Jump to content

Bygge bad i båt, ønsker erfaringer og tips

Godthaab

Recommended Posts

Hei hei!

Som første innlegg her på det flotte forumet deres tenkte jeg å opprette en tråd som tar for seg baderommet i en båt. Jeg forsøkte søke litt på forhånd men fant ikke så mye om emnet.

Jeg skal igang med et seilskøyte prosjekt, mulig det kommer en prosjekttråd litt senere, og i den anledning tenkte jeg å høste inn litt erfaringer og kunnskap om oppbygging av bad i båt. Med muligheten til å kunne bo ombord i kortere og lenger perioder gjør at vi er interessert i å ofre litt plass for å få et forholdsvis stort bad ombord med dusj. Jeg har gjort meg opp litt tanker om hva som kan være gode løsninger, men vil gjerne høre deres. Kjør gjerne på med litt bilder av deres egne båter eller bekjentes. Hvor store gråvannstanker har dere med dusj ombord? Hvilke løsninger har dere gått for, og hvor godt fungerer de? :)

Mvh Erik

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Dette blir spennende å følge med på og seilskøyta vil vi se bilder av. Prosjekt-tråd...Jatakk :smiley:

Jeg funderte på å lage dusj i Skjælø. Toalettrommet har plass til en dusj og jeg vurderte de baderomsplatene som ser ut som fliser. Årsaken til at jeg ikke har gjort det, er at jeg da ville ha sperret tilkomsten ned i bunn i forkant av masten. Jeg liker å ha tilgang til alle spant og annet ned i de dype gjemmer :wink:

Kanskje kan det lages en tett dørk som er lignende bunn på et duskabinett som kan flyttes/skrues løs om en ønsker det?

Har dusj i Sandefjord. Her er dørk av et tett materiale (vet ikke hva som er brukt) med avløp ned til gråvannstank.

Velkommen ombord :cheers:

Min første tanke er å bruke gulvbelegg (for våtrom sjølvsagt) på vegger og gulv....over alt.

Dette kan du få fagfolk til å sveise, eller du kan lime/fuge det med tec-7. (min lokale gulvlegger gjorde det hos oss og seier det er godkjent)

Du kan lage vegger i skikkelig vannfast finèr, som kan bøyes etter skutesida, og vil få finere form på badet, og bedre utnyttelse en ved bruk av ferdige "flise"plater. Meiner eg då :smiley:

Lufing er viktig + vifte til å suge ut.

Toalett i eget rom om det er mulig i større båter....heller to små separate rom, en eit større. Dersom det er kun en "bruker" er det selvsagt ikkje nødvendig å dele de.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du får kjøpt beholder til gråvannet med innebygd automatisk lensepumpe som pumper vannet ut etterhvert som beholderen fylles, via en slange og gjennomføring gjennom skutesida. Skal selv montere en slik etter en oppgradering av badet med ny membran av vinyl og nye fliser på gulvet.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du får kjøpt beholder til gråvannet med innebygd automatisk lensepumpe som pumper vannet ut etterhvert som beholderen fylles, via en slange og gjennomføring gjennom skutesida. Skal selv montere en slik etter en oppgradering av badet med ny membran av vinyl og nye fliser på gulvet.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Takker for koselig respons og gode tips. Skal fikse noen bilder når jeg får kameraet tilbake fra reperasjon.

Kanskje kan det lages en tett dørk som er lignende bunn på et duskabinett som kan flyttes/skrues løs om en ønsker det?

Dette er hva jeg har tenkt på også, med skinner som går innenfor karmene til et slags dusjforheng. Hva som skal på vegg mot skutesida og delevegg er jeg ikke helt sikkert på ennå. Men det er vel plenty av muligheter her også. Med god utluftning burde det være en trygg løsning.

Hva synes dere om seperat wc? Jeg tenker som så at man oppnår større romfølelse av å ha alt i samme rom, samtidig som det har sine fordeler å ha et eget rom til klosettet. Meninger om dette? Hva har/ville dere valgt?

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...