Jump to content

Båttilhenger, hydrauliske bremser ikke lovlig i Norge?


sildåpote

Recommended Posts

Korrekt, på tilhengervogner under 3500kg totalvekt, tillates KUN påløpsbrems i Kongeriket.

Elektriske aktiverte, hydraulisk aktiverte, og luftstyrte, samt alle avarter og kombinasjoner av disse, tillates ikke.

 

I praksis betyr det at å få påregistrert en amerikansk båthenger på norske skilter, er nær sagt helt umulig.

Uten da å bytte alt av drag, påløp og bremse / akselsystemer.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Korrekt, på tilhengervogner under 3500kg totalvekt, tillates KUN påløpsbrems i Kongeriket.

------------

 

 

Suzuki

 

Av nyskjerrighet.... hva er årsaken til dette? Burde vel være bedre med ett hydraulisk system enn noe fastrustede stag og vaiere som ofte ikke virker?

Det er jo "ett par år siden" de fant ut at på biler fungerer hydrauliske bremser bedre enn mekanisk overføringer :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

" Spør aldri en byråkrat om meningen med en lov "

 

Liten saksopplysning; Det er ikke byråkratens oppgave å mene noe som helst om loven som sådan, kun sørge for at den blir fulgt! Stortinget er den lovgivende forsamling og hva en del der mener har jeg absolutt til tider litt problemer med å forstå, særlig når de ikke er helt edru og derfor snøvler og mumler litt! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder stag og wiere er det vel tatt høyde for at det ikke er fastrustet og er godt vedlikeholdt slik alt som ferdes etter vegen skal være.

 

Spiller ikke noen rolle hva slags bremsesystem du har hvis det ikke er i orden.

 

Tenkte å montere slanger som går inn i tromlene med en gardenakobling på hengeren min,slik at jeg enkelt får spylt vekk evt. saltvann etter hver tur.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hydrauliske tilhengerbremser haddde en kamerat for 30 år siden. Var sikkert godkjent da.

Men, det ble lav pedal, og dårligere bremser på trekkvognen når bremsetrykket plutselig skulle fordeles på 2 ekstra sylindere.

Dessuten er det vanskelig eller umulig å vite om hengeren blokkerer før trekkvognen. Blokkerer hengeren først, og du bremser i sving, ja, da går det rett ut. Med "ræva" først.........

Link to post
Share on other sites

Synd det ikke er lov med hydraulisk påløpsbrems, for den mekaniske suger. Ikke få som har rustet fast i tromlene, og hydraulisk masterpumpe i draget i stedet for wire burde jo være mere vedlikeholdsfritt :smiley: Kan kolbe dette gjennom en lastavhengig ventil..

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvis bremsene på en tilhenger henger fast, eller ikke virker som de skal, skal vel strengt tatt ikke hengeren brukes :nonod:

 

En tilhenger som får det vedlikeholdet den har krav på varer nesten evig. Jeg har en 1967 modell Mjørud henger som alltid har blitt lagret innendørs, og godt vedlikehold. Denne er god som ny.

Har også en 1983 modell boggi varehenger med brems. Bremsene på denne virker utmerket godt. Hengeren har fått gjevnlig vedlikehold, og bremsene er blitt justert minst en gang i året. Avhenger litt av kjørelengde.

 

Lar dere hengere stå utendørs med håndbrekket på varer ikke bremsene lenge, men det er ikke mye insats som skal til for at systemet blir nesten evigvarende... :yesnod:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Synd det ikke er lov med hydraulisk påløpsbrems, for den mekaniske suger. Ikke få som har rustet fast i tromlene, og hydraulisk masterpumpe i draget i stedet for wire burde jo være mere vedlikeholdsfritt :smiley: Kan kolbe dette gjennom en lastavhengig ventil..

Ja, det låter bedre, med hydraulisk påløp. Løsningen kameraten hadde var sammenkobling direkte, og med en eksta tank bremsvæske i koblingen for ikke å få luft i systemet. Masse dill......

Link to post
Share on other sites

Liten saksopplysning; Det er ikke byråkratens oppgave å mene noe som helst om loven som sådan, kun sørge for at den blir fulgt!

 

1. Beklager at jeg dro offentlig ansatte over en kam, og kalte alle byråkrater. Jeg er gift med en, og burde vite bedre. :rolleyes:

2. I nær sagt alle saker der et regelverk skal forvaltes, er det lagt inn rom for skjønn.

Dette gjør at man enkelte steder f.eks får godkjent ombygde MC Choppere, motorbytter i bil og andre " regelmessige forandringer " mens man andre steder ikke får godkjent de samme endringene.

Eller at en person som er mottager av sosialhjelp i en kommune, ikke får et rødt øre i en annen.

