bjoris Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Brukte for langt tid på å regne nærmere på dette med LYS mellom disse to båtene så fikk ikke redigert det inn her var noe interessant og ganske overraskende: Det er selvsagt irriterende at vi ikke klarer å seile betydelig fortere enn en båt med nesten 0,1 mindre i LYS så jeg har vært å sett i polardiagrammene og ut fra disse tallene har jeg regnet på en ideel regatta. Dvs middelvind, halvparten kryss og halvparten bidevind/lens. Iflg polardiagrammene skal 350en gå ca 2 tideler raskere på kryss og ca 0,5 knop raskere på bidevind og lens. I en regatta der 350en bruker 100 minutt seiler den 11.02 nautiske mil i mellomvind. 320en har da 0,58 nautiske igjen som vil ta ca 6 minutt. Ser vi da på LYS med 1,22 som utg.pkt for 350en vil 320en få samme resultat med 1,15 så i denne ideelle verden stemmer LYS tallene forbausende bra...:) Her er det nok bare skjerpings som må til og vi må nok ett hakk opp på forberedeser også, studerte skjegget i vannlinja i dag og det er nok 3-5 cm langt og slikt ødlegger også mye... Skuffende VC17,men antakelig ble det smurt for tynt på i år. I fjor holdt det i ett helt år... Merk også at mesteparten av denne regattaen gikk på opp mot skarpkryss og dermed sliter 350en mot 320en...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Merk også at mesteparten av denne regattaen gikk på opp mot skarpkryss og dermed sliter 350en mot 320en...:) Rart. Selv irriterte det meg at det nesten ikke var kryss. Seilte ikke vi samme regatta? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
moosewine Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Gratulerer Sun Flyer! Endelig slo dere den Italienske billigbåten! Sitér dette innlegget . Link to post
JGH Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Nåja, den mafiabåten me like å slå var ikkje med, skipperen prioriterte visst ferie før regatta. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Rart. Selv irriterte det meg at det nesten ikke var kryss. Seilte ikke vi samme regatta? Sleit du med høyden eller? ;) JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Endelig slo dere den Italienske billigbåten! Det var feil italiener. "Il Primo" (eller Il Sisto som jeg kalte den utover kvelden..) er ikke på langt nær så spisset "Scirocco 3" som dessverre ikke var der. Sleit du med høyden eller? ;) Ikke egentlig. Vi brukte kun makshøyden like etter start. Vi burde nok gått litt høyere på andre legget siden vinden dreide i mot på slutten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Ikke egentlig. Vi brukte kun makshøyden like etter start. Vi burde nok gått litt høyere på andre legget siden vinden dreide i mot på slutten. Måtte dere slå? Eller hadde du nok i banken? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Både vi og "Apex" måtte slå. "Gleden" som kom bakfra hadde skjønt det tidlig nok og sto rett opp. Det burde vi også gjort. Det var vel lettere for dere som lå så langt bak å se dette. Mange ulemper med å ligge helt framme, vet du. Men det skal vi kunne venne oss til.. :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Rart. Selv irriterte det meg at det nesten ikke var kryss. Seilte ikke vi samme regatta? Hehe, takk skal du ha:) Vi sleit med å få "standard" høyden i perioder så det føltes som jeg skriver "opp mot skarp kryss mesteparten av tiden" Ellers ble jeg veldig overrasket over det grønne flagget, det var det nok flere som ble..., men det hadde ikke blitt så veldig mye mer kryss andre veien heller når vi fikk tenkt litt på det. Men jeg er enig med deg, det var egentlig bare til Ystøya etter start, fra Hidle til Fluholmen og så siste strekket til Illholmane det var maks kryss... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Det var vel lettere for dere som lå så langt bak å se dette. Mange ulemper med å ligge helt framme, vet du. Men det skal vi kunne venne oss til.. :) Hehe, ser jeg må ta frem kikkerten neste gang... MEN, vi ha da fått premie for 2. plass, første premie siden vi begynte å seile regatta så vi kan ikke klage så trenger vi ikke snakk om hvor mange som deltok i denne klassen:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.