Jump to content

Full eller tom dieseltank under vinteropplag?

Cruys

Recommended Posts

Er det meir rusk som blir virvlet opp når tankene er lite på ?

Trodde det ble virvlet opp uansett når det var bølgevær?

Eller blir det sterkere konsentrasjon av rusk, når det er mindre diesel å fordele seg på? Virker logisk det vel.....?

Bare hatt problem 1 gang, og da var tankene nesten fulle meiner eg å huske... :smiley:

Og til Cruys: man blir ikkje alltid klok av svar. Man blir klok av skade :giggle:

Her må du summere sjølv. Stål ruster ikkje av vann/dugg lenger, lite diesel gir lite kondens, menst masse diesel gir....lite kondens. Så- du kan nok ikkje bli anklaget for å være uvøren uansett :yesnod:

Til og med Roger-jo -som alltid har fulle tanker, uten dugg, fikk rusthull :blush:

og whiskas dugger i glasset :rolleyes: aldri hatt isbiter i kattematen eg :giggle:

:wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jo da, noe virvles nok opp selv med mye på tanken, men har du en skvett diesel som skvalper frem og tilbake over en bunn på 150x35cm, blir det vel noe mer dritt som virvles opp? Det blir vel nesten som bølger på en strand kontra bølger over dypt vann. Og mulighet for at sugerøret skal suge luft er også tilstede.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En av mine konklusjoner er at det som står i motorhåndboken om tom tank er noe i retning av et teoretisk draumkved som de færreste lar seg forlede til å omsette i praksis.

Hvorvidt man da skal fylle helt opp eller ei synes som en smaksak av mindre betydning. Når jeg i tillegg er så heldig å ha plasttanker er også rustproblematikken ryddet av veien.

Da blir ihvertfall min konklusjon at jeg kan gå vinteren trygt i møte, fyre opp i peisen, finne fram albumet med bilder fra årets båtsesong, skjenke i en aldri så liten konjakk og vite at til våren er båten klar til innsats med fulle tanker! :cheers:

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Til og med Roger-jo -som alltid har fulle tanker, uten dugg, fikk rusthull :blush:

Hvor tar du det fra??.

Du er verre enn en politikker til å ta ting ut av luften og sitere bort i natta., .

Hadde en tank med bak fall fra dreneringen så det lå alltid en skvett vann i den andre enden i 23 år, derfor rust

på et begrenset var helt strøken viste det seg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Se noen har på Hammerdown...hvilken nytte gjør det stoffet egentlig, i forhold til kondensfjerner?

Det emulgerer vannet inn i dieselen, dvs at det får vannet til å blande seg med dieselen i så små dråper at det følger med i forbrenningen og faktisk til og med hjelper på denne. I tillegg løser det opp sot og koks i sylinderen, ikke dumt det heller. Pluss enkelte andre ting som jeg ikke husker lenger... En vanlig kondensfjerner er kun sprit som blander seg med vannet for at det skal kunne bli dratt med i forbrenningen, og er visstnok ikke heldig for dieselmotorer. Og når Hammerdown er såpass drøy at den til og med er billigere i bruk enn vanlig kondensfjerner, ja da er valget enkelt for min del!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Problemet er like stort om du får det i bilen som i båten. Men båter er gjerne mer utsatt, da du har påfyllingsstuss på dollbord som lett kan lekke inn regnvann, uheldig utforming av lufting slik at sjøsprøyt kan komme inn i luftingen m.m. Disse problemene slipper du heldigvis i dieselbilen din. I tillegg blir jo båtmotoren mye skjeldnere brukt enn bilmotoren (for de fleste av oss i alle fall), slik at dieseldyrene rekker å utvikle seg i ro og fred....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det stemmer ikke. Dieseldyrene lever i sjiktet mellom vann og diesel, så om dette sjiktet er dypt nede i tanken ved nesten tom tank eller høyt oppe i nesten full/full tank, spiller det ingen rolle for dieseldyrene.

Lars H.

Kan du forklare hvordan sjiktet mellom vann og diesel forflytter seg, avhengig av fyllinggraden på tanken? :rolleyes:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Uhmmmpf! Der gikk det nok litt fort i svingene for meg. Selvfølgelig er sjiktet mellom eventuelt vann og diesel på samme sted om en har lite eller mye diesel på tanken. Men at dieseldyrene i dette sjiktet skulle ha bedre levekår med mye diesel over seg, kan jeg ikke se noen grunn for. Nå fikk jeg vel frem det jeg egentlig mente?

Lars H. :smiley:

45 min til jeg setter meg i bilen for å

kjøre til båten og noen dagers båttur!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...