Eler at man ett sted får bygge hytte 5m fra vannkanten, mens man i en annen får avslag.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

2. I nær sagt alle saker der et regelverk skal forvaltes, er det lagt inn rom for skjønn.

 

Usikker på om det bevisst er lagt inn skjønn, kanskje det rett og slett ikke er mulig å lage et regelverk som er så presist og så omfattende at skjønn kan utelukkes? Eller at det ikke er ønskelig med så klare regler for disse vil da bli så firkantete at det man egentlig kunne klart seg med et eneste ord - NEI?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synd det ikke er lov med hydraulisk påløpsbrems, for den mekaniske suger. Ikke få som har rustet fast i tromlene, og hydraulisk masterpumpe i draget i stedet for wire burde jo være mere vedlikeholdsfritt :smiley: Kan kolbe dette gjennom en lastavhengig ventil..

 

Tja, det som tar livet av bremser på tilhengere er jo strort sett ikke-bruk, og etter det jeg har latt meg fortelle tåler mekaniske trommelbremser ikke-bruk bedre enn hydrauliske saker. Bare se på hvor mange biler med skivebremser bak som må byttes etter få år fordi det henger og fordi bakbremsene knapt brukes ved vanlig kjøring.

Link to post
Share on other sites

Bare som en digresjon: Alle lastebiler/trkkvogner har pneumatisk bremsesystem på både bil og henger og denne teknikken fungerer helt fantastisk. Bare synd vi ikke har samme systemet på personbiler.

Dette gir også mulighet til individuell styring av brems til hver aksel, kjent som "strekk-brems" på vogntog. Man benytter en egen spak for å bremse bakerste aksel på hengeren om vogntoget truer med å sakse. Dette er dog mest nødvendig fordi man har styrende aksel forran på hengeren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1967 modell Mjørud henger

 

Jeg har også en "Mjørud" henger som jeg kjøpte i vår og restaurerte. Men den har ingen bremser da disse var fjernet helt. Det jeg lurer på er om du vet hvilke bremser som passer på denne typen henger? Skulle så gjerne ha montert inn nye bremser.

 

p6270159.jpg

 

p6270160.jpg

 

p7050181.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Bare som en digresjon: Alle lastebiler/trkkvogner har pneumatisk bremsesystem på både bil og henger og denne teknikken fungerer helt fantastisk. Bare synd vi ikke har samme systemet på personbiler.

Dette gir også mulighet til individuell styring av brems til hver aksel, kjent som "strekk-brems" på vogntog. Man benytter en egen spak for å bremse bakerste aksel på hengeren om vogntoget truer med å sakse. Dette er dog mest nødvendig fordi man har styrende aksel forran på hengeren.

?????????????????????????


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

?????????????????????????

Sakset fra Wikipedia:

Digresjon (fra latin: avvik, det å gå bort, av dis- og gradi 'gå') er et sidesprang fra et hovedemne.

 

Altså, et lite sukk fra meg om at det ikke er luftbremser på personbiler slik at man kunne benytte det også på tilhengenen, men altså en digresjon som jeg begynte inlegget med Fru Jacobsen :flag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alle vogntog jeg har sittet bak rattet på (kjørte fra 1989-1992) har vært utstyrt med strekk-brems. Det er en trinnløs spak som slipper trykkluft til bakre akselen på hengeren for å "strekke" ut ved fare for "saksing" ved nedbremsing. Det er kun bakerste aksel på henger som kan styres uavhengig av de resterende akslene.

 

Nå er vel dette erstattet av EBS. Dette er et elektronisk bremsesystem for lastebiler som kontrollerer luftbremsene på et vogntog og gir riktig fordeling av bremsekraften mellom aksler og mellom bil og tilhenger. Dette forhindrer for eksempel at vogntoget kan få en ukontrollert sleng(saksing).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alle vogntog jeg har sittet bak rattet på (kjørte fra 1989-1992) har vært utstyrt med strekk-brems. Det er en trinnløs spak som slipper trykkluft til bakre akselen på hengeren for å "strekke" ut ved fare for "saksing" ved nedbremsing. Det er kun bakerste aksel på henger som kan styres uavhengig av de resterende akslene.

Har kjørt tunge kjøretøy i mange år , men aldri hørt om det du kaller strekkbrems

Men jeg ser jo poenget ditt men det tror jeg aldri har vært en lovlig versjon av systemet

 

Men det var / er ikke tillat nå med egen hengerbrems (men det er snakk om at den kommer tilbake) :tongue:

, men den henger bremsen skulle virke på ALLE hjul på henger/semi .

Hvis den virket på bare bakerste aksel så er det noen som har mekket spesialversjon .. :saint: .

 

I dag er det stort sett ABS og i de nyeste versjonene er EBS også kommet

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...