Jump to content

Securmark Plus?


Andy

Recommended Posts

Jeg skal til uka securemerke min 22 fots daycruiser m/ Suzuki påhenger. Verdt noe over 300.000.

 

Jeg trenger råd på hva jeg bør gå for:

 

1: Standard merking (15 merker) Pris 1390 kr

 

eller

 

2: Securmark Pluss (15 merker + 10000 mikromerker) Pris 3090 kr

 

Er det verdt de 1700 kr ekstra?  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at du får 50% rabatt på prisen for merkingen hvis du har båten forsikret i if..., dem betaler andre halvparten + at du får rabatt på premien.

 

Jeg valgte vanlig Securmark da jeg ikke får noen ekstra avslag på premien for å ha Securmark +.    :flag:

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på at du får 50% rabatt på prisen for merkingen hvis du har båten forsikret i if..., dem betaler andre halvparten + at du får rabatt på premien.

 

Jeg valgte vanlig Securmark da jeg ikke får noen ekstra avslag på premien for å ha Securmark +.    :flag:

Samme gjorde jeg. Håper og tror at de vanlige merkene virker avskrekkende nok. På min båt er det 12 vinduesruter som alle ble merket, ingen med vettet i behold gidder vel å tenke på å skifte ut rutene. Å slipe vekk merkene blir bare å signalisere om at her er det "noe muffens"

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye til dere som har svart!  :flag:

 

Jeg går for standard utgaven, kan heller Plusse på i ettertid. Det koster ikke mye ekstra.

 

P.S. LEJ: knallfin båt du har... Skibsplast 655 med blått skrog så vidt jeg kan se av bildet ditt. Jeg har for ikke lenge siden anskaffet samme doning.

Og er meget godt fornøyd   :wink:

Link to post
Share on other sites

Jadda båten er helt utmerket den. Var litt skeptisk til motoren om den var stor nok (115 Hk), men forhandleren påsto at forskjellen mellom den og 140 Hk i praksis ikke var merkbar og kun ga to knop i fartsøkning. For en gangs skyld  :wink: gjorde jeg som jeg ble rådgitt til, og jammen viser det seg at den duger! Til historien hører det at jeg hadde en 605 Offshore med 150 Hk tidligere, skal ikke underslå at følelsen med større båt og mindre motor lå og gnaget litt, men det har gått over nå.

Link to post
Share on other sites

Var litt skeptisk til motoren om den var stor nok (115 Hk), men forhandleren påsto at forskjellen mellom den og 140 Hk i praksis ikke var merkbar og kun ga to knop i fartsøkning.

Jeg har 140 hk, og det er ikke store forskjellen i toppfart nei. Som en kuriøsitet kan jeg nevne at samme båt selges på Grønland  :wink: med 225 Hk Honda. Toppfarten øker kun til 43 knop. Dette tilsier at det først og fremst er skroget på 655'en som begrenser toppfarten.

Forskjellen mellom 115 og 140'en blir først tydelig ved mye last i båten, som 5-8 personer.

 

Båtmagasinet hadde en interressant sammenligning av Suzuki DF90, 115 og 140 modellene, riktignok på en annen båttype. Kan leses under 'tidligere artikler', 'søk etter tidligere artikler' fritekstsøk 'Volum gir styrke'.

Link to post
Share on other sites

Har man båt med vinduer har sikkert Securmark en effekt.

Men på åpne båter uten vinduer er jo den vanlige merkingen ingen sak å fjerne.

 

Når Securmark ble lansert på 80-tallet var det meningen at dette skulle være obligatorisk for å kunne tegne forsikring.

Da ville det vært en mening med systemet, ble man tilbudt en brukt båt eller motor uten merker ville det være grunn for mistenksomhet.

Nå har vel dette delvis blitt erstattet av båtregisteret.

 

Man må nesten spørre seg om forsikrings-selskapenes vilje til skadebegrensing.

Hadde de gjort Secur-merking obligatorisk, og dekket utgiften med dette, burde vel sluttresultatet allikevel blitt positivt for dem og kundene..?....  :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Nå er prisforskjellen mellom pluss og standard krympet ned til bare kr 700.-

 

Plussvarianten koster nå  2.190.- etter siste prisliste. Det synes jeg det er verdt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vær obs på at prisen gjelder selve jobben. Fikk utført dette av Falken i Oslo ifjor , reisekostnader tilkom. Etter fakturaen å dømme, skulle man trodd de hadde kjørt fra Drammen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Nidelv merker alle sine båter produsert etter 1/1 2005 med nye typen Securmark som standard.

Jeg har gamle typen Securmark på båten min. Nummer er frest inn mange steder på båten.

 

Securmark=avskrekke tyvene fra å stjele båten ved at den blir vanskeligere å omsette

Sporingsssytem= finne igjen båten om den blir stjålet

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å ha begge deler.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes at dette er bortkastet penger. Jeg trur du finner båten så raskt med track guard at tyvene ikke rekker å starte slakting av båten.

 

Alt dette sikkerhetsgreiene begynner å bli tilsammen svært dyrt, hvor går smertegrensen?

 

Jeg har satset på sporingssystem og vil stole fult ut på det.

 

Hva er egentlig vitsen med Securmark når du har serie nummer på både båt og motor?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har securmark på min båt, dette tror jeg er en ganske klok ide for viss du har et merke der det er helt fin i gelcoat må man merke noe muffins om man kjøper. Jeg veit at det er mange som ikke merker dette. Kompisens RIB(Arimar 360 2003 mod) ble stjålet i sommer og da hadde tyv skrapt opp hele båten så og si, sånn at den så litt eldre ut og dårlig behandlet, han solgte den for 18000 til en gutt som brukte alle komf. penga sine på den, sånn sett er det vell lurt med en sånn sporer....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...