Jump to content

Hvordan virker "volvo-leppa" pakkboksen?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har per i dag en slik boks (dvs hadde -den er nå ute av båten):

 

aksel.jpg

 

Denne går det vann inn på (det hvite røret). Denne skulle i utgangspunktet pakkes om - men de som skulle gjøre dette foreslo i stedet ombyggning til vedlikeholdsfri løsning som var veldig enkelt å gjøre (akslingene er likvel ute - skiftes). Valget sto mellom en vedlikeholdsfri løsning med bruk av vanntilførselen, eller en "volvo-leppe". Nå har jeg gått for vovlo-leppa, men lurte litt på hvorledes denne virker. Jeg antar vannet i dagens boks har en kjølende effekt, og at Volvoleppa da ikke har behov for kjøling? Og den har ikke behov for mer fett-tilførsel enn en liten dash en gang i sesongen. Men den må luftes når den har vært på land. Hvor lenge varer en volvo-leppe før gummien blir for stiv?

Link to post
Share on other sites

:blush:

 

Jo - bilder av endelig løsning skal komme. Venter fremdeles på deler, så det drøyer ut litt. Folka som skal montere denne leppa vil la eksisterende vanntilførsel være inntakt for å sikre kjøling av gummien.

 

De mener at volvo-gummien "passer perfekt" for den gamle boksen som er avbildet over, så jeg venter jo spent på dette. Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette festes sammen, men det får jeg snart svar på. Blir godt å få det tørt :smash:

Link to post
Share on other sites

:blush:

De mener at volvo-gummien "passer perfekt" for den gamle boksen som er avbildet over, så jeg venter jo spent på dette. Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette festes sammen, men det får jeg snart svar på. Blir godt å få det tørt :smash:

Jo, da kapper de av festeørene til presshylsa og blir sittende igjen med en sylinder som de trer volvokondomen over. Sikres med to slangeklemme. Genial enkel løsning som varer i maaange år, og fullstendig tett.

Jeg stiller meg allikevel skeptisk til å beholde den gamle vannsmøringa. Systemet er vel ikke beregnet på særlig store trykk fra innsiden? Mulig det funker, og skulle det begynne å lekke er det bare å blende av vannsmøringa.

 

Jeg monterte en slik løsning på en gammel båt jeg hadde, og hadde denne i tre år. Lakk ikke en dråpe. Båten ble solgt til en kjenning av meg, og så vidt jeg vet sitter den der enda, 6 år siden. For å sikre seg sier allikevel Volvo at du skal bytte hvert 3. eller 5. år

 

Kluet er å sørge for at leppene invendig har vannsmøring hele tiden og ikke går tørr. Kort tid med tørrkjøring, og løpet er kjørt. Smør med vannfast fett og press ut all luft til det kommer vann ved utsett på våren er alt som trenges.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen formening om hvor mye trykk det blir at vanntilførselen - eller hvor mye vann-strømning som er nødvendig for tilstrekkelig kjøling. Kikket på brosjyren til Volvo og der skriver de at det i en del tilfeller blir nødvendig med separat vanntilførsel, men det sto ikke noe om i hvilke type tilfeller eller konstruksjoner det er.

 

At noen har gode erfaringer med lignende ombygging gleder meg å høre :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde min første tur med de nye pakkboksene denne uken. Montørene hadde gjort en feil slik at kun den ene hadde tilleggs-tilførsel av vann, og den andre ikke. Den som ikke hadde ble altfor varm og lakk (veldig varmt) vann når den var varm - men sluttet å lekke når den ble kald. Montørene skal skifte denne leppa når båten kommer ut av vannet. iflg montørene har min båt "hurtigroterende aksler" og må ha egen vanntilførsel for å sikre kjøling til leppa.

 

Før:

aksel.jpg

 

Etter:

volvoleppa.jpg

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se av bildene har montøren bare endesnudd den yttre flensen på pakkboksen din, tredd kondomen over og sikret med to slangeklemmer? Enklere kan det vel neppe gjøres.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enkel og grei - vel vel. Det ligger nye akslinger, foringer etc og diverse annet forarbeid i løsningen :smiley:

 

