Cruys Startet 29.September.2009 Link til dette innlegget Startet 29.September.2009 Etter å ha studert flere tråder på BP og lest motorhåndboken til min Yanmar blir jeg ikke helt klok. Er det best å tømme dieseltanken helt under vinteropplag (dette er anbefalingen i motorhåndboken), eller er det best å fylle den helt til randen av diesel slik at det ikke blir rom for noe kondensering? Jeg har valgt siste løsning og gitt tanken en god dram av Hammerdown ved siste tanking for å forebygge problemer. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hva som er lurest. Hva gjør dere? Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Worry II Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Her får du nok mange varierende svar, Cruys, men jeg gjør som deg ! Fyller helt fullt og har på Hammedown ! Redigert 29.September.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Hva gjør dere? Emnet har vært grundig diskutert i andre tråder. Nevner igjen, har gjort alt mulig ifbm vinterlagring, 1/4, 1/2, 3/4, 4/4 full tank. Har aldri merket noe forskjell uansett hvilket nivå det har vært på tank. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Hipp som happ! Jeg har båten på sjøen hele året, og ligger med alt mellom kvart og full tank alt ettersom. Så en og annen dråpe med vann i vannutskilleren ved filterbytte før, men etter at jeg begynte å bruke Hammerdown er dette også historie. Kondens i tank er oppskrytt, og knapt målbart! De som har problemer med vann i dieselen har lekkasje i påfyllingen eller uheldig plassert lufting! Hvis de ikke har kjøpt vann til dieselpris da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Støtter index. Dvs. det beste er å ha så tom dieseltank som praktisk mulig. Fordi: mindre kapitalutgifter, unngår tyveri av diesel, mindre vekt på båt v. kranløft og opplag. Det her også vært diskutert om diesel forringes over tid (som bensin). Det gjør det nok, men neppe målbart forringlse i løpet av en vinter. Jeg ville ha brukt båten som vanlig frem til jeg tar den opp og latt det være med det. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Kondensen er ikke det verst... halvfull tank gir bedre forhold for dieseldyrene, så: Fulltank med litt dieseldyr fjerner ;) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Lars H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Det stemmer ikke. Dieseldyrene lever i sjiktet mellom vann og diesel, så om dette sjiktet er dypt nede i tanken ved nesten tom tank eller høyt oppe i nesten full/full tank, spiller det ingen rolle for dieseldyrene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Kondensen er ikke det verst... halvfull tank gir bedre forhold for dieseldyrene, så: Dieseldyrene blir jo dannet i kondensvannet ! Dvs. ingen vann, ingen dieseldyr !..så kondensen eller vann generelt i dieselen er roten til problemet ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) !/4 eller full spiller liten rolle. Vitsen er at man drenerer ut vann/kondensvann med jevne mellomrom. En tank med bare diesel er en frisk tank. Fyll bare på helårsmarinar. Redigert 29.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Vil påstå at type tanke bestemmer ! Er det rustfri tank er det samma åssen nivå du har. Vannutskiller bør en ha uansett. Har du ståltank av simplere kvalitet, som da kan ruste, bør du ha fulle tanker. Vann er det "alltid" i eit dieselsystem, om enn så lite at det ikkje oppdages, eller skaper problemer. Men når sola varmer opp og det fordamper vann i tanken, så vil dette legge seg på veggene i tanken og medføre overflaterust. Rust vil vi heller ikkje ha i dieselsystemet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 når sola varmer opp og det fordamper vann i tanken, så vil dette legge seg på veggene i tanken Hvordan skal solen kunne varme opp vannet som ligger under dieselen på bunn av tanken slik at det kan fordampe og sette seg på sidene av tanken over toppnivået av dieselen? Vi snakker vel ikke om å koke innholdet av tanken? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Ta en kikk i tanken din du, så vil du se at det legger seg på veggene når temperaturen øker Skal ikkje mykje til. Blir litt som med bilen med fuktig gulv, den står på tunet og det er dugg på vinduene, men sola treffer vel ikkje gulvet i bilen? Dette kan også forbygges med å fylle bilen helt opp med diesel Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
m/s draugen Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Så dvs.at jeg som har tanken i motorrommet får kondens hver gang jeg bruker båten...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Ta en kikk i tanken din du, så vil du se at det legger seg på veggene når temperaturen øker Feil igjen. Det er når temperaturen synker at fuktigheten i luften kondenseres på en kald tankvegg. Dette er på samme måte som når det dugger på Whiskey-glasset når du har en isbit opp. Det dugger ikke på en varm kaffekopp. Men dersom du mente at det dugget på utsiden av tanken, har du selvfølgelig rett. Og det er dette som noen mener er problemet med lite diesel på tanken. Varm luft kan inneholde mye fuktighet, men når kvelden kommer og temperaturen synker, kondenseres vannet langs tankveggene og renner nedover og til slutt under dieselen. Neste døgn skjer dette igjen og igjen og. Men så var det disse ekspertene på fysikk som i andre innlegg har regnet ut at det blir utrolig lite vann ut av dette, selv med en nesten tom tank. Lars H. Redigert 29.September.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
