Jump to content

Askeladden 605 Explorer - god båt? hva er den verd?


bjoris

Recommended Posts

En kollega på jobben har denne båten og er godt fornøyd. Passer godt til 2 voksne og et par barn, men kanskje ikke så mye mer enn det. Mener at de kjøpte en 605 2007-mod tidlig på sommeren til ca 315`m/115 hk. Det er flere slike i båthavna og jeg synes de iallefall ytre sett ser ut til å være fine båter.

 

Flere tester er jo gjennomført i Båtmagasinet her og der, samt en masse info i flere tråder på Båtplassen bla her! :-) Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg bare selvutnevnt konsulent for en kompis, men de mest aktuelle har 115 Optimax. Ser at 150 Optimax får sterk kritikk for støy. Noen som kjenner til om dette også gjelder 115? Antar det er fordi den er 2 takter. Hvordan er det på tomgang. Disse 4 takerne er jo nesten ikke hørbare da og dumt om denne ligger å putrer slik gml 2 takere gjør...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

115 kommer både som 4- (EFI) og 2-takter (optimax). Forskjellen på 115 og 135/150 optimax er tre kontra seks sylindre. Dette gir et annet lydbilde, uten at jeg vil bruke ordet støy (som i descibel) På max gass er det mindre forskjeller i decibel på optimax-motorene kontra 4-taktere, mens det på tomgang og litt oppover på tomgangskurven nok er litt høyere decibel ja.

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Har studert denne båten opp og i mente nå, ref. blant annet denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59464

 

samt har prøvekjørt en del interessante kandidater også i løpet av sommeren. Nå er dog de modellene jeg har sett på noe eldre enn 2007 men båten er stort sett den samme.

 

Personlig synes jeg denne båten er kjempebra, og stort sett det eneste jeg har å utsette på den er mangelen på kartbord foran fører og kalesjeløsningen. Synes det er litt klossete at kalesjen må taes helt av hvis den ikke er i bruk (løsningen med targa-bøyle fungerer visstnok ikke så bra i praksis i hht enkelte her på forumet).

 

Jeg vurderer seriøst å kjøpe meg en slik båt selv, og har vært på nippet et par ganger. Men som du kanskje ser av tråden over så dras jeg (fortsatt) mellom denne modellen og Ibiza 20 Touring. Hva det blir til slutt er nok markedet som avgjør da begge tilfredsstiller mine krav ganske så bra. Her blir det nok et pris-spørsmål Heldigvis ser det ut til å være kjøpers marked nå da veldig få av disse modellene som er annonserte på finn.no faktisk har blitt solgt de 2 siste månedene (såfremt ikke selger glemmer å oppdatere status da).

Link to post
Share on other sites

Har studert denne båten opp og i mente nå, ref. blant annet denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59464

 

... kalesjeløsningen. Synes det er litt klossete at kalesjen må taes helt av hvis den ikke er i bruk (løsningen med targa-bøyle fungerer visstnok ikke så bra i praksis i hht enkelte her på forumet).

chryztaal, regner med at du så mitt innlegg i samme tråd som du henviser til.

Link to post
Share on other sites

Det gjorde jeg - og det ser ut til å være en alldeles briljant løsning på et problem som i utgangspunktet ikke skulle eksistert.

 

Men som du selv viser så krever dette modifisering av systemet, noe som kanskje ikke alle er like komfortable med å utføre.

Skulle derfor gjerne sett at akkurat dette designet ble noe forbedret fra fabrikken sin side.

 

Men for ordens skyld, dette er ikke noe jeg anser som et stort problem. Og definitivt ikke en 'show-stopper'. Bare en av få ting jeg har hengt meg litt opp i for denne modellen.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldigvis ser det ut til å være kjøpers marked nå da veldig få av disse modellene som er annonserte på finn.no faktisk har blitt solgt de 2 siste månedene (såfremt ikke selger glemmer å oppdatere status da).

 

Grunnen til at mange ikke har blitt solgt er etter min mening en altfor høy prisforlangende. Man kan jo lure når flere av de annonserte båtene som er 3-4 år gamle blir tilbudt til ca: 100.000,- under hva en helt ny båt av samme merke koster hos en forhandler. :cool:

Link to post
Share on other sites

Helt enig - det er riktig pris som til slutt er avgjørende for om det blir salg eller ikke. Og hva som til slutt blir riktig pris er det bare kjøper som kan bestemme.

 

Mange selgere sier de absolutt ikke vil selge nå fordi de får inn altfor lave bud, men skal istedet vente til våren etc for så å selge til samme pris (eller høyere???). En litt underlig holdning til markedskreftene synes nå jeg. Det er nemlig ikke gitt at alt som faller til jorden spretter opp igjen. Og høy kostnad og dertil prising av vinteropplag tror jeg stort sett er forbeholdt oss Oslo-boere.

 

Dessuten er det nok en del her i landet som nok har andre finansielle forpliktelser som i dag er veldig gunstig priset, men som kommer til kjenne det kraftig når renteøkningene setter inn (som ganske så sikkert vil komme). Da er det kanskje ikke lenger snakk om et valg om man vil eller ikke vil selge.

