Polarn Startet 29.September.2009 Link til dette innlegget Startet 29.September.2009 Muligens diskutert her tidligere, men jeg tar det opp igjen. Etter naboloven, kan en båt i egen hage være til ulempe for naboene? Tenker da på om båten plasseres slik at den ikke hindrer almen ferdsel eller er støyenede i forhold til presenning, skygger for sol o.l. Hva er deres mening? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
trikkern Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Korttidslagring på slike premisser som du beskriver på egen eiendom er lov. Det kan derimot være restriksjoner på å bygge hus eller telt over båten i noen sammenheng. F.eks. om man setter opp provisorisk hus/telt over båt som skal restaureres over mer enn to år skal man byggemelde. Slik beskjed fikk jeg på Teknisk Etat i kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Det kan også være reguleringsbestemmelser som sier noe om dette. Ikke uvanlig i mange nyere boligfelt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Det har vært oppe mange saker, særlig langs Sørlandskysten, der båter i hagen hos naboen tar utsikt. Kjenner konkret flere tilfeller hvor man er nektet å ha båt i egen hage. Slik jeg opplever det, er dette klart innskjerpet i senere år. Har hyttetomt nær Lyngør og i reguleringsplanen for dette området er det eget punkt for opplag av båt på egen tomt.... Grunneiers rettigheter blir tynnere og tynnere I 100m beltet langs kysten er det også klare føringer. Redigert 29.September.2009 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Båter i haver i tett bebygde boligområder er noe dritt. Båter bør lagres på dertil tilhørende opplagsplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Noen av naboene ble litt skeptiske til båtopplaget til Olsen i andre etasje.... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Polarn Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Ja. da har min båt nettopp havnet i hagen. Det er tett boligområde, men båten er skjermet fra 3 kanter av hekk, garasje og huset. Synes bare fra den ene siden heldigvis. At båter bør lagres på mer egnede steder er jeg helt enig i, men for meg blir dette trolig bare engangs lagring. "Trolig" Forhørte meg også med kommunen og de sa at så lenge båten ikke sperrer almen ferdsel eller er til vesentlig ulempe for naboene så er dette helt greit. Deilig med båten hjemme må jeg si, ellers har jeg lang reisevei for å komme til båten. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Noen av naboene ble litt skeptiske til båtopplaget til Olsen i andre etasje.... Ja særlig Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TwinCab Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Kommunaldepartementet har laget et rundskriv som bl.a. omhandler dette (fritidsbåt på bebygd eiendom) http://www.regjeringen.no/upload/kilde/krd...hus_pa_vann.pdf Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Gikk båttransporten bra Polarn? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Polarn Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Ja den gikk strålende tom-ass. Torgeir er en hyggelig mann som prater en del, hehe. Han får flere transport jobber av meg i fremtiden, helt klart. Det kan jeg takke deg for Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 For plassering av fritidsbåt på bebygd eiendom ligger det imidlertid en begrensning i at det kun skal være vinteropplag, men unntaket vil gjelde selv om en båt plasseres i vinteropplag år etter år. Kun vinteropplag ja, med andre ord så kan man ikke ha båten stående år etter år fast da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
SandAnker Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 I kommunen jeg bodde før sa bygningsrådet at utsikt ikke er en rett, men er en variabel gode Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg tror at det er forskjellige regler for ulike kommuner. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Og sågar innenfor den enkelte kommune! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 I kommunen jeg bodde før sa bygningsrådet at utsikt ikke er en rett, men er en variabel gode Handler vel mye om sunn fornuft. Ingen personer med sosiale antenner setter en båt i hagen som tar utsikt fra naboen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Draco24styling Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 å hva er utsikt i et byggefelt, badet til naboen? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Seilaren Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 De fleste vestlandsbyer jeg har besøkt er bygget i fjellsider eller over hauger. Mange av bydelene her i byen har utsikt i en eller annen retning. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
dieselfan Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 ..naboen over veien har en sværing stående i hagen, han har satt den nærmest veien, lengst mulig fra eget hus. Litt uheldig for oss tre på den andre siden... men alt har sin forklaring. Han kommer hjem fra jobb, så går det max 2 timer før det blir høylydt inne, så flykter gubben rett i båten, klart vi ikke kan si noe på at han MÅ ha båten lengst mulig vekk fra huset. Gode naboer bør vise forståelse for slikt...... Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Handler vel mye om sunn fornuft. Ingen personer med sosiale antenner setter en båt i hagen som tar utsikt fra naboen. Liker du ikke naboen, kan du jo plante et tre, gjødsle det kraftig vops, er utsikten borte Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det skal søkes om midlertidig tiltak( ihht. Plan og Bygningsloven med situasjonsplan) til Teknisk Etat i Kommunen du bor i, det skal ikke sendes nabovarsel. Da kan du søke inntil 2 år. Av erfaring er dette lurt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.