princess32 Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Som det er nevnt før i tråden så har jeg også hatt forskjellige nivåer på tanken under vinteropplaget. Har ikke erfart noen forskjeller. Jeg har heldighvis ikke opplevd problemer med dieseldyr, men dette kan komme selv om tanken er full eller tom. Det er riktig at dieseldyr dannes i område vann/diesel. Dette blir jo da langt ned i tanken. Selv om diesel dyrene dør vil de ikke forsvinne. Det er det svarte belegget på bunnen og på sidene av tanken. Dette må vaskes bort. Jeg tror personlig at det er større sjangs for å få dieseldyr på sommeren da det er varmt i været. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 mnja... vi forstår kvarandre forstår eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Har du ståltank av simplere kvalitet, som da kan ruste, bør du ha fulle tanker. Vann er det "alltid" i eit dieselsystem, om enn så lite at det ikkje oppdages, eller skaper problemer. Men når sola varmer opp og det fordamper vann i tanken, så vil dette legge seg på veggene i tanken og medføre overflaterust. Rust vil vi heller ikkje ha i dieselsystemet Ikke min erfaring. Dette vet jeg alt om, som fikk ca 400l diesel i skutebunn. Hadde to sylindriske tanker av 3mm plate og ca.0,6m x 2,5m i som det en dag var tæret hull i bunnen på den ene enden av tanken. Måtte dele tankene i tre for å få de ut. Den ene tanken var helt strøken innvendig ikke en flekk. Den andre hadde rustangrep i bunn en rose på ca 15cm og med en stripe ca 50cm akterover. Ellers helt strøken. Vatra opp vogga til tanken, den viste bakfall fra dreneringen det tok 23 år å ruste hull i tankveggen under vanndammen. Så at dieseltanker ruster innvendig på grunn av dugg har jeg ikke noe tro på, tankveggen var belagt med et fint fettbelegg. Har alltid fylt opp når tanken nærmer seg tom. Kun fylle diesel der det er åpent hele året og jevnlig drenering av vannet er medisinen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Cruys Svart 29.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Hmmm... Lurer fortsatt, jeg... Er ikke blitt så mye klokere, enda. Er det noen som går for tom tank? Slikket ren for diesel. Der mangler vi litt argumenter, ettersom jeg kan se... Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Bartesam Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Har ikke så mye å si om den er full eller nesten tom. Det viktigste er at tanken har et punkt hvor vannet samler seg, og hvor en kan tappe av dette vannet. I snekka mi er det en liten kon i bunnen av tanken med tappekran for drenering av vann Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dekken Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Det er nok større sjangs å få vann i dieselen når man fyller på de forskjellige stasjonene. Har nettopp vert igjennom en dieseldyr sjau. I tanken på ca 500 liter det var veldig lite vann i bunnen men derimot desto mer dyr, Etter å ha forsøkt å sette meg inn i fenomenet forstår jeg at dieseldyrene lever extra godt av såkalt Miljødiesel dvs diesel med innblanding av Rapsolje eller andre vegetabilske oljer. Hvis det da i tilegg er litt vann i bunnen av tanken er dette miljøet perfekt for dj....skapen. Vil vel tro at vekstvilkårene er best om sommeren når det er varmt og at bakterienes metabolisme reduserer seg om vinteren. Tror ikke at det å ha full eller tom tank om vinteren betyr noe som helst. Det eneste det har innvirkning på er nok opplagsbukkene. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Fyller alltid full tank. Har aldri hatt problemer. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Lars H. Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Er det noen som går for tom tank? Slikket ren for diesel. For å være helt på den sikre siden, kunne jeg tenkt meg det (for så eventuelt å tappe kondensvann før fylling til våren). Men det har da gått bra uten vann med både 1/4, 1/2 og full tank. Dessuten ville det å gå i opplag med tom tank medført store praktiske problemer. Jeg har to lange tanker på 180 liter hver liggende i hver skuteside. Så, hvordan skulle jeg få de tomme i praksis? Gå til motoren stoppet? Gå til det var en skvett igjen på bunnen som kunne hvirvle opp møkk med resultat tette filtre og motorstopp i dårlig vær? Eller beregne det hele slik at det ble opptak med 50 liter i hver tank for da å pumpe ut 100 liter diesel og lagre på store fat? Nei, - jeg går aldri utpå med lite diesel i tankene i ruskevær som det ofte er på høsten. Dermed blir det alt fra halvfulle til nesten fulle tanker i opplag. Og aldri har jeg funnet vann på tankene på 23 år! Lars H. Redigert 29.September.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 (redigert) Som flere nevner, har også jeg i alle år latt det være det som er på tanken ved opplag, enten den er nesten tom, halvfull eller nær full. Jeg sjekker filtrene for vann, men har aldri hatt vann i filter eller tank. Men klart, det skjer jo fra tid til annen at du kan fylle fra en tank som kan gi deg litt vann, uten at du er klar over det. Men jeg tar gjerne av mannlokket for å se nedi tanken om det ligger vann i bunnen. Se noen har på Hammerdown...hvilken nytte gjør det stoffet egentlig, i forhold til kondensfjerner? Redigert 29.September.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Lurer fortsatt, jeg... Er ikke blitt så mye klokere, enda. Og sannsynligvis vil du fortsette å lure så lenge denne tråden pågår. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 !/4 eller full spiller liten rolle...... "...spiller liten rolle...", tja hos meg er den forskjellen godt over 100.000 kroner Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.