Sleipner93 Startet 28.September.2009 Link til dette innlegget Startet 28.September.2009 Hei! Jeg har en 26 fots tresjark som jeg driver vesentlig oppussing av, har blant annet bygd nytt overbygg og styrhus. Mye av sist vinter gikk med til dette så det ble ikke så mye tid til innredning o.l. Dørker og slikt gikk også rimelig fort unna. Her ble det sagt til gulvbord og skrudd isammen med lekter. Dette burde forsåvidt være en grei løsning men jeg liker det bare ikke helt. Jeg vil helst ha hele plater og dette er muligens et prosjekt jeg vil starte på i vinter. Bytte ut dørken jeg har nå med plater, og gjerne forhøyde den litt. Men over til det jeg egentlig skal spørr om. Hvilke plater kan isåfall brukes? Det jeg vet om selv er jo kryssfiner og aluminium. Kryssfineren : Veldig lett å forme Billig Lydløs? Aluminium Vanskelig å forme Dyr Ikke lydløs? (Redd det vil ligge å klirre??) Ved disse kjappe utregningene ville jeg jo selvsagt gått for kryssfiner, men jeg er litt redd for at etter en sesong eller to vil kryssfineren være helt smuldret opp? Denne dørken står under ÅPEN himmel ikke noe kalesje over. Hvordan oppfører kryssfineren seg om man maler den, smuldrer den fortsatt opp? En mulighet er jo å plastre inn kryssfineren, men da blir det fort dyrere og mer tidkrevende...? Hva mener dere? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Har du vurdert vannfaste finerplater av forskallingstypen? Ikke så vakkert, men tåler vann/sjø og varer i mange år! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sleipner93 Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Du tenker på den typen med slikt svart/brunt lag på toppen? Isåfall, disse blir vel kanonglatte når de får litt vann eller sjø på seg?? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Ubehandlet blir de nok glatte ja. Men de kan rubbes opp og males med "sandmaling" ( en god dekksmaling, strø fin sand i våt maling, la tørke, børst vekk løs sand, nytt malingstrøk oppå) Det gjorde vi med alu-dekket på storsjarken jeg var med på ei stund, det ble bra og holdt lenge. mvh janS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
NilsPils Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Uanset hva du gjør; så ville jeg ikke vurdert å bruke aluminium i en trebåt. Det blir liksom feil for meg. Jeg ville vurdert kvistfri furu eller gran som jeg skrur sammen i pasende størrelser med lister under. Deretter ville jeg mettet dem helt med rå linolje og terpentin og deretter kokt linolje før jeg eventuelt maler på oversiden. Ikke helt vedlikeholdsfritt dette, men tar seg kanskje best ut i en trebåt? Og sikkert like holdbart som forskalingsplatene. Jeg brukte Owatrol 1 på bunntiljene i Tora, men det koster jo litt mer enn terpentin og linolje. Husk også å runde alle kanter. Da sitter overflatebehandlingen bedre. Trykkimpregnerte bord burde også kunne vurderes, men da må en sortere bort alt med dårlig kvist. Blir som regel ikke mye igjen da. Til anlegg, rammeverk og lignende bruker jeg gjerne trykkimpregnert. Pass på at du lager dørken slik at alle deler er lette å løfte opp (og evt. ta med hjem for vedlikehold). Motorkasse ol. bør ikke stå på dørkeplatene. Slikt bør stå på en egen ramme slik at det er lett å løfte dørkeplatene. Da jeg køpte Tora måtte jeg fjerne motorkassa og batteriet hver gang jeg skulle under dørken (som dessuten var noe skrammel). Ikke særlig lettvint! Du kan hvordan det ble etterpå her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704 Redigert 29.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 JanS, dette med å strø sand i malingen tenkte jeg på selv også faktiskt. Det burde jo være mulig, men hvordan er endene på disse platene, er ikke disse åpne så kryssfineren vil svulmpe opp der? Den gjør kanskje ikke det visst den blir behandlet med maling? Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Hei, får jo slike plater med ru overflate påen side. Disse er i format 300x150 cm og 18 mm tykke .. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Kom med noen bilder da lettere og se hvordan det blir,må se helheten. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
JanS/EIR Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Sleipner 93: Mulig at det er flere kvaliteter av slike plastbelagte plater. Har hatt noen biter av plate liggende ute på kaia flere år (rotepave!) ikke antydning til svell. bert: hvem fører slike ru plater i handelen? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
opus Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Første jeg tenkte på var også disse røde forskalingslemmene. Har sett de platene med ru overflate brukt på alu byggnings-stillas. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Hei, kjøpte slike på Maxbo , fredrikstad 300x150 cm 18mm tykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.