Bendixx Startet 30.September.2009 Link til dette innlegget Startet 30.September.2009 I sommer lå båten min fortøyd en stund ved en brygge som hadde bilhjul som "fendere". Så at det ble en del svarte merker etter hjulene på skrogsiden, men tenkte at det skulle vel ikke bli noe problem å fjerne. Men dengang ej, jag har prøvd alt fra såpevann til lynol uten at jeg helt har klart å fjerne merkene. Noen som har et tips? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Går vanligvis bort med Jif, skurekrem..... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Rubbing/polering. Husk å vokse igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 bremseveske har vel vært nevnt til slikt bruk i mange tråder Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Ufortynnet kraftvask pleier å hjelpe på denslags.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bendixx Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Hva er kraftvask, og hvor får man tak i slikt da? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Sorte striper etter gamle bildekk er noe herk å få vekk, men rubbing med Autosol eller Hugos har fungert for meg. Som nevnt over, bør du vokse etterpå. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
SeaRaymond Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Fenderrens tror jeg også funker på skrog, fungerer iallefall godt på hvite fendere og fenderlist, har kun erfaring med Maritim sin egne fenderrens. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Hva er kraftvask, og hvor får man tak i slikt da? Kjøpes på malerforretninger blant annet. F.eks. Casco Kraftvask, som jeg selv har brukt mye. Utrolig effektivt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Hvordan har det seg slik at båtene deres blir overkjørt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
nives Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Har brukt denne fra Biltema, og er fornøyd med den. Litt gnikking må til , men slipper å bruke noe slipene. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
trikkern Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Polarn, det må ha vært 4-hjulstrekker! Jeg brukte Hugos. Det får vekk det meste. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Jeg har i mange år sverget til Autosol. Ved mindre merker kreves det nærmest minimal rubbing. Ved mindre sår tillater autosolen flotte avkantinger. Jeg anbefaler å bruke en type rubbing som man blir godt kjent med. Sitér dette innlegget Link to post
Bendixx Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Tusen takk for alle gode tips. I morgen ettermiddag blir det å teste diverse fludium. Til "Polarn" : Vi snakker småbåter, og da er det lett å bli overkjørt vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Har brukt denne fra Biltema, og er fornøyd med den. Litt gnikking må til , men slipper å bruke noe slipene. Denne er helt perfekt til dette. Har brukt den mange ganger. Min erfaring er at du slipper å gnikke, men bare tørke over stripene. Spyl godt med vann etterpå. Usikker på hvor egentlig sterk den er for gelgoaten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Hei. Det finnes noe som heter Aceton, det tar det meste uten å lage riper. Om gelcoaten ikke er skadet, ligger gummien utenpå. Jiff er værre, Hugo er værst på blank gelcoat. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
S/Y Emma Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Hadde tidlegare i år nokre svarte dekkstriper på sida av båten min. Prøvde Black Streak Remover, som fungerte delvis. Men trass mykje gnikking gjekk ikkje dei mest standhaftige merka vekk. Fekk låne litt Hugos av ein kompis, og det var reine mirakelmiddelet i forhold. Hugos fjernar så og seie alt, men det slit nok samtidig ein del på gelcoaten... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gurba Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Jeg brukte Hugos. Det får vekk det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza T Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Det beste for båten er en god rubbing, det tar alt av ureinheter - etterfulgt av voks. (se Rubbing og voksing) Jiff skurekrem og Hugo skal ikke brukes på båt etter min mening. Har du dårlig tid så bruk (universal) tynner. Funker til alt av svarte og vanskelige merker på båt – supert også til lys fenderlist og stygge fendere. På fendere og fenderlister vasker jeg godt med tynner (men ikke gni for hardt) lar det fordampe og går over med gummifornyer. Det blir som nytt og holder hele lenge. Husk dette er sterke greier så gummi mykner litt, men blir helt hardt og fint etter at tynneren har fordampet. På skroget bare gnir jeg forsiktig med en fille med tynner for å få vekk vanskelige flekker fra dekk osv. før jeg tar en skikkelig vask. (husk også at all beskyttende voks forsvinner med tynner.) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Hva som er verst av løsemiddel eller rubbing med Hugos kan diskuteres. Må gjerne bruke tynner, men i tynner finnes de stoffene som løser opp plast. Det må i tilfelle skylles særdeles godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.