Jump to content

Kartprogram for Linux?

SveinHa

Recommended Posts

Etter lang tids frustrasjon over Microsopps elendige (og dyre!!!) programvare ser det nå endelig ut til at der finnes et godt alternativ.

Jeg har installert Mandrake Linux 9.0 på et par maskiner og det ser jo helt glimrende ut. Samme funksjonalitet som Windows og tilnærmet samme utseende. Office-kompatibel programvare finnes på www.openoffice.org og er selvfølgelig gratis (også for Widows).

Det store spørsmålet er om der finnes brukbar kartprogramvare for Linux. Noen som vet noe?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

SveinHa: Etter lang tids frustrasjon over Microsopps elendige (og dyre!!!) programvare
Kanskje jeg skulle forsøke Linux selv på den nye hard-disken min i sted for å insallere XP på den? - Får tenke på det.

Har dere forresten sett den versjonen av "Fader Vår" som Microsoftansatte ber hver morgen? Den finnes her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H: Du kan jo godt ha begge deler installert samtidig. Installer Widows på halve disken først. Er ikke helt sikker på hvordan det går med Widows på hele disken..... Beklageligvis er en jo en smule avhengig av Vår Fader enda en stund...

I siste nummer (som kom ut for noen uker siden) av PCPro følger med en DVD med ISO bilder av Linux CDene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Endelig en fornuftig mann som kjører linux!  :lol:

Jeg har også vært på utkikk etter dette. Det finnes noe som heter Mayko MxMap, men det er lenge siden jeg har klart å komme inn på den websiden. Tror nok det prosjektet har avgått ved døden. Synd, for det virket lovende - det kunne til og med bruke BSB kart.

Ellers finnes det noe som heter gpsdrive Har ikke prøvd dette selv.

Det finnes også flere spennende prosjekter, se dette søket på freshmeat.net

SveinHa: Etter lang tids frustrasjon over Microsopps elendige (og dyre!!!) programvare ser det nå endelig ut til at der finnes et godt alternativ.

Jeg har installert Mandrake Linux 9.0 på et par maskiner og det ser jo helt glimrende ut. Samme funksjonalitet som Windows og tilnærmet samme utseende. Office-kompatibel programvare finnes på www.openoffice.org og er selvfølgelig gratis (også for Widows).

Har også tenkt på dette lenge. Har en NT4-PC i hjemme-nettverket som ikke har blitt slått på i månedsvis. Men det er en ting: JEG VIL IKKE TILBAKE TIL KOMMANDOLINJER I DET DAGLIGE!  :lol:. Når du så skriver "Samme funksjonalitet som Windows og tilnærmet samme utseende" så tar jeg deg ved ordet!!!  :lol:

Kanskje du kan være - off-list - støtteresurs for Lars og meg?

Men det er en ting: JEG VIL IKKE TILBAKE TIL KOMMANDOLINJER I DET DAGLIGE!  

Ikke jeg heller...  Kommandolinjen finnes for de som vil ha den, men for oss andre er det hele menystyrt som Widows. Oppsett og automatiske oppdateringer fra nett som  Widows.

P.S. ikke alle trykkfeil er utilsiktet.....  :lol:

Har akkurat instalert RedHat Linux versjon 8.0 på den ene av mine to harddisker. Er storlig imponert så langt, men desverre har ikke tiden strukket til for full utprøving.

Glem nå ikke at Linuxbrukere regnes som hackere og kriminelle av det norske Økokrim  :lol:

(dette kom fram under den der DVD-Jon rettsaken)

Mener forresten å huske at et svært dyrt kartprogram som heter Olex er basert på Linux men foreløpig finnes dette kun for proffmarkedet og til proff pris.

Baat-Guru: Glem nå ikke at Linuxbrukere regnes som hackere og kriminelle av det norske Økokrim  :lol:

(dette kom fram under den der DVD-Jon rettsaken)

Kan ikke helt dy meg når dette kommer på banen: Økokrim bruker selv et operativsystem som er utviklet av et selskap som gjentatte ganger er dømt for kriminelle handlinger ved amerikanske domstoler.... :lol:

arquebus: ] Kan ikke helt dy meg når dette kommer på banen: Økokrim bruker selv et operativsystem som er utviklet av et selskap som gjentatte ganger er dømt for kriminelle handlinger ved amerikanske domstoler.... :lol:[/i]

Hehe.....i tilegg hadde noen journalister funnet ut at Økokrims sine servere faktisk kjørte Unix, og da en utdatert sharewaresak som burde vært oppgradert for lenge siden av sikkerhetshensyn.....

Bra vi har noen som kan ta seg av skattepengene våre! :lol:

Er en av de daglige brukere og repratører av win.. fungere forsåvidt greit i båten, men har ikke nok power til å kjøre xp eller nt. Kjører den gode? gamle win98..  Har en ghost liggens hjemme og en på cd i båten i tilfelle alt går til hæ..... :lol: men som sagt så langt er alt vel.  Kjører en gammel 266 med 256 ram og 10gig hdd. eneste jeg ellers bruker maskina til er å lese på nettet å da kobler jeg meg til med mobilen. Sender litt mail og stemningsrapporter til familie og nesttsteder.  Frodelen med Ghost til dere som ikke vet hva dette er. så er det et program som kopierer HELE disken din. med alt. Brenner det feks på en cd som er bootbar. og vips etter ca40 minutter ligger alt på plass med oppsett og program og instillinger.. Genialt spør du meg  ( Jeg selger ikke dette altså)

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Keiko: Olex i Trondheim lager som kjent 3D kartprogram som bruker Linux.

