Jump to content

Ny poll om forberedelse til sejlads


motorbåd

Ruteplanlægning  

84 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Med marsjfart rundt 7 knop er jo aksjonsradiusen begrenset, og i løpet av årene har jeg derfor vært de fleste stedene som er innen rekkevidde for helger og kortere ferieturer. Jeg har vel en fem-seks ruter lagret på GPS'en, og disse dekker stort sett de vanlige strekkene der GPS kan være grei å ha. Men nå har jeg ikke kartplotter da, kun en håndholdt GPS uten kart. Så da blir den stort sett brukt som farstmåler, samt som navigasjonshjelp i dårlig sikt på de hovedstrekkene som allerede ligger inne. Siden jeg må ta ut waypoints fra kartet og legge dem manuelt inn via PC blir det ikke så ofte at jeg lager nye ruter lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lager ALDRI ruteplan så lenge jeg er i noenlunde kjent farvann men de gangene jeg har vært på langtur som Karmøy-Trondheim lager jeg ALLTID ruteplan i forkant. Det er viktig å gjøre seg litt kjent i farvannet på forhånd når en skal nordover kysten og en ruteplan er hendig for å finne en grei rute. Mange alternativer finnes og det er ikke alltid så lett å ta det på sparket.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når eg er i kjente farvann, ser eg ingen grunn til å legge opp rute. Mens når eg er i ukjente farvann, bruker eg å legge en rute på plotter og lese meg opp med det eg har tilgjengelig, slik at eg kan få oversikt over alternativer langs planlagt rute.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Planlegger alltid lengre seilaser, men alltid på papirkart i fred og ro. Noen ganger legger jeg ruta inn på plotteren når jeg er fornøyd, men stort sett kun for de lengre turene. Dette mest pga. at det er greit å ha en referanse i plotteren når en står i cockpit. Papir er ihvertfall det eneste saliggjørende i planleggingsfasen for min del.

Link to post
Share on other sites

Lager aldri planer jeg med stor sansynlighet ikke vil følge, men for lengere seilaser så kikker jeg litt på kartet ov vurdere forskjellige alternative leder... Men de er og blir i skallen.... De havner aldri på noe kart eller plotter..

 

Seilingsuten blir til mens jeg seiler, enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ved kryssing av Skagerak blir alltid planlagt kurs lagt ut i kart og posisjon notert hver time. Plotteren er kun et ekstra hjelpemiddel. Ved småturer innaskjærs i den lokale skjærgård bruker jeg kun plotter som et hjelpemiddel av og til, spesielt ved kjøring i trange og grunne farvann. Etter å ha fartet opp og ned kyststripa her siden 1980 er en rimelig godt kjent etterhvert.

Link to post
Share on other sites

I mina /gamla/ Garmin 2010C plottrar finns plats för 50 rutter och 5000 waypoints.

Av de 50 rutterna har jag lagrat ungefär 45 'standard-rutter', de flesta lokala t ex hemmahamnen i Malmö till Christianshavn i Köpenhamn eller Malmö till Ven men även en del mer exotiska t ex Malmö till Strömstad eller Malmö till Sczecin och andra. När jag skall iväg kan jag oftast aktivera en av dessa redan seglade rutter (som ju oxå går att reversera vid behov) eller så tar jag en och kopierar den till en av reservplatserna och ändrar lite t ex på slutet eller bara avviker lite efter hur vind och sjö ser ut. Fördelen med detta tycker jag är att man efterhand har en trygghet att rutterna är 'provseglade' så att man inte har lagt någon waypoint fel eller kanske t o m missat att färdlinjen passerar över grund. Ja sen har jag ju de sista 5 ruttminnesplatserna för tillfälliga behov som jag kan radera när jag kommit fram.

 

Lägger jag upp ny rutt (oftast m h a waypoints ur befintligt waypoint register) så finkollar jag visserligen färdlinjen i detaljerad skala, men det hände en gång att jag missade ett av Viten-grunden när jag gick från Bohuslän söderut utanför Vallda Sandö och hade dragit en färdlinje utan att detaljkolla. Jag gick inte på, men fick nästan hjärtslag när jag såg något ljust i vattnet starax under båten när jag höll på att skrubba fördäck. Usch det glömmer jag aldrig.

 

Ja sedan är det bara att låta autopiloten köra. Oftast håller den sig ju inom 10 m från färdlinjen och det är bättre än jag kan klara själv.

Och så ger ju GPPSen hela tiden besked om när vi är framme och den frågan får man ju då och då från byssan...

Och är man på väg till Danmark så kan det ju bli fråga om några hundra varv extra för att hinna i tid till pilsneraffären...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er lidt overrasket over hvor få der bruger sejlplan i det daglige. Jeg har selv stemt "ofte" i pollen. På ganske små ture i mit vante område laver jeg heller ikke en ny plan, men har mulighed for at kalde nogle gamle planer frem, hvis det bliver nødvendigt.

Fordelene ved at lave en sejlplan er bl.a den ekstra eftertænksomhed om hvor du kan sejle eller ikke. Hvis noget uforudset hænder såsom tåge eller anden usigtbarhed, har du planen at gå tilbage til næsten uanset hvilken grad af zoom du har på plotteren. Hvis der sker noget med skipperen eller noget med båden som skipperen må tage sig af, er det let selv for en utrænet besætning at sejle efter "stregen".

Når jeg ser resultatet af afstemningen, forstår jeg bedre at så mange ikke skønner på elektronisk navigation. De udnytter simpelthen ikke de muligheder som systemet byder på.

Måske har vi også her en forklaring på flere af de uforklarlige grundstødninger, som finder sted. Hvis man havde lave en sejlplan med kortene zoomet til de rigtige størrelsesforhold, havde man måske fået mere respekt for de vanskeligste passager.

Dette gælder naturligvis også for papirnavigation. Skaf de rette opdaterede søkort i ret forhold.

I øvrigt behøver man jo ikke at følge planen slavisk hele tiden, men hvis noget går galt har man en langt bedre mulighed for at komme hurtigt tilbage på ret kurs med en god planlægning.

 

Michael

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...