Jump to content

Kartprogram for Linux?

SveinHa

Recommended Posts

Bruker selv GPSDrive for Linux, med selvscanede kart. Funker fint til mitt formål. Ulempen er at det er en del jobb å scanne og legge inn kartene. Selve kalibreringen gjøres ved å legge inn posisjonen til to punkt i kartet, alternativt til ett punkt pluss en skaleringsfaktor. (Akkurat den siste biten er det faktisk jeg som har skrevet, mulig den er modifisert i ettertid.) Kartbildene som GPSDrive bruker har oppløsning på 1280x1024 pixel og det må være en del overlapp mellom delkartene.

Denne tråden illustrerer vel det største problemet med å kjøre Linux for hjemmebrukere, nemlig mangel på programvare fra kommersielle aktører.

Det har nå gått tre år siden tråden ble startet, og såvidt jeg kan se savnes fortsatt en god løsning på problemet.

... såvidt jeg kan se savnes fortsatt en god løsning på problemet.
Synd men sant :blush:

Beklageligvis vil ikke Linux bli noe suksess før programutviklere tar tak i problemet i stedet for å fort$ette å sponse Micro$opp :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
OG som optimisten er, så er vel linux og ms brukt parallellt til samme oppgaver slik at sammenligningen blir reell?

Ja, begge ble brukt til internettsurfing og litt annet grums, Linux-PC var samtidig server for husstandens maskiner (3-4 pc) og servet dem med internett og som filserver og brannmur. Noen som har en ide om hvor stor andel av maskinene som står som internettservere med Apache som er Linux-maskiner? Det skulle vært artig å vite :confused:

Redigert av Skipsmannen (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Det skulle vært artig å vite :confused:
Har sett disse tallene en gang men husker ikke helt, i alle fall en betydelig andel Linux/Apache servere. Det har nok en naturlig forklaring: $lippe å betale lisensavgifter til Micro$opp og minst like stabile servere.

Der vi tidligere hadde jobbnettsidene våre brukte de M$ servere og da jeg syntes det var en smule dyrt og spurte om de kunne gjøre noe med månedsprisen fikk jeg til svar at det aller meste gikk direkte til M$, kunne gå ned 2-3 prosent på prisen. Gikk til en tilsvarende leverandør på andre siden av veien og fikk halve månedsprisen på Linuxserver med betydelig bedre webstatistikk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Beklageligvis vil ikke Linux bli noe suksess før programutviklere tar tak i problemet i stedet for å fort$ette å sponse Micro$opp :headbang:

Sponse Microsoft? Den tok jeg ikke.

Programutviklere utfører som regel oppdrag for en betalende arbeidsgiver. Når noen skal få laget programvare som støtter produktet de prøver å selge til hjemmebrukere, ligger det i kortene at det blir prioritert å lage noe som kjører på det os-et som brukes av 95% av de potensielle kundene.

Noe annet ville vært bedriftsøkonomisk selvmord.

Den tok jeg ikke.
Jeg skjønner også at alle vil utvikle for best betalende målgruppe men med å gjøre det valget renner pengene inn i en av de mest kyniske monopolistene som finnes og det liker jeg lite (men det er ikke så mye jeg kan gjøre bortsett fra å prøve å finne alternativer som virker for meg og da virker de antageligvis for andre også).

Joda, dette kunne det vært sagt mye om....

Jeg må si meg klart enig med Nautilusen.

Men i den grad utviklere selv også får være med å bestemme: Et ubestridelig faktum er at Microsoft med sin .Net plattform er helt i førersetet (også) når det gjelder utviklingsverktøy. Under ellers like(?) forhold vil jo også utviklere flest helst ha en Mercedes framfor en Lada (satt litt på spissen...)

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Jeg skjønner også at alle vil utvikle for best betalende målgruppe men med å gjøre det valget renner pengene inn i en av de mest kyniske monopolistene som finnes og det liker jeg lite

Jeg er heller ingen stor Microsoft-tilhenger bare så det er sagt, selv om jeg nok ikke hater dem like mye som en del andre gjør.

(men det er ikke så mye jeg kan gjøre bortsett fra å prøve å finne alternativer som virker for meg og da virker de antageligvis for andre også).

Her tar du fullstendig feil. Du har åpenbart en it-kompetanse som går langt, langt utover det man kan forvente av en gjennomsnittlig datamaskineier.

