Jump to content

Dørkplater i åpen trebåt

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 26 fots tresjark som jeg driver vesentlig oppussing av, har blant annet bygd nytt overbygg og styrhus. Mye av sist vinter gikk med til dette så det ble ikke så mye tid til innredning o.l. Dørker og slikt gikk også rimelig fort unna. Her ble det sagt til gulvbord og skrudd isammen med lekter.

Dette burde forsåvidt være en grei løsning men jeg liker det bare ikke helt. Jeg vil helst ha hele plater og dette er muligens et prosjekt jeg vil starte på i vinter. Bytte ut dørken jeg har nå med plater, og gjerne forhøyde den litt.

Men over til det jeg egentlig skal spørr om. Hvilke plater kan isåfall brukes? Det jeg vet om selv er jo kryssfiner og aluminium.

Kryssfineren :

Veldig lett å forme

Billig

Lydløs?

Aluminium

Vanskelig å forme

Dyr

Ikke lydløs? (Redd det vil ligge å klirre??)

Ved disse kjappe utregningene ville jeg jo selvsagt gått for kryssfiner, men jeg er litt redd for at etter en sesong eller to vil kryssfineren være helt smuldret opp? Denne dørken står under ÅPEN himmel ikke noe kalesje over.

Hvordan oppfører kryssfineren seg om man maler den, smuldrer den fortsatt opp?

En mulighet er jo å plastre inn kryssfineren, men da blir det fort dyrere og mer tidkrevende...?

Hva mener dere? Andre tips?

Uanset hva du gjør; så ville jeg ikke vurdert å bruke aluminium i en trebåt. Det blir liksom feil for meg.

Jeg ville vurdert kvistfri furu eller gran som jeg skrur sammen i pasende størrelser med lister under. Deretter ville jeg mettet dem helt med rå linolje og terpentin og deretter kokt linolje før jeg eventuelt maler på oversiden.

Ikke helt vedlikeholdsfritt dette, men tar seg kanskje best ut i en trebåt? Og sikkert like holdbart som forskalingsplatene. Jeg brukte Owatrol 1 på bunntiljene i Tora, men det koster jo litt mer enn terpentin og linolje. Husk også å runde alle kanter. Da sitter overflatebehandlingen bedre.

Trykkimpregnerte bord burde også kunne vurderes, men da må en sortere bort alt med dårlig kvist. Blir som regel ikke mye igjen da. Til anlegg, rammeverk og lignende bruker jeg gjerne trykkimpregnert.

Pass på at du lager dørken slik at alle deler er lette å løfte opp (og evt. ta med hjem for vedlikehold). Motorkasse ol. bør ikke stå på dørkeplatene. Slikt bør stå på en egen ramme slik at det er lett å løfte dørkeplatene. Da jeg køpte Tora måtte jeg fjerne motorkassa og batteriet hver gang jeg skulle under dørken (som dessuten var noe skrammel). Ikke særlig lettvint!

Du kan hvordan det ble etterpå her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...