 

Men dette var en liten avsporing fra trådstarters opprinnelige spørsmål så foreslår at videre diskusjon rundt dette temaet gjøres i denne tråden i stedet:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59831&st=50

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger vel mye igjen at en skal få tilbake det en betalte samtidig som mange ser seg blinde på nye listepriser. Ser ut som om det ender med en 08 til 299`. Det syns iallefall jeg er en bra pris... Noen som vet hva disse gikk for i krisesalget i fjor? Vi snakker om 115 hk og en del utstyr, teakstyle, plotter mv

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Syntes 299000.- for en 08mod. m/utstyr er en meget bra pris, da hadde i alle fall jeg slått til hvis jeg var ute etter en slik båt! Fikk selv 325000.- for en 07mod. tidligere i sommer, så prisene må jo ha "rast" siden den gang? Nå vil jeg legge til at min båt var fullstendig strøken (som ny), lite kjørt, plotter/ekkolodd, ny kalesje(reklamasjon),++ div. Virker også som den var lettere å selge med en fire-takter bakpå. Ingenting negativt å si om Optimax fra min side, men det så ut som flere av de interesserte ville foretrekke en firetakter. Nå blir vel dette historie , i og med at Suzuki blir hengende bakpå etter hvert, og der er det vel bare firetaktere i programmet. Skal bli spennende og se hva prisen blir på 605 når 2010 modellen kommer i salg. Hørte at den skulle begynnes i produksjon igjen til våren.

Link to post
Share on other sites

Iflg Johs Lunde skulle de har 419 for en ny, men det var kanonpris som han sa nå til 372... Vet ikke hvor mye utstyr som var med da. Det var ikke aktuelt med en ny.

 

Syns 299 var bra spes siden det er Topline, skal være helt strøken. Utfra de som lå ute så var det ingen av de andre han ringte på som ville gå ned i pris så denne var vel en som ikke gadd å prøve på de siste 10.000 lappene lengre. Det var jo en slik selger en håpte på å treffe som ønsket å slippe opplag...

 

Jeg har ikke sett den, og er også ørlite skeptisk til denne Optimaxen siden båten skal brukes til tur med familien ikke noe vannskibåt, det er vel der den har sitt fortrinn?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

De fleste 605 med Optimax(115) ligger vel noe under i pris, kontra de med firetaktere(115),p.g.a. noe rimeligere motorer. Da jeg kjøpte min for snart tre år siden var 605 ca. 12-14000 dyrere med firetakteren enn om jeg hadde valgt Optimax. Med hensyn til forbruk og service- kostnader kommer de vel ganske likt ut. Men man kan vel ikke stikke under en stol at Optimaxen har slitt med noen driftsproblemer på en del motorer, slik virker det i alle fall hvis man leser en del innlegg på dette forumet. Tror nok derfor firetakteren, eller eventuellt en Verado(135) på en slik båt er mere foretrukket for de fleste, slik opplevde jeg det , da min båt lå for salg. Selv om en "ny" totakter i dag er en topp moderne konstruksjon, så henger der nok en del fordommer igjen hos mange. En totakter er nå en gang en totakter?

Link to post
Share on other sites

Da er båten kommet til ny hjemme havn, en nydelig dag for båthenting på vestlandet, det lille værvinduet skal ikke vare lenge, ny sterk kuling igjen i natt etter så godt som vindstille hele dagen i dag. Jeg fikk ikke tid til å være med, men doningen står visst til forventningen, men det kommer vann inn aktenfra under fart, antar det er en vannstråle som turbulensen drar deler av inn, ikke helt uvanlig. Noen med erfaring med dette på denne båten?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke tid til å være med, men doningen står visst til forventningen, men det kommer vann inn aktenfra under fart, antar det er en vannstråle som turbulensen drar deler av inn, ikke helt uvanlig. Noen med erfaring med dette på denne båten?

 

Hei igjen, har ikke erfaring med båten, men med motoren. Hvis den (motoren ) er montert for lavt på hekken kan man få slike uønskede turbulenser inn i båten. Altså, sjekk monteringshøyden. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har en askeladden 615 bowrider. Er samme skroget som 605. Har den ed 150 hk mercury verado. Båten er fantastisk i sjøen!! Det skroget kan anbefales :smiley: . Får den opp i 42-43 med en person og motoren helt uttrimmet. :smiley: Med 115 hk optimax går den rundt 30 knop. Ville ikke hatt mindre enn 135 selv. Men jeg bruker den mest til vanskikjøring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok med rundt 30knops fart med en 115 Optimax på nevnte båt. Hadde selv en 115 efi av siste modell på min 605, og den gjorde vel ca 30-32 knop på full guffe. Nå spiller vel mange detaljer inn her: groe under, mye utstyr som veier en del, fulle/tomme tanker, optimal propell/turtall,vær og vind, etc etc. Har inntrykk av de fleste 605 m/ 115hk gjør ca. 30-32 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...