Jump to content

Båt i hage, kan det være en ulempe for nabo?

Polarn

Recommended Posts

Muligens diskutert her tidligere, men jeg tar det opp igjen. Etter naboloven, kan en båt i egen hage være til ulempe for naboene? Tenker da på om båten plasseres slik at den ikke hindrer almen ferdsel eller er støyenede i forhold til presenning, skygger for sol o.l. Hva er deres mening?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det har vært oppe mange saker, særlig langs Sørlandskysten, der båter i hagen hos naboen tar utsikt. Kjenner konkret flere tilfeller hvor man er nektet å ha båt i egen hage. Slik jeg opplever det, er dette klart innskjerpet i senere år. Har hyttetomt nær Lyngør og i reguleringsplanen for dette området er det eget punkt for opplag av båt på egen tomt.... Grunneiers rettigheter blir tynnere og tynnere :crazy:

I 100m beltet langs kysten er det også klare føringer.

Redigert av dieselfan (see edit history)

Ja. da har min båt nettopp havnet i hagen. Det er tett boligområde, men båten er skjermet fra 3 kanter av hekk, garasje og huset. Synes bare fra den ene siden heldigvis. At båter bør lagres på mer egnede steder er jeg helt enig i, men for meg blir dette trolig bare engangs lagring. "Trolig" :lol: Forhørte meg også med kommunen og de sa at så lenge båten ikke sperrer almen ferdsel eller er til vesentlig ulempe for naboene så er dette helt greit. Deilig med båten hjemme må jeg si, ellers har jeg lang reisevei for å komme til båten.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

For plassering av fritidsbåt på bebygd eiendom ligger det imidlertid en begrensning i at det kun skal være vinteropplag, men unntaket vil gjelde selv om en båt plasseres i vinteropplag år etter år.

Kun vinteropplag ja, med andre ord så kan man ikke ha båten stående år etter år fast da.

..naboen over veien har en sværing stående i hagen, han har satt den nærmest veien, lengst mulig fra eget hus. Litt uheldig for oss tre på den andre siden... men alt har sin forklaring. Han kommer hjem fra jobb, så går det max 2 timer før det blir høylydt inne, så flykter gubben rett i båten, klart vi ikke kan si noe på at han MÅ ha båten lengst mulig vekk fra huset. Gode naboer bør vise forståelse for slikt......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...