Jump to content

Askeladden 605 Explorer - god båt? hva er den verd?


bjoris

Recommended Posts

Står i de fleste annonser på askeladden 605 og 615 at de går rundt 30 knop med 115. Båten er jo ganske tung som 20 foter, men det gjør den bare bedre i sjøen. 30 knop er jo helt greit.

 

Jeg hadde en Bella 512 Excel med 90 hk johnson 4V. Den gikk 39 knop og jeg syntes den var god i sjøen, men da jeg kjøpte askeladden 615 bowrider med 150 hk mercury Verado, var Bellaen ikke sjødyktig i det hele tatt sammenlignet med askeladden.

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt unøyaktige fakta. 615 sitt overdekk er jo mye lettere enn 605 sitt. Det er jo bare til å se på det. 615 er jo bare gulv i båten. 605 har jo soveplass og stor dekk. Det er nok vektforskjell.

 

Er ikke det logisk med å se på de to? Kan man ikke da se at 605 har merglassfiber og glass?

Link to post
Share on other sites

Høres riktig ut! :smiley: Jeg klarer 38,7 med 4 passasjerer og bensin.

 

Jeg har 615 med 150 verado. Går 41 med bare meg. Men da er det "skummelt" å kjøre. Båten er likssom i luften og wobber. Tror ikke det skroget er laget for mer fart.

 

Men tror det er noen som har en 615 med 175 optimax. Mener jeg har lest det et sted :flag:

Link to post
Share on other sites

Hva er da grunnen til at 605 er tregere? Jo, den har mer utstyr og sove plass og kraftigere overbygg fordi det skal være mulig å stå flere personer på det. 615 er bare gulv og vinduer. 605 har et mye tyngre overbygg, det er en annen båt, en bedre båt. Det merkes, ha selv kjørt begge. (Har selv 615 med 150 hk)

Redigert av Ev.SPIDER (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen andre som sliter med at disse drar vann inn akter, forstår det som at det går noe vann opp bak motoren og en dusj dras derfor inn av turbulensen når kalesjen er åpen akter... Mulig det ikke skjer når kalesjen er av... Kikket litt på det som ble nevt at motoren kunne stå for lavt, men det ser ikke ut til å være mulig å montere den høyere. Ser at det går inn bolter nært toppen av akterspeilet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på det som ble nevt at motoren kunne stå for lavt, men det ser ikke ut til å være mulig å montere den høyere. Ser at det går inn bolter nært toppen av akterspeilet...

 

Høres litt merkelig ut når du sier den ikke kan monteres høyere på akterspeilet. Det er 5 boltehull (for høydejustering) på motorbraketten på en 115 Optimax. Sjekk at antikav. plata ligger noenlunde jevnt med laveste punkt på akterspeilet. Det er det greieste utgangspunktet. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske 37.3 som høyeste notering (GPS; alene med "tom" tank)

 

 

Jeg klarer 38,7 med 4 passasjerer og bensin.

 

Å måle hvor fort båten går vha båtens fart oppgitt i desimaler på GPS er ganske så misvisende.

Hastigheten du får oppgitt er nok riktig men båten og motorens reelle ytelse (dvs. farten gjennom vannet) sier GPS ingenting om. Det er f.eks ikke uvanlig med 1-2 knops med- eller motstrøm i de fleste farvann, noe som vil påvirke resultatet i sammenligningene over.

 

Dessuten viktig å skille begrepene fart og hastighet.

Link to post
Share on other sites

Det skal være mulig å heve motoren ved å feste boltene i de nedre hullene på motorbrakketen, du trenger ikke å lage nye hull. :smiley:

 

Jeg har en 615 og der spruter det inn vann bak, jeg skal heve motoren til neste sommer. Da vil nok turbulensen rundt motoren forsvinne, slik som noen sa.

Redigert av Spider390.Expert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å måle hvor fort båten går vha båtens fart oppgitt i desimaler på GPS er ganske så misvisende.

Hastigheten du får oppgitt er nok riktig men båten og motorens reelle ytelse (dvs. farten gjennom vannet) sier GPS ingenting om. Det er f.eks ikke uvanlig med 1-2 knops med- eller motstrøm i de fleste farvann, noe som vil påvirke resultatet i sammenligningene over.

 

Dessuten viktig å skille begrepene fart og hastighet.

 

 

Gps måler jo hvor fort du kjører akkuratt no. Hvis du har bånn gass og leser av gps`en, så viser den hvor fort du kjører. Det er jo poenget med å måle farten, du vil vite hvor fort du beveger deg.