Det er dyrt, men er det noen som vet hvor dyrt? :sailing:

De har ikke oppgitt noen priser på sine hjemmesider, men en gratis demo kan lastes ned. Olex er imidlertid langt mer enn et vanlig kartprogram. Se www.olex.no for mer info.

• 3 år senere...

I min søken i gamle tråderdukket denne opp:

Det store spørsmålet er om der finnes brukbar kartprogramvare for Linux. Noen som vet noe?

Jeg bruker selv gpsdrive for Linux, med egenscanede kart. Synes det funker greit til mitt formål.

Gpsdrive finner du her.

Til dere som er nysgjerrige på Linux:

Det finnes flere såkalte live-cder der man kan teste linux helt uten å installere noe som helst på harddisken. Den beste er vel http://www.knoppix.org/

Hele systemet kjøres i ram, med noen ørsmå filer som kan legges på harddisken om nødvendig. Fungerer helt utmerket for å teste ut ting, eller for å gjøre noe HELT annet på maskiner man har tilgang til men ikke får lov til å mekke på...

Ellers er linux fremdeles litt utfordrende å lære - det er alltid en eller annen driver eller liknende som ikke installerer seg selv prikkfritt... Men når det er sagt, så er det flott å føle at man er herre over og i egen datamaskin!

Skriver dette på en mac - det er det jeg har landa på til slutt. Det er simpelthen ingen problemer med OS-X, ikke det JEG kan merke i alle fall!

Er det noen som vet om gratis kartprogram til mac???

• 8 måneder senere...

Siden denne tråden dukket opp blir denne plutselig aktuell igjen. Holder akkurat på å prøvekjøre Ubuntu og skulle gjerne hatt et plotteprogram for Linux/C-Map. Har søkt litt men har så langt bare funnet program for BSB og litt forskjellige andre men ikke for C-Map. Noen som vet om nye program som har dukket opp? Vil helst bruke C-Map...

Endelig en fornuftig mann som kjører linux! :yesnod:

Kan desverre ikke la være å kommentere slike utsagn. Så Ola som kjøper seg Linux for å kjøre spesial-programmer som kun finnes utviklet til MS, ja han er en lur mann. Prøv å installer et vanlig norskt bedrifts-program (eks. Visma, Huldt&Lillevik, Total) på en Linux.....

Alle OS har hver sine fordeler og ulemper. Microsoft har mange fordeler, veldig mange og og noen bakdeler. Nå vil Linux og Mac folket skrike ut: MS har maange bakdeler. Det er ustabilt og usikkert. (Stadig gjenganger), bullshit sier nå jeg. Pek på et opperativ system som er mer utprøvd, er mer stabil, raskere og i det hele tatt bedre enn MS, tatt i betraktning at det er designet for å kjøre absolutt alt. MS er "superkompatiblet" og det er den desidert største aktøren, Men 80% tar kanskje feil.....

Linux prøver å "kapre" andeler av de normale brukerene ved å etterligne det MS fant ut for mange år siden. Det er langt igjen (selvom det visuelle er OK) til dette er en fullgod erstatter. Og når det i så tilfelle er, tror du at systemet er like stabilt og sikkert som det er i dag?

Min konklusjon: Alt til sitt bruk. Linux/Unix er suverene systemer for mange applikasjoner, men som hjemmemaskin? Naah....kanskje dersom du bare bruker klassiske programmer, men det skal ikke mer til enn "kartprogram" før det begynner å bli vanskelig (og her sluttet det å være gratis også). Se på MS, hvor mange finnes det til det?

Det finnes et kartprogram til Linux som heter GpsDrive, jeg har ikke fått prøvet det ut men har det inne på maskinen, ser ok ut ved første øyekast.

Ellers er vel ikke MS noe superkompatibelt, man kan jo ikke kjøre annet enn MS-programmer på den, da menes programmer programert for MS. MS kan jo ikke kjøre Linuxprogrammer eller programmer for Mac?

Linux er trolig det mest utprøvde systemet siden alle kan bidra med hjelp til å fjerne bugs, sikkerheten er også på topp siden Hackere har bidratt til at den delen blir bedre enn konkurentene. Stabiliteten er topp! Det har gått en Linux-PC her i huset en gang som ikke ble restartet på 10 måneder, prøv det med en WINDOWS-PC. Prisen på en komplett pakke med operativsystem og programmer som trengs er latterlig billig, og da følger alt med som man trenger til hjemmebruk og litt annet.

Det finnes trolig programmer for kartplotting til Linux i bøtter og spann, man må bare lete litt på nett.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Larsop, der finnes en annen tråd som egner seg bedre for å løfte Micro$sopp opp i skyene...

Vet om GpsDrive men det bruker rasterkart og det synes jeg ikke er brukende til navigering.

Kan kjøre SOB under Ubuntu Linux/WineHQ men har ikke fått til å installere C-Map kartpakken og da er jeg jo like langt...

Det danske program AIS Navigator fra Navicon kan køre både LINUX og Windows.

Har kun prøvet det på Windows. Her er stabiliteten desværre ikke særlig god. Måske vil det være bedre på LINUX. Programmet anvender S 63 autoriserede vektorkort fra Primar stavanger.

Features er endnu begrænsede, men AIS præsentationen er absolut super.

Demo kan downloades fra Navicon A/S.

Hilsen Michael

I et annet årtusen, da jeg scannet selv, var ikke projeksjon noe tema da kartene måtte være rimelig små for ikke å ta en halvtime å zoome/panorere. Da blir projeksjonsfeilen såpass liten at det betyr ingenting. I noen kartprogram kan kartene kalibreres med opptil et snes punkt eller mer og da kan en jo kompensere... Denslags gidder jeg ikke lengre og har funnet meg godt til rette med C-Map.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...