har stort rorutslag, det tar tid før båten går godt igjen. Vi slappet litt for mye av opp med Fjellberg og var ikke obs på en vindkule som kom, den sendte oss rett rundt så vi bakka fokka... himmel og hav hvor mye tid vi tapte på det, kompanjongen satt på ripa og hadde satt fast skjøte... Der var vi amatører, men det er tungt å sitte å holde skjøte hele tiden

Ved familieseilas ville jeg tatt ett rev og dermed ville ikke dette vært noe problem... Jeg ser for meg en avtagbar løsning for skjøte og vogn i cockpit... slik at vi på tur fortsatt kan ha dette på hyttettaket

Det var nok veldig likt, men vi kom i mål med drivankeret ute for å si det slik og registrerte knapt at vi gikk over linja og langt mindre andre rundt oss. De siste 10 minuttene hadde vi slitt som makker for å få ned gennakeren, som kjent gikk dritten i sjøen og revna. Den var full av vann og det var et h... å få den ombord, når vi endelig klarte det så var vi totalt utslitt begge to!

320en var veldig likt med oss, såpass var vi klar over, den var før hele tiden og vi hadde tatt den igjen når vi broacha så stygt ved Fjellberg. Den har nytt forseil og seiler med code 0 som han i motsetning til oss klarte å seile platt med og slapp derfor med så mange jibber som oss. Code 0en så også mye mindre ut enn vår gennaker og det kunne jo passet flott i den vinden. Så ut som den kunne rulles. Vi sleit med denne på Seilmakeren også, men da hadde vi selvslåeren. Jeg er ikke i tvil om at det er for stor forskjell på LYS på disse båtene, men det er nok vår som har for høyt LYS er jeg redd. Vi har nå droppet bom på gennakeren og kommer da ned på 1,22, men jeg tror 1,20 hadde vært mer fornuftig, husk at 1,22 da er uten spinnaker og genoa!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...