 

Gps`en har jo kontakt med satelitter, den bryr seg ikke om vannstrømmer.

Redigert av Spider390.Expert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gps`en har jo kontakt med satelitter, den bryr seg ikke om vannstrømmer.

 

Helt riktig, dette er hele poenget! GPS bryr seg ikke om vannstrømmer men oppgir hastighet i forhold til fart over grunn. Derfor sier den ikke noe om hvor godt din motor/båt-kombinasjon faktisk yter da denne beveger seg i vann (som veldig sjelden er stillestående) og ergo må fart for sammenligningens skyld relateres til fart gjennom selve vannet.

 

For eksempel har du 2 knop medstrøm så vil en båt som gjør maks. 31 knop vise 33 knop på gps'en. Har en annen båt med samme konfigurasjon 2 knops motstrøm i stedet så vil denne få oppgitt på samme gps en hastighet på 29 knop. Hvilken av disse ville du da si var raskest?

Link to post
Share on other sites

Det er derfor det er viktig å skille mellom fart og hastighet.

 

Men hvor lang er da en nautisk mil på den breddegraden båten ble testet? Ikke sikkert den er 1852 meter vettu. Nei, denne diskusjonen kan spinnes ut i det uendelige hvis så er ønsket.

Men hele poenget er at man kan ikke sammenligne to båter vha GPS såfremt de ikke kjører side om side.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde bånn spinne med min 150 hk på min askeladden 615, jeg lå i 42 på gps`en og då jeg kjørte gjennom et "strøm"-område økte farten med 5 knop. Fkk litt sjokk da så på gps`en, men sjønte fort hva det var da farten sank igjen. Men klarte ikke det samme igjen, bare 2 og 3 knops økning.

 

Kanskje det var en veldig strømfull dag? Det er viktig at folk forstår dette. Skal man finne ut hvilken båt som er raskest, så er det bare side om side for fungerer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er derfor det er viktig å skille mellom fart og hastighet.

 

Men hvor lang er da en nautisk mil på den breddegraden båten ble testet? Ikke sikkert den er 1852 meter vettu. Nei, denne diskusjonen kan spinnes ut i det uendelige hvis så er ønsket.

Men hele poenget er at man kan ikke sammenligne to båter vha GPS såfremt de ikke kjører side om side.

 

Wikipedia: "Hastighet er en vektor som betegner både fart og retning mens fart er en skalar som kun angir absoluttverdien av hastigheten"

Wikipedia: "Én internasjonal nautisk mil ble utregnet ved at man delte Jordens omkrets over polene, 40 009 153 m (basert på den internasjonale ellipsoiden fra 1924) (WGS 84: 40 007 864 m), på 360 (grader) og deretter på 60 (minutter), hvilket gav 1852,276 m (WGS 84: 1852,216 m), dette ble rundet av og den er siden 1929 definert å være nøyaktig lik 1 852 m (IHC i Monaco)."

 

 

1m er en 1m, og 1Nm er 1Nm, såfremt man ikke begynner å bevege seg opp mot lyshastigheter da.., for da skjer det vel noe med våre SI enheter..

 

Når man f.eks. skal måle topphastighet på båt, så er det fart over grunn som gjelder, og for utelukke ting som strøm og vind, kjører man først en retning og måler farten, også snur man og kjører motsatt vei, og tar gjennomsnittet.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

1m er en 1m, og 1Nm er 1Nm, såfremt man ikke begynner å bevege seg opp mot lyshastigheter da.., for da skjer det vel noe med våre SI enheter..

 

Når man f.eks. skal måle topphastighet på båt, så er det fart over grunn som gjelder, og for utelukke ting som strøm og vind, kjører man først en retning og måler farten, også snur man og kjører motsatt vei, og tar gjennomsnittet.

 

Ja, 1 Nm er 1 Nm men 1 Nm er ikke ikke alltid 1852 meter. Ta et kurs i navigasjon som går litt lenger en båtførerprøven så skjønner du at jeg har rett.

 

Feil, det er ikke fart over grunn som gjelder for å måle topphastighet. Fart over grunn benyttes for å beregne ETA. Det er også derfor det er krav på SOLAS-skip at log skal være eneste input for fart til radar med ARPA-funksjon, rett og slett fordi gps ikke kan ta høyde for strøm og fart gjennom vannet.

 

Grunnen til at enkelte produsenter og testere gjør som du beskriver (tur-retur / 2) er ikke fordi det er beste metode men fordi veldig få fritidsbåter er utstyrt med log slik at helt korrekt måling blir vanskelig. Farten man får er en god indikasjon på toppfart men riktig er den sjelden.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...