Ad lekkasjen under kjøkkelgulvet: De skjærte opp kjøkkelgulvet - og tok ut en septik-tank som var gjennomtæret før de fikk ordnet det - det var nok en gammel skroggjennomføring (eller en mindre skade) som var tatt vekk og tettet med enkel sparkel uten vanntett forsegling. Skroget hadde trukket mye vann i et litt større område, og et lite området rundt hullet var helt mykt og måtte klippes vekk - så det ble slipt ned, tørket og lappet igjen, og så ble det ny septik og gulvet lagt på plass igjen. Så nå håper jeg det blir bra. Selvom det var trukket en del vann i skroget så var det ikke osmose - de påsto at Fairline i en periode hadde brukt en eller annen vann-resistent greie i glassfiberen på den tiden og at det nok var det som hadde begrenset omfanget og hindret osmose. Han som lappet det hadde jobbet med båttypen hos Fairline på slutten av 80 tallet, så jeg håper det er gjort med høy kvalitet :smash:

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kluet er å sørge for at leppene invendig har vannsmøring hele tiden og ikke går tørr. Smør med vannfast fett og press ut all luft til det kommer vann ved utsett på våren er alt som trenges.

 

Med teskje :wink: ,

hvordan luftes og smøres det?

 

 

Vurderer denne pakkboksen, men når ikke fram til pakkboksen forfra over motoren.

Ved skifte av pakkboks må jeg tømme benken ute i cockpit, klemme meg nedi der,

demontere batteriene og skru ut en bakplate.

For så kunne klemme en hånd eller to inn til pakkboks bakfra.

 

Ved selve skifte er det greit å måtte gjøre denne jobben, men ikke hver vår for å få luftet og smørt. :nonod:

 

 

-Mangler vel ca 30cm for å nå fram til pakkboksen forfra. Kan f.eks en slik klype eldre mennesker bruker til å dra på seg sokkene kunne fungere til å lufte?

 

-Ideèr til smøringen, en slik patronpistol rekker muligens fram?

Hvor får man vannfast fett som passer patronpistol?

Link to post
Share on other sites

opus: Med det opplegget du skisserer her høres Volvokondomet ut til å være en særdeles dårlig løsning! Gå heller for en fett eller oljesnurt løsning med slange/rør opp til et mer tilgjengelig sted! Jeg har fettkoppen i ene cocpitbenken, lett tilgjengelig. En helt grei løsning, gir den en halv tørn tre-fire ganger i året...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er riktig. Smørefettet er nok bare der for å 'redde' leppene før de får skikkelig vannsmøring, eventuelt gi smøring til atmosfæresidens leppe. Leppen på sjøsiden vil bli smurt av sjøvannet. Der er grunnen til at det er så viktig å lufte pakkbosken når båten har vært en tur ute av vannet og hyserøret har rent tomt. Ergo skal det ikke være fett på sjøsiden av innerste leppe.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Har nå hatt disse volvo-leppene en liten stund. Overrasker meg at det kommer litt luft i dem ved grov sjø. Sikkert luft i kjølevannet generelt da. Har nå vent meg til å trykke på dem/ lufte dem etter turer i grov sjø, og da kommer det en del luft ut. Men fullstendig tørre er de ellers. Ikke en dråpe.

Link to post
Share on other sites

Luft kan forekomme hvis hylserøret ikke er tilstrekkelig vinklet under gange relativt til sjøen, og/eller hvis hastigheten er for høy, slik at vannet blir sugd ut av hylserøret. Snakke eventuelt med en volvoforhandler om dette. Hulda går ikke mer enn maks 9- til 10 knop, og da kun over korte distanser for seil. Vanlig fart for motor er mellom 5- til 7 knop. Jeg har aldri hatt et gram luft i systemet. Tetningen trengr vann for å kunne fungere korrekt over tid. Sjekk at du ikke ligger på utsiden av designkriteriet for denne tetningen. Andre tetninger har vann inn (blant annet fra kjølesystemet) for å avhjelpe undertrykk forårsaket av høy fart.

Link to post
Share on other sites

Hei. Mine volvo-lepper får tilført kjølevann fra motoren / girenes kjølevann. Så jeg vil gjette på at lufta har vært igjennom helt fra kjølevannsinntakene på motorene. De sitter dypt i skroget - men et godt stykke fremfor motorene. Så i rom sjø antar jeg at det kan komme litt luft igjennom derfra. Hadde bare ikke regnet med det på forhånd.

 

Luftet dem i dag morges - og regner med å gjøre det før jeg legger fra kai igjen da det var mye sjø i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilbragt en god del tid under kjølen på og bak rattet på en lik båt og jeg må medgi at jeg har vanskelig for å tro at du skal klare å få luft helt ned til kjølevanninnstakene. Jeg kan være med og teoretisere om at voldsom rulling kan "lufte" stevnlagrene men da ligger du vel så langt over at det blir helt andre ting å tenke på... Dette må nok ha en annen forklaring.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...