Jump to content

Volvo Penta D2 40 fra 2008 spytter blårøyk. Hva kan være feil ?


Rastløs

Recommended Posts

I min nye ( 1 år gamle) seilbåt med svensk motor begynner det å spy blårøyk ved pådrag. Motoren har gått ca 300 timer ( Ja jeg vet det er utrolig mye for en båt som har vært på vannet kun siden Juni i fjor) I flg. forrige eier ble alle oljer og filtere byttet nå i vår.

 

(Jeg har har båten kun få uker, men jeg har en mistanke at den bruker litt olje)

 

En ny og moderen motor skal vel ikke "lukte" og spy ut blå røyk ved litt belastning ?

 

Forslag til feilkilder ?

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koksede stempelringer, hvor smøreringen(e) har satt seg. Grunnen KAN være hard bruk av motoren og/eller manglende varmkjøring og/eller bråstopping av motor rett etter hard belastning.

 

Bare noen tenker....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

I Motoren har gått ca 300 timer ( Ja jeg vet det er utrolig mye for en båt som har vært på vannet kun siden Juni i fjor)

.............

Forslag til feilkilder ?

 

Ja, i hvertfall når det er en seilbåt. Hvor mange timer har seilet gått? :wink:

 

Fra spøk til alvor. Det er vel ikke normalt at slikt skal skje så jeg hadde kontaktet nærmeste VP forhandler for sjekk av motor før jeg hadde kjørt mer med den.

På så ny motor er det bare å reklamere.

Link to post
Share on other sites

Svart røyk ved pådrag er et av kjennetegnene en del beskriver som har hatt injectortrøbbel med D4. Er den ellers fin i gangen? Har du hatt feilmeldinger? Men om det er blårøyk det er snakk om er det trolig oljeforbruk det er snakke om. Uansett garantisak. Ville uansett fått det sjekket så snart som mulig. Fint om du melder tilbake her når problemet er kartlagt

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke annet en oljetrykk og temperatur alarm på denne Shibaura motoren.. Det er vel mekanisk innsprøytning på denne motoren som de andre små dieselene (D1 og D2) fra Shibaura som Volvo selger.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...Motoren har gått ca 300 timer ( Ja jeg vet det er utrolig mye for en båt som har vært på vannet kun siden Juni i fjor)

 

Det er egentlig ikke så mye på en seilbåt. Vi har 280 på telleren vår nå og båten ble hentet i Tyskland i april i fjor. Hjem gikk den 50 timer. En kan jo bare se på bloggen vår, vi seiler så godt som hver gang vi er utpå, men så blir det fort timer av det når det er stille eller en skal hjem til fastsatt tid etc. F.eks gikk det 15 timer motorkjøring i forbindelse med Seilmakeren Doubelhanded!!! (til og fra, ja :wink: )

 

Lykke til med motoren, det skal selvsagt ikke være slik...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

- er vel trolig nærmere et svar nå: Jeg fikk fatt i forrige eier. Han fortalte at han skiftet olje i fjor høst. I år har han kjørt 200 timer ( og hatt 11 ukers sammenhengende seilferie den heldiggrisen ) Det kan vel være så enkelt at oljefilteret begynner å bli godt brukt, slik at alt løser seg ved den vanlige servicen.

 

- Service skal taes i dag, så da vet jeg vel endelig svar.

Link to post
Share on other sites

Har du fått noe svar? Blir interessant å høre, syns jo det virker veldig rart om det er tett oljefilter. Motoren er ny, jeg kjørte min nå 160 timer på ett år og olja så jo ut som den kom rett fra kannen... Det gjør det jo på nye motorer. Dessuten er det vel ikke uvanlig med 250 mellom oljeskiftene? Vel, gi oss svaret når du vet!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

At olja så ut som den kom rett fra kana høres underlig ut. Har ikke sett en eneste diesel som selv med få timer, ikke har svart olje ved oljeskift.

 

Skiftet akkurat på min D6 og det er stor forskjell på olje av og olje på. Slik er det jo også selv på disse CR-motorene med oljekapsitet på 20 liter.

Link to post
Share on other sites

Motoren er ny, jeg kjørte min nå 160 timer på ett år og olja så jo ut som den kom rett fra kannen...

Har hørt mye om Volvo marine motorer opp i gjennom åra men at olja ser ut som ny etter 160 timer kjørt er nesten toppen av kransekaka. Regner med at motoren blir kjøpt av Volvo og stilt ut på museet i Gøteborg for fremtidig beskuelse.

Link to post
Share on other sites

Her er bildet jeg tenker på når jeg sier at den ser ut som om den kommer rett fra kanna. Bildet er tatt etter 132 timer, den så nett lik ut denne gangen (muligens en tanke gråere) når vi nå byttet på 275 timer, altså ca 150 timer etter forrige skifte for 1 år siden. Antakelig ville dunken med all spillolje sett noe mørkere ut enn ny, ser den:). For ordensskyld, jeg har Yanmar ikke VP. Når jeg sier at den ser ut som ny så referer jeg til min Ford S-Max. Der er olja beksvart med en gang jeg har fått ny olje på... det var liksom referansen..., men jeg har nå hatt en del motorer oppgjennom tidene, men aldri en som har hatt så fin olje etter mange timer på motoren, men jeg har heller ikke hatt andre helt nye dieselmotorer enn denne og S-Maxen sin 1,8 TDCI. S-Maxen har vært mørk helt siden ny... Tdcièn er en CR, mens Yanmaren er en enkel forkammer motor uten turbo

olje_foer_oljeskift_135_timar.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Til neste år er det oljeskift og da gjør jeg det selv så vi får se da, i fjor og i år har vi hatt service på verksted og da har de gjort dette. Bryr meg lite om dette, men det er jo deilig at det ser nytt og fint ut, så kan jeg jo leve i denne troen ett år til:) Det må jo uansett være stor forskjell da den på bilen er så mye sortere på bilen enn i båten???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

begynnte og lure om dette var fra VP ja.... :lol::lol::lol: Men at det er slik på Yanmar er ikke overaskende.. ser det samme på Toyota motorer selv etter 200 000 på tellern og oljeskift hver 15 000 så er olja tilnæmet som honning.. har vel noe med toleranser i produksjonen og gjøre tenker jeg :giggle:

 

Riskoker motorer bruker sjeldent olje og de går som symaskiner og er tette og fine ALLTID.

 

Ønsker meg Yanmar igjen jeg :yesnod:

 

Ang D2 så er dette perkins motor hvis jeg ikke husker feil og en vanlig diesel ikke Cr. Snodig at den har blitt sånn.. tyder på knekte dyser eller at forrige eier har skamkjørt den på kald motor og du har fått oljeforbruk av dette med tilhørende gjennomslag.. Uff håper det ordner seg uten de store kostnadene.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja ja. Nå er service foretatt. Kjølevannet går nå ut uten "eimen av eksosstank" .

 

I flg servicemannen hadde han kun byttet olje og filtere og gjort noen ørsmå andre justeringer.

 

Om motoren fortsatt bruker olje får vi se i løpet uke, siden vi skal på en ukes høstferie nedover svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

I boka til min D2 står det at olja skal byttes etter 500 driftstimer så at den skulle være ferdig etter bare noen hundrede tiler tviler jeg stert på. Ojla på min motor har nå gådt 380t og ser fremdeles like fin ut og det er ikke antydning til røyk fra motoren og den er nå kjørt ca 1300 t. Tror i såfal at om du hadde fåt grårøyk pga olja etter bare noen hundrede timer må kvaliteten på den olja som har vært brukt vært elendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...