Her tar du fullstendig feil. Du har åpenbart en it-kompetanse som går langt, langt utover det man kan forvente av en gjennomsnittlig datamaskineier.
Jeg vet ikke hvor feil eller rett jeg har men jeg sliter med å ikke kunne velge det jeg mener er best for meg. Jeg føler meg påtvunget å bruke Windows enten jeg liker det eller ikke. Jeg har putlet litt med programmering i forskjellige språk og selv Visual Basic er blitt et mareritt i bruk. Basic er jo pr definisjon et nybegynnerspråk (BASIC = Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code) men krever etterhvert solid utdannelse for noenlunde fornuftig bruk. Jeg har tidligere hatt proffe programmererer i verdensklasse både som kolleger og mer tilfeldige bekjentskaper og jeg har aldri hørt en eneste av de si noe vesentlig positivt om Micro$oft, tvert imot er holdningen heller at "Micro$oft lager teite programmer" :headbang:

Jeg vil også tro at jeg er litt mer oppegående på data enn den gjennomsnittlige Ola Dunk, litt må jeg jo ha fått med meg i løpet av noen tiår med PC både hjemme og på jobb (min første PC, etter å ha hatt et par lekemaskiner og en Osborne 1, kjøpte jeg i 1985 en IBM PC-XT med hele 10MB harddisk til den nette sum av kr 32.000.-) samt diverse kurs både her på berget og i utlandet. Så er jo det store spørsmålet: Hvorfor sliter jeg jevnlig med PC og alt det rundtomkring? Ikke vet jeg men jeg skjønner godt at andre også sliter...

Nå begynner dette her å passe bedre i denne tråden... :blush::blush:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Hvorfor sliter jeg jevnlig med PC og alt det rundtomkring?

Kort fortalt så skulle boksen være kompatibel med alle programmer, uansett kor gamle de er, og selv om programmene er bygd for fysisk helt annerledes maskiner.

Det er denne kompabiliteten som har gjort denne platformen så stor, så ville heller markedet "leve med" litt småkrasj.

Bruker selv Ubuntu Linux (www.ubuntu.com) etter å ha brukt Slackware i mange år. Ubuntu er rett fram og enkel å installere. Slackware er mer omstendelig (eller var ?) og dermed også mer lærerik om hvordan Linux virker "under panseret". Men for nybegynnere innen Linux så er Ubuntu ofte anbefalt.

...Jeg har tidligere hatt proffe programmererer i verdensklasse både som kolleger og mer tilfeldige bekjentskaper og jeg har aldri hørt en eneste av de si noe vesentlig positivt om Micro$oft, tvert imot er holdningen heller at "Micro$oft lager teite programmer" :headbang:

...

Tenker du på utviklings.programmene (prog.språk etc.), eller ferdige aplikasjoner? Siden du bruker programmerere som kilde, antar jeg du tenker på førstnevnte (for sistnevnte er neppe programmerere de beste til å bedømme). Da velger jeg å tro at du enten baserer deg på gamle opplysninger (åttitaller, til nød tidlig nittitall), alternativt har du ikke truffet representativt utvalg av utviklere.

Ronald

PS (og OT): Visual Basic har svært lite med BASIC fra "gamle dager" å gjøre. Største fellesnevner (og forvirring) ligger i selve navnet, som programmeringsspråk er de høyst ulike. Synes ikke din manglende suksess med Visual Basic nødvendigvis har så mye med saken å gjøre.

Ellers enig med deg i at vi nok burde ha vært i den andre tråden med dette :-)

Redigert av Ronald (see edit history)
Hvilken linux anbefales, har dere link til nedlasting.

Prøv her: ftp://ftp.uninett.no/linux/opensuse/distr...on/SL-10.1/iso/

Lag 5 CD av disse iso-ene:

SUSE-Linux-10.1-GM-i386-CD1.iso

SUSE-Linux-10.1-GM-i386-CD2.iso

SUSE-Linux-10.1-GM-i386-CD3.iso

SUSE-Linux-10.1-GM-i386-CD4.iso

SUSE-Linux-10.1-GM-i386-CD5.iso

Dette er plug and play og har de fleste drivere inne, det er også masse programvare med i pakken på de fem cd-ene, en meget god versjon med Norsk språk.

Lykke til!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

programvare finnes på www.openoffice.org og er selvfølgelig gratis (også for Widows).
(Min understrekning)

Kanskje litt av problemet med manglende "profesjonelle" programmer ligger i at Linux-entusiastene forventer at programvare er gratis? Selv har jeg levd av å skrive programvare i over 20 år, og det hadde blitt lite smør på skiva om jeg ikke skulle fått lønn for arbeidet ;-)

Mvh, Gunnar

Redigert av Gunnar (see edit history)
Tenker du på utviklings.programmene (prog.språk etc.), eller ferdige aplikasjoner?
Tenker på programmeringssiden og -90 tallet. Brukerene skal være ustyrtelig glade for at de ikke ser "baksiden" av programmene.

Kanskje litt av problemet med manglende "profesjonelle" programmer ligger i at Linux-entusiastene forventer at programvare er gratis?
Ja, det virker litt selvmotsigende men om en kjøper et program og sliter med tilpassning/få det til å virke så finner du kanskje en løsning og blir sittende på den selv. I Linux-verdenen sitter en haug med brukere rundtom i hele verden med å finner løsninger som de deler med andre...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...