Jump to content

Hvor mye olje får man ut av Yanmar 6LY-STE


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har en 340 hk Yanmar 6LY-STE 1998 modellsom jeg skal skifte moto olje på. Jeg kjørte motoren i ca 15 min på 1100 rpm. Deretter brukte jeg en vakuumpumpe på styrbord side der den lille peilepinnen er plassert. Jeg fikk bare ut ca 12 liter. Jeg synes dette virker lite ettersom manualen nevner 18l. Jeg har ikke tatt av oljefilteret enda så noe er igjen i filteret.

Er det en tappeplugg på motoren som jeg kan prøve å få ut resten av oljen. I så fall hvor er den plassert?

Link to post
Share on other sites

Jeg har omtrent samme motorer. Jeg kjører nok motorene atskillig lengre og med høyere turtall før jeg tapper olja. Jeg bruker Marco pumpe med slange som går ned i peilehullet på SB side av motorene. Jeg pleier vanligvis å få opp ca 15 liter olje fra hver motor. Oljefiltrene skifter jeg alltid dagen etter - da er olja stivere og det blir ikke søl når filtrene skrus av.

Jeg fyller på olje ved å sku retningen på pumpa. Stort sett går det på 15.5. liter olje (inklusive til filter).

Det hele går som en "lek" uten noen som helst form for oljesøl.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din motor, men det pleier å sitte tappeplugg i bunn av panna. Har sett noen motorer med banjokobling og slange opp fra bunnpanne, og det må jo være en fin løsning for oljeskift. Forøvrig støtter jeg Roaldbj sin fremgangsmåte med å kjøre motoren(e) god og driftsvarm med belastning før oljebytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte til Røyksund Mekaniske Verksted. De fortalte at man får ut ca. 15,5l.

De pleier å bruke vakuumpumpe på utsiden av peilerøret med den lange peilepinnen (BB side).

Det skal være en bunnplugg men den anbefalte de ikke å åpne fordi det var vanskelig å komme til og det kan være problemer med å få det tett etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...